"פרסמו את הנתונים ללא כל מחקר": רבים במערכת הבריאות בישראל ובעולם מתחו ביקורת חריפה על משרד הבריאות הישראלי, שהודיע אמש על ירידה דרמטית ביעילות החיסון לקורונה, וטענו כי אינה מבוססת מספיק - כך דווח הערב (שלישי) בחדשות 12.

לפי הדיווח,  הנתון לפיו יעילות החיסון במניעת הדבקה ירדה ל-64% הוצג לצוות הטיפול במגפות במשרד הבריאות כיממה לפני הפרסום - וכל 15 המומחים דחו את הנתון.

גורם בצוות הטיפול במגפות הסביר: "אנחנו לא מאמינים שמדובר בנתון שיקרי, חלילה, אבל זה פשוט לא נתון מבוסס מספיק מדעית. בבריטניה, ששם נבדק הנתון הזה על מספר גדול בהרבה של נדבקים - הגיעו ל-88%, וכרגע זה פשוט לא מסתדר, הפער הגדול לעומת 64% בלבד בישראל".

גם בעולם ביקרו בחריפות את הודעת משרד הבריאות. ברשת CNN נאמר: "משרד הבריאות של ישראל פשוט פרסם את המספרים ולא אמר איך הגיע אליהם, משום שהם פשוט פרסמו את הנתונים ללא כל מחקר, ללא כל אינפורמציה, דבר שמומחים אמרו שהוא מאוד לא מקצועי".

עוד דווח כי בעקבות הביקורת, במשרד הבריאות פרסמו מוקדם יותר הסבר על הנתון שהציגו. "החישוב של מועילות החיסון, מבוסס על היארעות (מדד לשיעור מקרי תחלואה חדשים בפרק זמן מסוים), בהשוואה בין מחוסנים ולא מחוסנים בתקופת המעקב", נכתב. "כשחיסון מועיל ב-100%, לא יהיה אף מקרה בקרב המחוסנים. כשחיסון אינו מועיל (0), שיעור תחלואה יהיה זהה בין מחוסנים ולא מחוסנים".

"משמעות של מועילות החיסון היא איזה אחוז מהתחלואה (או אשפוזים או תמותה) ניתן למנוע על ידי החיסון", הסבירו במשרד הבריאות. "הנתונים מנותחים במודל סטטיסטי המאפשר תקנון לגורמים שעשויים להשפיע על התוצאות, כגון גיל הנדבק ושבוע ההתפרצות".

עוד נכתב כי "אנשים שאומתו בקורונה לפני תקופת המעקב מוצאים מהניתוח כי הסיכון שלהם להידבק שוב שונה מיתר האוכלוסייה שטרם נדבקה להידבק בפעם הראשונה. המועילות נמדדת בבני 16 ומעלה, זאת מכיוון שאין מספיק מחוסנים בני 12-15 לאפשר את החישוב".