פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן התייחס בראיון לבן כספית וינון מגל ברדיו 103FM לגל התחלואה הנוכחי של הקורונה ועל העלייה המתונה במספר החולים הקשים: "אנחנו כן בהתפרצות מבחינת מאומתים אבל אנחנו מחוסנים ומוגנים ולכן הסיכוי שנחזור למספר גבוה של חולים קשה כרגע נראה נמוך".

סגל הוסיף כי "כרגע זה סיכון מחושב שהממשלה, קבינט הקורונה, אומר אנחנו מוכנים לספוג עלייה מסוימת במספר החולים קשה ולהבין שעם זה יהיו נפטרים נוספים, אבל באיזון בין זה לבין הגבלות נוספות שפוגעות בכלכלה ומייצרות אי וודאות כרגע הוחלט להסתכל על מדד החולים קשה. אם לא נגיע למספרים הגבוהים זה מאפשר לנו את המשך התנהלות בשגרה, ללא הגבלות נוספות בשלב הזה".

בהתייחס לכך שנגמר מלאי חיסוני הקורונה למנה ראשונה של חברת פייזר אמר סגל כי "ממה שאני מבין, יהיו חיסונים בקרוב. אני מבין שמנסים להקדים את בואם ומקווה מאוד שיצליחו".

סגל נשאל האם ישראל נמצאת במצוקת חיסונים וענה כי "הגיע וריאנט דלתא שמדבק יותר, אנחנו היינו במגמה של ירידה בתחלואה. ברגע שיש וריאנט מדבק יותר אנחנו צריכים להגדיל את מספר האנשים שמוגנים או דרך חיסונים או דרך הדבקה. בשבועיים האחרונים קרה פה מהלך משמעותי, 225 אלף אנשים חדשים נוספים התחסנו אחרי שכבר הרבה זמן לא התחסנו אנשים. אני חושב שזה יעזור.

סגל הוסיף כי "אנחנו לא יודעים לומר כמה אנשים נוספים אנחנו צריכים שיהיו מוגנים כדי שנחזור לירידות ולכן המספר שכבר חוסן משמעותי. אם יביאו חיסונים ונשכנע עוד אנשים להתחסן זה מאוד יעזור. היה ולא, ותמשיך ההתפרצות, גם צבירת המאומתים תסייע בסופו של דבר להורדת התחלואה".

בנוסף לכך, סגל התייחס לאפשרות כי מדוכאי חיסון יקבלו מנת חיסון שלישית: "אני לא מתמצא בצד הרפואי, אך אם המסקנה תהיה שהחיסון דעך לרמה כזאת שהוא יוסיף הגנה משמעותית לאנשים ללא מחלות רקע שחוסנו, זה כמובן יהיה הצעד הנכון. מוקדם לומר את זה, רואים הרבה מחקרים שטוענים חלקם שהחיסוניות נשמרת לאורך זמן".

ערן סגל (צילום: מכון ויצמן)
ערן סגל (צילום: מכון ויצמן)

כמו כן, סגל התייחס לפרסום שמהמחוסנים שנדבקו הם בעיקר חצי שנה לפחות מרגע מתן החיסון. סגל אמר כי "העובדות באמת פורסמו, אני חושב שההסבר יכול להיות אחד ההסברים היות וזה לא מחקר שמטרתו הייתה לבדוק את זה, יכולים להיות הסברים נוספים. במשך חודש וחצי חיסנו את רוב האנשים בפרק זמן מאוד קצר, לא בטוח שיהיה אפשר להבחין בצורה כל כך ברורה האם הדעיכה הייתה אחרי חמישה או שישה חודשים והאם בכלל ניתן לייחס את זה לדעיכה. צריך להיות זהירים".

סגל נשאל האם לדעתו ישראל נמצאת בגל תחלואה רביעי ואמר כי "אנחנו בהחלט רואים עלייה שהיא עלייה יציבה במאומתים, אנחנו מייחסים את זה לווריאנט הדלתא. לצד זה צריך לומר שכשחיסנו את מרבית קבוצת הסיכון בחיסון שיעיל גם כנגד דלתא אנחנו מבינים שאפשר להסתכל על מספר החולים קשה בבתי החולים, שזה שינוי משמעותי".

סגל התייחס לנתונים שמגיעים מאנגליה לגבי התחלואה: "המספרים שם גדולים וניתן לראות סטטיסטיקה. אנחנו רואים ירידה מובהקת בשיעור הנדבקים שנפטרים, שמתאשפזים בגלל קורונה, ואם המספרים האלה יהיו כאן ויש את כל הסיבות שיהיו כאן, אנחנו לא צפויים לחזור למספרים של מאות רבות של חולים בבתי החולים; מה שמאפשר המשך שגרה מלאה והגבלות רק אם מספר החולים הקשה יחזור להיות גבוה".

בני נוער מתחסנים נגד קורונה מתחם החיסונים של מחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: אבשלום ששוני)
בני נוער מתחסנים נגד קורונה מתחם החיסונים של מחוז דן-פ''ת בכללית (צילום: אבשלום ששוני)


בהתייחס לשאלה האם וריאנט הדלתא מוריד את יעילות החיסון, אמר סגל כי "הירידה ביעילות שיכול להיות שקיימת או לא, מדובר בירידה ביעילות בהידבקות ולא במחלה קשה. זה הפרמטר שחשוב. חשוב שהמאזינים ידעו שהחיסון ככל שידוע לנו יעיל כנגד דלתא במניעה של תחלואה קשה כמו שהיה יעיל כנגד הווריאנטים הקודמים. כנראה שיגיעו ווריאנטים נוספים כי זה טבעו של ווירוס וצריך כל הזמן לראות האם החיסון ממשיך להיות יעיל וגם אם יש דעיכה או לא של החיסונים. אבל צריך להתחיל ללמוד לחיות לצד הנגיף כי הגענו כבר לפתרון לו חיכינו מרגע שפרצה המגפה - חיסונים למרבית מהאוכלוסייה, לא נגיע לפתרון טוב מזה".

לסיכום, אמר סגל כי "אנחנו כרגע מאמינים שלא נגיע למספרים הגבוהים של חולים קשה בבתי החולים, לכן ניתן להמשיך בשגרת החיים ללא הגבלות נוספות בשלב הזה. צריך לצד קיום השגרה לבצע את כל הפעולות שאפשר על מנת להוריד את התחלואה – בדיקות מהירות, מתווה נתב"ג, בידוד למאומתים ואכיפה. כל הצעדים האלו יעזרו להוריד את התחלואה".