ד"ר מירי ראובני מזרחי, ראש חטיבת הבריאות בקופת החולים מכבי, הסבירה בראיון לתוכנית "איפה הכסף" עם ענת דוידוב ברדיו 103FM על מועד פקיעת התוקף של החיסונים לקורונה הקיימים: "אנשים עוד לא מבינים עד הסוף שיש לנו מלאי חיסונים עד סוף החודש הזה – את המנה הראשונה אפשר לקבל עד יום שישי הקרוב, בלבד".

מזרחי התייחסה לנתונים בתוך קופת החולים בנוגע לחיסון בני נוער: "בקופת חולים מכבי אנו עומדים כל כ-40% שהתחסנו מבני הנוער בגילאי 12-15. אנחנו קוראים לכל מי שטרם התחסן להגיע ולהתחסן במנת החיסון הראשונה עד יום שישי".  



מזרחי המשיכה ואמרה כי "הקריאה של איגוד רופאי הילדים והחוג למחלות זיהומיות בילדים וכלל האיגודים המקצועיים שעוסקים ברפואה, שקוראים לבוא ולהתחסן, היא מאוד משמעותית להורים ולנוער".

לגבי האפשרות כי ייגמר מלאי החיסונים אמרה מזרחי כי "מדובר בפחות משבוע, ולא יהיה לנו מלאי חיסונים. אני מתארת לעצמי שמנסים להשיג חיסונים נוספים של פייזר, אבל נכון לעכשיו לא יהיו. הילדים שלא יתחסנו יפתחו את שנת הלימוד כשהם לא מחוסנים, והמשמעות של זה ברורה לכולנו, שוב עלול להיות שיבוש של מערכת החינוך, וחבל. זה בר-מניעה וחשוב מאוד".

מזרחי התייחסה לתופעות הלוואי והסיכונים האפשריים בחיסון ילדים, וזאת בעקבות הדיווחים על כך שחלק מהילדים שחוסנו פיתחו דלקת בשריר הלב: "אני יכולה להגיד מה ידוע מהמדע, ומה קורה אצלנו במכבי. ידוע לנו שהסיכון בעבור ילדים בגילאי 12-15 שחולים בקורונה, לחלות במחלה משמעותית וקשה שנמשכת גם שבועות עם תופעות שנשארות, הוא סיכון של 1 ל-3,000".

"לעומת זאת", הסבירה מזרחי, "במקרה של החיסון, הסיכון לחלות במחלה קשה של דלקת שריר הלב, הוא סיכון של 1 ל-100,000. אצלנו לא ראינו מקרים של מחלה קשה של דלקת שריר הלב, היו לנו שני מקרים של מחלה קלה מאוד שעוברת תוך כמה ימים ואין לה משמעות, וזה מתוך 50,000 חיסונים שנתנו לגילאים הללו.

מזרחי הסבירה כי "הנתונים אצלנו תומכים בנתונים שאנחנו מקבלים מהעולם, על 1 ל-100,000 שחולים במחלה קשה של דלקת שריר הלב. עוד לא הגענו ל-100 אלף מתחסנים אצלנו, אז אני לא יודעת מה להגיד לך, אבל באופן עקרוני לא היה לנו אף מקרה קשה של דלקת שריר הלב במכבי".

מזרחי נשאלה מה יעשו ילדים במקרה שרק בחודש הבא, אחרי שיפוג תוקפם של החיסונים הנוכחיים, ימלאו להם 12 שנים: "זה לא באשמתם, אבל אלה ההנחיות – הם יצטרכו לחכות עד שיגיע מלאי החיסונים הבא, ואז נוכל לחסן אותם. כרגע אין צפי להגעת החיסונים הבאים, ובגלל זה כל מי שיכול כרגע להתחסן, חשוב שיגיע השבוע – אחר כך אנחנו לא יודעים מתי יגיעו חיסונים. אנחנו באמת לא יודעים".

למרות שתוקפם של חיסוני פייזר יפוג בסוף החודש הזה, קיימים גם חיסוני מודרנה שעדיין בתוקף ויכולים לשמש לחיסון בני 18 ומעלה. מזרחי התייחסה לכך והדגישה: "חיסוני מודרנה בתוקף, אבל אני מתארת לעצמי שעד אז נדע גם יותר על האם מגיעים חיסוני פייזר נוספים. עם פייזר יש לנו יותר ניסיון, וחשוב להשלים את הרצף של החיסונים דווקא עם פייזר".

מזרחי התייחסה לאפשרות כי בחודש אוקטובר מבוגרים יקבלו מנת חיסון שלישית: "עדיין לא קיבלנו הנחיות כאלה. גם זה יבוא אחרי דיונים עם הצוותים המקצועיים, שיבדקו לעומק את נושא הנוגדנים. יש את קבוצת הניסוי של פייזר, שמקדימה אותנו בכמה חודשים, ואותם בודקים בכל פעם. כך אנו יכולים לדעת כמה חודשים מוקדם יותר מהו מצב החיסוניות. ככל שתתקבל ההחלטה, נהיה ערוכים ונחסן גם את המנה השלישית".