מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, ערך היום (ראשון) תדרוך עיתונאים ברקע העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה. בדבריו הדגיש פרופ' אש כי "המטרה שלנו היא להמשיך ולחיות למרות העלייה בתחלואה. הדבר החשוב ביותר הוא שאסור להישאר אדישים".

לדבריו, במשרד הבריאות מודעים לכך שהציבור לא עוטה מסכה במקומות סגורים ולכן הוא אמר כי "חייבים להקפיד על הנחיות קיימות לרבות ובעיקר עטיית מסיכות במקומות סגורים, להפקיד על בידודים וללכת להתחסן. המסכות הן אמצעי פשוט שמונע הדבקה באופן מוכח. אנחנו אומרים שחשוב מאוד להקפיד על הבידוד, קיצרנו את הבידוד, אפשר לצאת מהבידוד אחרי בדיקה שלילית ביום השביעי, כמובן שצריך לעשות שתי בדיקות, אחת בתחילת הבידוד ואחת בסופו".

עוד הוא הוסיף: "האכיפה נגד מפרי בידוד תוגבר כבר בימים הקרובים, יש היערכות גבוהה לאכיפה במספר מובנים, גם שוטרים וגם אלקטרוני, מקווה שייצא לפועל במהרה. זהו אינו הזמן לטוס לחוץ לארץ, מאחר שהמגיפה משתוללת בהרבה מדינות, נסיעה לא הכרחית היא מיותרת, יכולה לגרום להדבקות מיותרות, יכולה להביא לכאן נגיפים ו-וראינטים מסוכנים אף יותר. אנו נמשיך ונהדק את הפיקוח על מדיניות הטיסות בשבועות הקרובים".

"שמירה על ההנחיות צריכה להיעשות בראש ובראשונה מתוך רצון לשמור על בריאותינו ועל היקרים לנו מסביב. אנחנו צריכים לפעול כולנו מתוך אחריות אישית לשמירה על בריאותינו וכך נוכל לנצח את ההתפרצות הזו גם כן כמו שעשינו בפעמים הקודמות", הצהיר מנכ"ל משרד הבריאות.

לדבריו, במשרד הבריאות ימליצו לקבינט להרחיב את "התו השמח" ל"תו ירוק מלא", שאותו יציעו בעוד מספר ימים. "אנו לא רוצים להגיע למצב של סגר, ועל כן רוצים לעשות את הצעדים הללו עכשיו בצורה לאפשר פעילות, אך כזו שיותר בטוחה. אם נעשה את זה, נימנע מהגבלות קשות. זה לא שיש אמת מוחלטת, אני חוזר על כך - אנו כאנשי מקצוע חושבים שצריך לעשות צעדים שיימנעו בהמשך צעדים קשים יותר. ההחלטה בסוף של הקבינט, ואני מקווה שהם יאמצו את החלטות הדרג המקצועי", הוסיף פרופסור אש.

לאחר שנשאל אם פתיחת שנת הלימודים בספטמבר נמצאת בסכנה, השיב אש: "מטרתנו לאפשר את פתיחת שנת הלימודים ולאפשר לילדים שלנו ללמוד בבתי הספר. על כן, יושבים עם משרד החינוך מהם הצעדים הנדרשים כדי לאפשר לימודים כאלה בזמן שיש תחלואה. זו המטרה, מקווה שנעמוד בה".

פרופסור אש סיפר כי "נכון לעת הזו, דוחים את כניסת התיירים המחוסנים. קרוב לוודאי שזה לא יקרה בראשון באוגוסט, נראה בהמשך איך אפשר לבצע את זה. התחלואה לא מאפשרת לנו לפתוח את התיירות".

אש הזהיר מפני שאננות בחברה החרדית והערבית באומרו כי "לא קיימת חסינות של ריכוזים כאלה או אחרים במגזרים השונים מפני ההתפרצות הזו. אנחנו רואים עלייה קטנה במגזר החרדי והערבי והחשש שלנו שזה יעבור לשם", ובהתייחסו לטיסה העתידית לאומן בחגים, השיב כי כרגע "בוחנים את המתווה לפיו יהיה ניתן לצאת לשם, אך היציאה עצמה תהיה על בסיס רמת התחלואה".

נתב"ג זה אתגר גדול מאוד שמתמודדים איתו מאז תחילת המגיפה. בחודשים האחרונים שיפרנו את ההגנה על עצמינו עם חדירת התחלואה מנתב"ג. מספר החולים מעיד על כך שהבדיקות עושות עבודה ואנו מזהים מאומתים, יחד עם זאת חוששים שיש זליגה של תחלואה נוספת ובוחנים צעדים נוספים כדי להקטין את כניסת התחלואה ממדינות נוספות דרך נתב"ג".

בסוף דבריו התייחס המנכ"ל אל סאגת שדה התעופה: "נתב"ג זה אתגר גדול מאוד שמתמודדים איתו מאז תחילת המגיפה. בחודשים האחרונים שיפרנו את ההגנה על כשמנענו את חדירת התחלואה מנתב"ג. מספר החולים מעיד על כך שהבדיקות עושות עבודה, ואנו מזהים מאומתים. יחד עם זאת, אנו חוששים שיש זליגה של תחלואה נוספת ובוחנים צעדים נוספים כדי להקטין את כניסתה ממדינות נוספות".

בתוך כך, מאתמול אובחנו 430 חולי קורונה, ואחוז הבדיקות החיוביות עלה ל-1.47%, מתוך כ-32 אלף שנבדקו. ישנם 61 חולים שמצבם קשה, ו-14 מונשמים ומתחילת המגיפה נפטרו 6,448 בני אדם.

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה, נפתלי בנט, כינס דיון בנושא הגברת האכיפה להנחיות הקורונה, בהשתתפות שר הבריאות, השר לביטחון פנים, מפכ"ל המשטרה, היועץ המשפטי לממשלה, וגורמי מקצוע נוספים. בנט הורה על מספר הנחיות בנוגע לאכיפת הנגיף, בהן הגשת כתבי אישום פליליים למפרי בידוד.

בתוך כך, אושרו התקנות המחייבות להציג בדיקה שלילית או תו ירוק בכניסה למחנות קיץ (כולל בשטחים פתוחים). בהתאם לתקנות, החל מיום שלישי הקרוב, המשתתפים במחנות הקיץ יחוייבו להציג תעודת מחוסן, תעודת מחלים או בדיקת קורונה שלילית שבוצעה בטווח 72 השעות שלפני הכניסה למחנה. 

לצד זאת, על פי הנתונים שפרסם משרד הבריאות הבוקר ביממה האחרונה אובחנו 430 מאומתים לקורונה, זאת לאחר ש-1.47% מתוך 29,475 הבדיקות שנערכו אתמול היו חיוביות. מספר החולים שמצבם קשה ממשיך לטפס, ועומד כעת על 63, בהם 18 במצב קריטי ו-16 מונשמים.