פרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית, התייחס היום בתוכנית של בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM לדו"ח שכתבו מומחים באוניברסיטה על ההתפרצות הנוכחית של נגיף קורונה, וטען: "המצב הנוכחי הוא עם הרבה אי-ודאות. השפעת ההתפרצות הנוכחית על כמות התחלואה הקשה לא ידועה".

כץ הוסיף כי "אנחנו מדינה שיש בה אחוז התחסנות מאוד גבוה, ואין לנו מודל שמקדים אותנו במדינות אחרות, כך שאנחנו צריכים להיות עם הרבה ענווה ביחס למה שצפוי וזה מחייב זהירות מסוימת. השורה התחתונה היא שצריך להגן על אוכלוסיות פגיעות. עדיף להיזהר עכשיו, מאשר להצטער על זה אחר כך". 

כץ התייחס לכך שההתפרצות הנוכחית נגרמת כתוצאה מהתפשטות של הווריאנט ההודי: "אנחנו יודעים שכיום, הרוב נדבקים בזן דלתא, זה נהיה הזן הדומיננטי בישראל. השאלה היא עד כמה זה יוביל לתחלואה קשה או מוות בהמשך, וזה תלוי בחשיפה של אוכלוסיות פגיעות. החיסון נגד קורונה הוא טוב אבל לא ב-100 אחוז, ולכן השאלה היא עד כמה אפשר להגן על אוכלוסיות רגישות יותר, ולמנוע תחלואה נרחבת שכן גם באוכלוסיות הצעירות ישנן תופעות לוואי מוזרות או לא ידועות".

עוד הוסיף כץ וסיפר על הנתונים בנוגע ליעילות החיסון נגד וריאנט דלתא: "מהאנליזה הסטטיסטית והמספרים שעדיין מצטברים, נראה שהיעילות במניעת הדבקה מפני הזן ההודי היא פחות טובה. אם בזן האלפא היה מדובר ב-90 אחוז, במקרה של הזן ההודי אנחנו מדברים על 60-80%. לצד זאת, גם אם החיסון לא מונע הדבקה בזן ההודי, יכול להיות שהוא כן מעכב תחלואה קשה כפי שמסתמן".

כץ נשאל האם יש טעם בסגר על בתי האבות כדי להגן על האוכלוסייה המבוגרת והשיב בחיוב. כץ הוסיף כי "מידת הזהירות תחייב איזשהו תו ירוק מרוכך עבור בתי החולים ובתי האבות, ועדיף להפעיל את זה עכשיו ולא להצטער על כך. אנחנו מודעים לנזק ההיקפי של החלטות כאלה, מבחינת בדידות או הימנעות מטיפול רפואי בבעיות אחרות, ולכן צריך להיות עם היד על הדופק ולא להפעיל את ההגבלות האלו בדרקוניות, אלא לראות שזה באמת עוזר ולהפעיל אותן בחוכמה. כרגע, נראה לנו שמידת הזהירות מחייבת להפעיל תו ירוק שכזה במקומות כמו בתי האבות, בתי החולים, היכן שזה נחוץ".

כמו כן, התייחס כץ לאפשרות שהתפרצות הנוכחית שלעלולה להוביל גם להגבלת התקהלויות בהמשך: "קשה להעריך איך זה יתגלגל", אמר כץ והוסיף כי "אם עכשיו אנשים ייקחו ברצינות את עניין המסכות וימנעו מחשיפה של אוכלוסיות פגיעות מבוגרות שמובילות לתחלואה קשה, אז יש סיכוי למנוע את זה, וזה שווה את המאמץ. בדיוק כמו שריפות, כאשר הן קטנות שווה להשקיע ולכבות אותן, ולא לחכות שהן יהיו גדולות. כעת, בפעולות שהן יחסית לא כואבות, אפשר להגיע לתוצאות טובות – לכן צריך לקחת ברצינות את נושא המסכות בחללים הסגורים".

בהמשך הוסיף כץ ואמר, "במצב של אי ודאות, לא יושבים ומסתכלים על השריפה, אלא קמים ומכבים אותה. אני מעדיף לטעות ושיגידו שהחוקר מהאוניברסיטה העברית הפחיד את כולם, מאשר להתמודד עם עשרות ומאות מתים שלא לצורך".

על ההחלטות שיכולה לקבל הממשלה, אמר כץ: "לממשלה יש ראייה יותר רחבה, שכוללת שיקולים כלכליים ושיקולים סוציאליים. ככל שיקדימו להגן על האוכלוסיות הפגיעות עכשיו, ויפעילו את האמצעים הרכים יותר אך בנחרצות, ניתן יהיה למנוע הגבלות נוקשות יותר בעתיד".