מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש התייחס היום (שני) לגל התחלואה וחשף כי בעקבות תקלה, נתונים שהמשרד הציג לגבי התחלואה היו שגויים: "מבדיקה שעשינו, נמצא פער בבדיקות שמבוצעות מדי יום וזה התחיל לפני מספר שבועות עם החלפת הגורם הדוגם בנתב"ג, על רקע העברת נתונים במערכות המידע של בדיקות שנעשות בנתב"ג נמצא שמספר השליליים נספר פעמיים ולכן יש מספר מעוות של בדיקות יתר שדווח בעת האחרונה".

אש המשיך ואמר כי "איתרנו את מקור התקלה ופעלנו לתיקונה על ידי הסרת הכפילות. החל ממחר זה יופיע כך שניתן יהיה לראות את הנתונים החדשים לאחר תיקון ב"דשבורד" של המשרד הבריאות. התיקון יבוצע לאחור, על מנת שלא יהיה עיוות במגמה, והוא יבוא לידי ביטוי גם במספר הבדיקות וגם באחוז החיוביים שהוא יעלה - כי מספר הבדיקות יהיה יותר נמוך. לפני התיקון, אתמול נראה 90 אלף בדיקות, אחרי התיקון 43 אלף, המספר עוות בגלל ספירה כפולה. בהתאם לכך, שיעור החיובים שהוצג יעלה ל1.15% כי המכנה יותר קטן".

פרופסור נחמן אש בתדרוך לתקשורת (צילום: צילום מסך)
פרופסור נחמן אש בתדרוך לתקשורת (צילום: צילום מסך)

בהמשך, אש הצהיר ואמר כי "נכון לעכשיו אין כוונה להציע מגבלות נוספות ואנחנו ממשיכים על פי מה שהוחלט בקבינט כבלימה רכה - לנסות לצמצם תחלואה ללא מגבלות אך בכל האמצעים שיש לנו".

בהתייחס לעלייה בתחלואה, אש אמר כי "מספר המאומתים היומי הממוצע הוא 464 היום. וזה המשך העליה של הימיים האחרונים. אתמול היו 10 חולים קשים נוספים וסך הכל 47 חולים קשים, מקדם ההדבקה 1.3".

בנוסף לכך, אש התייחס לחיסונים: "חידשנו היום את מתן המנות הראשונות לבני 12 ומעלה, אנו ממשיכים גם במתן מנות שניות לכל מי שקיבל מנה ראשונה בשבועות קודמים והתחלנו במתן מנה שלישית למדוכאי חיסון. אין עדיין החלטה לגבי מחוסנים אחרים בנושא החיסון השלישי, ארחיב בהמשך". 

אש הוסיף כי "אנו עובדים על מתווה 'תו ירוק קל' לאירועים כמו חתונות, הכניסה לאולמות סגורים תהיה למחוסנים או לי שעבר בדיקה בלבד, אנו בוחנים את ההיבטים השונים של המתווה, יש לוגיסטיקה והיבט כספי. ככל שזה יאושר על ידי שר הבריאות, נעלה את זה לקבינט אך עוד עובדים על זה. יש מורכבויות שונות". 

בהתייחס לתחילת שנת הלימודים הבאה, אש אמר כי "בסופו של דבר מה שיקרה בספטמבר תלוי בתחלואה באותה התקופה ואנחנו גם נצטרך לגבש אפשרויות שונות - עדיין אי אפשר לקבל החלטות על מה לעשות בחינוך, אך צריך להכין את האפשרויות השונות".

אש המשיך ופירט כיצד המשרד מתכנן להיערך להתמודד עם גל התחלואה: "נקיים דיונים על מתווה לחגים, עוד לא בנינו שום דבר מיוחד, גם כאן העיקרון הוא לאפשר פעילות בטוחה. כלומר, ככל שיהיה אפשר, לא נייצר מגבלות מיוחדות בחגים אני שם כוכבית של תלוי ברמת התחלואה".

בדיקת קורונה בנתב''ג (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
בדיקת קורונה בנתב''ג (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)


לגבי בלימת התחלואה המתרחשת בשדה התעופה אמר אש כי "אני מזכיר את השינויים בנתב"ג שיכנסו בחמישי בלילה - בידוד עד תשובה או 24 שעות לכל מי שנחת ועשה בדיקת PCR, ותוספת מדינות שמהן גם מחוסנים יצטרכו בידוד מלא - מדינות עם אזהרת מסע חמורה. אני מזכיר שבידוד מלא הוא 14 יום ללא בדיקה, או עשרה ימים עם בדיקה ביום התשיעי. אנשים לא מחוסנים צריכים בידוד מלא, מי שמחוסן, בכפוף לבדיקה". 

לבסוף, אש אמר כי "אני רוצה להדגיש את החיסונים. זה האמצעי הטוב ביותר להורדת התחלואה בטווח הבינוני. אני קורא לכולם לבוא להתחסן. אני מדגיש שוב את ההתנהגות בהתאם להנחיות, מסכות במקומות סגורים, שמירה על ריחוק פיזי והגיינה, מסכות בהתקהלויות בחוץ לא חובה, אך זהו צעד נכון. ההתנהלות הזו של כולנו תאפשר לנו אולי להצליח להורדת התחלואה ללא צעדים חמורים"