ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה על רקע העלייה המדאיגה בנתוני התחלואה בקורונה בישראל: "ללא שיתוף פעולה של אזרחי ישראל, ואם היקף התחלואה ימשיך לעלות, אנחנו נשקול להחזיר חלק ממגבלות התו הירוק".

"הקצב היומי של בני הנוער זינק פי 6 תוך שבוע, פה צריך להודות לשר הבריאות בעניין. אבל, זה לא מספיק. שעון החול הולך ואוזל - כל מי שעוד לא התחסן מתבקש לקבוע כבר היום תור. החיסונים עובדים. החיסון השני הוא קריטי נגד הזן החדש, זן הדלתא – וזה עובד. יש 5 ימים שנותרו לקבלת הזריקה הראשונה כדי שנוכל לנצל את המנות הקיימות שפג תוקפן. בעניין נתב"ג – צמצמנו את המעברים, דבר שלא קרה במשך שנה וחצי בהן כל ישראלי יכול היה לטוס במטוס היישר למדינה אדומה בלי שום התראה. זה כבר לא קורה. לטוס למדינה אדומה אפשר רק באישור ואני מעדכן שאנשים שניסו לחמוק גם הורדו ממטוסים. אנחנו לא מתחכמים עם הנגיף, כי אי אפשר לעבוד עליו", הוסיף בנט. 

"במהלך השבוע גם מינינו את האלוף במיל' רוני נומה לממונה על המעברים, במיוחד על נתב"ג. יש שיפור משמעותי בזמני הבדיקות בנתב"ג ובניהול האירוע. מתחם הבדיקות מוקם ברגעים אלו ממש ע"י משרד הביטחון, בשיתוף משרד התחבורה והבריאות. אנחנו מטפלים בתקלות העבר. מגיעה כאן מילה טובה לשרת התחבורה מיכאלי, לשרת הפנים שקד, לשר הבריאות הורוביץ ולשר הביטחון גנץ שפועלים ביחד בצורה יפה. שמעתי מלא מעט אזרחים שחזרו מחו"ל שיש שיפור ממשי. אנחנו לקראת חודשי הקיץ, בהם יש את הטיסות הרבות ביותר ואנחנו נמשיך לעקוב אחר זה, גם אני באופן אישי", המשיך.

קודם לכן, שוחח הבוקר מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' חזי לוי, עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM. "אני חושב שאנחנו לא מדברים על גל רביעי אלא על התפרצות. ללא ספק צריך להשתדל ולהכיל אותה כשהיא עוד בממדים כאלו ולא במדדים גדולים יותר. אני לא רואה אלף מאומתים ביום בעוד שבוע אבל כרגע נמצאים על סדר גודל של 300 מאומתים. ללא ספק אנחנו מודאגים", פתח פרופ' לוי את דבריו.

פרופ' חזי לוי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
פרופ' חזי לוי (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

כשנשאל מהו המדד שצריך להסתכל עליו כדי להבין את מצב התחלואה, השיב: "צריך להסתכל באירועי הזה על כל הדברים. התחלנו עם אירוע שהיה מאופיין בהדבקות של חוזרי חו"ל ושל תלמידי בית הספר. זה התפשט לאט־לאט. עכשיו רואים שהתחלואה היא תחלואה בקהילה, לא רק בבתי ספר והיא לא רק בילדים והיא גם במחוסנים, 50 אחוז מחוסנים ולכן צריך להסתכל על הכול. כמובן שצריך להסתכל על מקדם הדבקה שהיום עומד על 1.4 ומתחיל להתייצב. צריך להסתכל גם על מספר המאושפזים ואופי התחלואה, מספר המאושפזים לא גדול, אשפוז הקשים לא גדול". 

"המצב צריך להטריד אותנו וצריך להקפיד על ההנחיות – מסכות בחללים סגורים, אנחנו המלצנו גם שבאירועים צפופים במקומות פתוחים גם מומלץ ללכת עם מסכות. המלצנו בשלב הזה לא כדאי לנסוע לחו"ל אלא אם כן מוכרחים. אני חושב שצריך לחיות בשגרה שבינתיים אנחנו חיים בה אבל להיות זהירים. גם בחובת הבידוד, היה והוטל על מישהו להיות מבודד, גם בקרב חוזרי חו"ל בוודאי וגם בקרב כאלו שהיו במגע עם חולה מאומת. אנחנו גם שוקלים האם יש מקום לחזור קצת אחורה גם בנושא התו הירוק, התקהלויות ועל כך מתנהלים דיונים ממש ברגעים אלו", הוסיף.

"אנחנו מתנהלים במקצועיות מושכלת ולא בהיסטריה לכן אנחנו שוקלים דבר־דבר, כיצד להגיב, האם להחזיר הגבלות או לא. אם אתה שואל אותי האם להתייחס לקורונה כשפעת, אני חושב שעדיין לא. אנחנו רואים בימים האחרונים שמתחילים לעלות באשפוזים, לרבות קשים. נכון, זה לא מספר עצום ולא עומס, אבל צריך לראות את הדברים ולראות מה צריך לעשות על מנת לא לתת לו לצמוח בצורה מעריכית וזה יכול לקרות".

על שר הבריאות החדש, ניצן הורוביץ ממרצ, אמר פרופ' לוי: "הוא מעורב בדברים ואני מעריך שהוא והמנכ"ל שמחליף אותי, פרופ' נחמן אש, יעשו כרגיל ככל יכולתם על מנת להשפיע על הדבר הזה, על הקורונה ועל מערכת הבריאות בכלל".

"בנושא החיסוניות אנחנו כרגע על 5.6 מיליון מחסונים במנה ראשונה בקרב מבוגרים כ-100 אלף מחוסנים בקרב נבי הנוער 12-16 סך הכול 34 אחוז התחסנו בקרב הילדים מ-10 עד 19. החיסונים שיש בידינו כרגע תאריך עד 31 ביולי לכן אמרנו שעד ה-10 ביולי נוכל לחסן במנה ראשונה על מנת להבטיח את המנה השנייה. אנחנו קבענו שבדיקה סרולוגית אינה תנאי לבצע חיסון גם בקרב מבוגרים, אני חושב שמי שלא חלה והיו כאלה חשלו במחלה א־סיפטומטית סמויה אבל אני ממליץ להתחסן, בדקנו רבות והדבר מלווה בוויכוח ציבורי לא קטן, אני חושב שהמחלה צופנת בחובה סיכון רב יותר מאשר החיסון, גם כשמדברים על דלקת בשריר הלב, וגם את זה בדקנו".

לבסוף התייחס לוי לדיווחים על מחסור אפשרי במנות חיסון: "חתמנו על עוד הסכמים עם עוד חברות ועל אופציות. אם נחליט לחסן את החיסון השלישי באוקטובר אנחנו נדע להביא חיסונים על ידי יישום הסכמים שכבר חתמנו. המשא ומתן עם הבריטים הוא נחלת העבר. אנחנו נושאים ונותנים עם מקומות אחרים, לא יקרה. אנחנו עוסקים בזה יום ולילה כדי לייצר את ההסכמים הנכונים שגם חברת פייזר צריכה להיות שותפה להם. העבודה היא עבודת צוות מאוד קשה, מאוד מומחית שגם בורלא היה שותף לה וגם שר הבריאות הקודם ורה"מ ללא ספק. זו עבודה רב מקצועית".

"המוגנות של חיסון פייזר מעניק לזנים הרגילים במירכאות כולל הבריטי היא בסביבות 95 אחוז מפני תחלואה, תחלואה קשה ואשפוז. הזן הדלתא חמקמק יותר ולכן מדביק יותר, יחד עם זאת מניסויים שנעשו גם בבריטניה הוא מעניק הגנה בסדר גודל של 85 אחוז שהז לא 95 אחוז אבל עדיין בהחלט סביר", סיים פרופ' לוי את דבריו.