מנכ"ל משרד הבריאות החדש ופרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM בעקבות המשך ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה בישראל.

"אתמול היו לנו 422 מאומתים, יחסית לימי ראשון עלייה. אתמול היו תשעה חולים קשים חדשים, גם זה מספר שקצת עלה. אנחנו ממשיכים את מגמת עלייה, עדיין מספרים קטנים. אותנו כאנשי מקצוע זה מטריד. אנחנו מסתכלים קדימה ורוצים לראות את המגמה מתמתנת, ועדיין לא רואים את זה. אם זה יימשך אנחנו נגיע למספרים גדולים שאנחנו חוששים מהם. אנחנו לא רוצים שיהיו הרבה נדבקים", פתח אש את דבריו.

כשנשאל האם ניתן לעצור את ההתפרצות, השיב: "זה אתגר גדול נכון לעכשיו. אנחנו על פי החלטת הממשלה נוקטים בגישה של 'בלימה רכה', כל האמצעים בלי להטיל מגבלות כדי להוריד את התחלואה. יש לזה יכולת מוגבלת וזה תלוי מאוד בשת"פ של הציבור. כל עוד המגמה בעלייה אני לא יכול להגיד שזה בשליטה. היינו רוצים שיותר אנשים יבואו להתחסן, הבאנו עוד מנות, החיסון זה באמת הפתרון לסיטואציה הזאת. אבל צריך הרבה יותר מתחסנים בגלל ווריאנט הדלתא".

על עסקת החיסונים החדשה עם פייזר אמר פרופ' אש: "200 אלף מנות שקיבלנו והשגנו מפייזר זה לא היה ברור מאליו וזה לא סוכם לפני כן. הנתון שנתנו לגבי מועד סיום ההתחסנות היה אמיתי לגמרי באותה העת, אמרנו לאורך כל הדרך שאנחנו עושים מאמצים להשיג עוד מנות והצלחנו .ברגע שהצלחנו היה צריך להודיע את זה אבל לא היה תרגיל כדי לעודד התחסנות. היה יום אחד שהייתה הפסקה, היום מחדשים את זה. מניח שייקח זמן להתניע עד שייקבעו התורים".

על הביקורת לפיה ישראל נכנעת לתכתיבים של פייזר השיב אש: "ההחלטה שלנו תהיה מקצועית לגמרי, אנחנו לא רצים לשם. אנחנו עושים דיונים על דיונים. אנחנו מסתכלים אך ורק על בריאות תושבי ישראל והאם נכון לתת את החיסון השלישי כדי למנוע הדבקה בווריאנט שמאוד מדבק ומתפשט אצלנו. הרצונות של פייזר לא מעניינים אותנו, ודאי שכל העולם מסתכל עלינו ורוצה לראות אם אנחנו נותנים ומה קורה כשאנחנו נותנים. מסתכלים עלינו, אבל אני רוצה להדגיש שההחלטה תהיה מקצועית טהורה".

"חשוב לנו לראות האם יש סימנים לכך שהחיסון שקיבלו אנשים בתחילת הדרך מגן פחות, יש יותר הדבקות בקרב מחסונים שהתחסנו בהתחלה, זה הנתון המשמעותי. אנחנו נשתמש בכל החיסונים שיש לנו, חשוב לנו להשתמש בחיסונים שיש לנו ונעשה את זה כאשר נמצא שזה נכון להשתמש בהם. הסברתי בעבר שיש מורכבות בשימוש עם שני חיסונים מסוגים שונים כי צריך לתת אותם בצורה אחרת אבל אולי הגענו לזמן שצריך להשתמש גם בהם. כרגע המלאי לא גדול, סדר גודל של מאות אלפים בודדים. זה לא משהו שנותן לנו לחסן את כל האוכלוסייה החסרה אבל כן חשוב לנו להשתמש בו", הוסיף.

לבסוף התייחס פרופ' אש להגבלות האפשריות בעקבות העלייה בתחלואה: "החלטת הקבינט הייתה לעקוב אחרי מספר החולים הקשים והמספר הזה הוא נמוך כך שההתבלטות לגבי הגבלות, אנחנו מחפשים דברים שלא יגבילו את הפעילות אלא שהיא תהיה יותר בטוחה. לא ממליצים על קפסולות בבתי הספר כרגע, תלוי ברמת התחלואה באותה העת".

בתוך כך, אמ"ן פרסם את נתוני התחלואה המעודכנים להבוקר. כמות החולים הקשים עלתה ל-47, מתוכם 13 מונשמים. בצד החיובי, הוד השרון הפכה מעיר אדומה לכתומה, בעוד לא נוספו יישובים אדומים חדשים.