פרופ' דורון גזית, חבר צוות חוקרי הקורונה באוניברסיטה העברית, שוחח הבוקר (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על העלייה המדאיגה בתחלואה בנגיף הקורונה בישראל.

"מצבנו הולך ונעשה קשה יותר, זו ההגדרה כי בסך הכול המצב לא נורא, אמנם המגפה מתפשטת אבל המצב בבתי החולים לא קשה. כשמסתכלים קדימה לא רואים הטבה כמעט. העניין שהכי מדאיג אותנו זה שחזינו שבעוד שבועיים יהיו אלף מאומתים ליום, העניין התמשש וזה מדאיג כי לא היה שינוי אמיתי בהתנהגות האוכלוסייה והמגבלות שהוטלו כנראה לא סייעו. גל ההדבקה הזה מתבטא בבתי החולים ובאותה מידה כמו שמתבטא במאומתים. מספר המאומתים גדל ב-10 אחוזים, כך מספר המאושפזים היומי גדל ב-10 אחוזים, אין את ההפרדה שקיווינו שתהיה בגלל החיסונים. העניין השלישי, כשמסתכלים על בני 50 פלוס, רואים שאצלם ניכרת ירידה ביעילות החיסון. העניינים האלה ביחד הם לא עניינים שנותנים מחשבה חיובית", פתח פרופ' גזית את דבריו.

"המגפה בהתפשטות, מקדם ההדבקה 1.1-1.6 אבל קצב החולים שמאומתים בנתב"ג הולך ועולה. ביום שישי היו 10 אחוזים מהחולים היו מנתב"ג וזה עניין מדאיג. לא רוצים לסגור את הגבולות ומצד שני זה הופך למקור רציני לתחלואה. אנחנו מעריכים שכל התחלואה בגל הגיעה מנתב"ג, גם ווריאנט הדלתא. זה עניין בהחלט מדאיג, קשה לראות איך מטפלים בו. משרד הבריאות הציע לעשות בדיקה נוספת לחוזרים שלושה-ארבעה ימים לאחר הגעתם ארצה, וזה יהיה עומס גדול למערך הבדיקות. מבחינת המחלה זה יכול להיות חיובי ולעזור", הוסיף.

"יש לנו תוספת מנתב"ג אבל כרגע אנחנו עצמאיים בשטח, המגפה בהתפשטות כחודש ואלף חולים מאומתים ביום שישי לא רק מנתב"ג, זה כבר עצמאי. על פי הנתונים זה נראה בלתי נמנע שנגיע בתחילת אוגוסט ל-100 חולים באשפוז. אני יכול לציין משהו חיובי, מקדם ההדבקה קרוב ל-1 וההתחסנות יכולה להוריד אותו. ניהול המגפה לפי אנשים בבתי חולים קצת בעייתי בגלל העיכוב הגדול בין הדבקה לתחלואה קשה, העיכוב אומר שכשתראה את הבעיה זה יהיה מאוחר מדי", המשיך.

"אנשים לא חיים בוואקום, במיוחד לא בישראל, כשיראו בידודים, שבמקומות העבודה יש נדבקים ולכן צריך ללכת לבדיקות הם יתחילו להגיב, והתגובה תהיה קודם כל עטית מסכות כי כולם יודעים שזה עוזר. אני מקווה שזה יקרה מהר, אלף מאומתים אומר שרובנו מכירים סביבנו מאומתים, אנחנו נגיב לעניין הזה. ככל שהגל יתקדם בימים הקרובים נראה יותר ויותר מסכות סביבנו. לגבי התקהלויות אני אומר שהעובדה שאנחנו מתחילים לראות סימנים בבני 50 פלוס שיש ירידה ביעילות החיסון אני חושב שאנשים צריכים לנקוט משנה זהירות".