"וריאנט דלתא - אלים": התפשטות נגיף הקורונה בארץ ממשיכה גם היום (שלישי), כששיא שלילי נוסף במספר המאומתים היומיים נשבר בפעם הראשונה מאז חודש מרץ, כש-507 מאומתים חדשים לנגיף התגלו. האם ההערכות האלה דרמטיות מדי? פרופ' יונתן הלוי, מנהל בית החולים שערי צדק בירושלים, שוחח על כך עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM: "היעילות של החיסונים מופחתת, לא 95 אחוז, אלא הרבה פחות". 

כשנשאל מה הוא חושב על העלייה המתמדת בכמות המאומתים היומיים עם הנגיף, אמר הרופא הבכיר: "הם מראים שהווריאנט הדלתא שנקרא בעבר הווריאנט ההודי הוא אגרסיבי, הוא תוקף, הוא מדביק אבל וכנראה שהחיסונים שקיבלנו הם יעילים יעילות מופחתת, לא 95 אחוז אלא הרבה פחות". 

מה המספר החשוב? 507 מאומתים או 35 חולים קשים?
"35. העלייה מ-200 ל-500 תוך ימים היא מקור לדאגה מסוימת מכיוון שכחמישים אחוז מהמאומתים מחוסנים. אין ספק שבשוליים המספר 35 הוא החשוב, והוא לא השתנה ביומיים האחרונים. המספר הזה יגדל, אבל בכל זאת החיסון מוכיח יעילות נגד מחלה קשה. 35 חולים קשים זה מאוד הטרוגני, ההגדרה של קשה עפ"י משרד הבריאות זה אדם שהוריד את ריווי החמצן מתחת ל-92, לא התפרסם כמה מהם הגיעו למצב קריטי, כמה עם מכונות הנשמה".

חיסוני הקורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
חיסוני הקורונה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

לשאלה האם ההערכות במשרד הבריאות, בתקשורת ובציבור לגבי הגידול במספר החולים הן מחמירות ודרמטיות, אמר הלוי: "לאורך כל המגפה תפקידו של משרד הבריאות להיות סמן ימני. יש הבדל בין לתת חוות דעת, לבין לקחת אחריות. לא הייתי מגדיר את זה כהיסטריה אבל אין ספק שהמשרד הוא סמן ימני בחזון הסמי-אפוקליפטי. אני רוצה לראות כשנגיע לאלף (מאומתים ביום), אם יגיעו קשים שיזדקקו להנשמה בבתי החולים".