מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש שוחח היום (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על מצב התחלואה בקורונה בישראל, סיפר כי אתמול אותרו כ-950 מקרי קורונה מאומתים חדשים והזהיר: "קצב העלייה של החולים במצב קשה הוא משמעותי ומתחיל להדאיג אותנו". 

אש התייחס לנאומו התקיף של ראש הממשלה בנט נגד מתנגדי החיסונים ואמר: "אנחנו לא מתייחסים ללא מתחסנים כאויב, חס וחלילה. העבודה שלנו היא לשכנע אותם בחשיבות להתחסן בשביל עצמם". אנחנו צריכים לראות יותר מתחסנים כי זו הדרך להתמודד עם ההתפרצות הזאת, שיהיו לנו יותר מחוסנים ונגיע לחסינות עדר".

הוא הוסיף: "החיסון תמיד עדיף על המחלה, וככל שהמחלה מתפשטת הסיכוי להיות חולה הוא יותר גדול. אין ספק שהמפתחה הוא הסברה. אני יכול לציין שהסיכון להידבק ולהדביק של מחוסן הוא הרבה יותר נמוך. ככל שאחוז המחוסנים יהיה גדול יותר התחלואה תדעך. הפתרון הוא התחסנות והדרך היא הסברה". 

על נתוני התחלואה, לפיהם ישנם 85 חולים במצב קשה, אמר: "בהחלט קצב העלייה של החולים קשה הוא משמעותי, הוא כמו קצב העלייה של המאומתים. זה נכון שאחוז החולים קשה יותר קטן, אבל אנחנו קרובים ל-100 חולים קשה וזה מתחיל להדאיג אותנו". 

אש הוסיף: "מספר המאומתים אתמול היה סביב 950, זה מספר גבוה לשבת. חולים קשה היו לנו בימים האחרונים בין 15 ל-20 ביום". כשנשאל האם ישנו "קו אדום", אמר: "כאשר נגיע למספר חולים קשה של מאות, נגיד סביב ה-400, זה יהיה מאוד מדאיג ובהחלט יהווה קו אדום לצעדים נוספים. אני מקווה מאוד שלא נגיע לשם".

כשנשאל האם הוא מרגיש תסכול מהתנגדותם של שרי הממשלה להטלת מגבלות אמר: "אני בעיקר מסתכל על המספרים בדאגה, אנחנו רגילים לשיח הזה שהיה לכל אורך הדרך כאשר יש חוסר הבנה לגבי הדרך שאנחנו הולכים לעבור בה שהיא דרך די ברורה, חוסר הבנה של מי שלא מתעסק בזה ביום יום ולא רואה קדימה איך הוא הולך לפעול".

"כן, חוסר הבנה גם של חלק מהשרים, אנחנו מסבירים את הדברים שוב ושוב שככל שמספר המאומתים עולה יעלה מספר הקשים. מצד שני, הדיון כשאנחנו מחוסנים והאם להסתכל על מספר הקשים ולחכות שמספר הקשים יעלה הוא דיון לגיטימי של איך אנחנו רוצים את ההתנהלות של ישראל עם משק פתוח וכדומה. אנחנו חושבים שכאשר התחלואה עולה ובאזורים בהם התחלואה גבוהה יש חשיבות לכיתות יותר קטנות, אני מקווה שזו ההחלטה שתתקבל".

על מכתב הרופאים בכירים שקורא לחסן את האוכלוסייה המבוגרת בישראל במנה שלישית אמר: "אני עדיין מחכה לתוצאות יותר ברורות גם של דעיכת החיסונים, לראות שאלה שהתחסנו מוקדם באמת נוטים יותר להידבק היום. זה עדיין לא ברור. אם נראה את זה נצטרך לשקול את זה מאוד ברצינות".

הוא הוסיף: "נתון נוסף אני רוצה לראות שזה בטוח, שלא מייצר יותר תופעות לוואי. בהינתן שני הדברים האלה אני חושב שנקבל את ההחלטה לתת את המנה השלישית. ה־FDA מסתמך על ניסיון בעולם ולכן הניסיון הראשון יהיה אצלנו ויכול להיות שנצטרך לקבל החלטה לפני האישור של ה־FDA".