מנכ"ל משרד הבריאות ערך היום (ראשון) תדריך עיתונאים, במהלכו התייחס פעם נוספת לעלייה בתחלואה ולסיכון שבטיסה לחו"ל, כאשר העולם עדיין מתמודד עם מגפת הקורונה. בדבריו אמר אש כי "תמיד ייתכן שינויי מדיניות בהתאם לרמת התחלואה, יש לצמצם את הטיסות הלא חיוניות לחו"ל".

אש פתח את דבריו ואמר כי "הנתונים מדאיגים אותנו וממשיכים להתעדכן יום יום. השבוע ייכנס לתוקפו התו הירוק, בכל אירוע או התקהלות מעל 100 איש, תתאפשר כניסה למחוסנים ומי שעשה בדיקת PCR שלילית ב-72 שעות הקודמות לאירוע. הצעד נעשה כדי להפחית תחלואה ולמנוע הדבקות ולבלום את העלייה בתחלואה, מקווה מאוד שהצעד אכן ישיג את המטרה הזאת".

"את ההפעלה של התו הירוק בשלב הזה אנו עושים כדי להימנע מצעדים קשים יותר בשלבים במתקדמים, ממשיכים לעקוב אחר נתונים באופן שוטף כדי לבדוק אם נדרשים צעדים אחרים. כאשר נפעיל את התו הירוק נבחן לאורך הדרך כיצד הוא משפיע. הצלחתו של התו הירוק תלויה גם בכם הציבור, ההקפדה על ההנחיות היא חיונית וכולתל מסיכות ומעתה גם את ההקפדה על התו הירוק", הוסיף מנכ"ל משרד הבריאות.

בנושא החיסונים מסר אש: "אני חוזר וקורא למי שעדיין לא התחסן - לעשות זאת. החיסונים הם הפיתרון הטוב ביותר כדי להתמודד עם התחלואה והעלייה. החיסון בטוח, יעיל, וחושב מאוד להתחסן כדי להפחית תחלואה".

הוא אף התייחס לנושא הטיסות לחו"ל וחזר על המסר לפיו יש להימנע מטיסות לא חיוניות לחוץ לארץ: "העלייה בתחלואה היא בכל העולם והסיכון להידבק הוא גבוה, לא רוצים שאנשים ידבקו ויביאו את התחלואה לארץ. המלצתנו היא לצמצם טיסות לא חיוניות". אש חשף כי משרד הבריאות ביקש להוסיף ארבע מדינות נוספות לרשימת המדינות אשר נדרש אישור ועדת חריגים על מנת לטוס אליהן והשבים מהן ידרשו בבידוד של שבוע ימים ושתי בדיקות קורונה שליליות, גם אם התחסנו. " תמיד ייתכנו שינויים במדיניות בשל העלייה בתחלואה בעולם, כך שגם שמזמינים כרטיסים וגם שטסים צריך לקחת זאת בחשבון", סיכם אש את הנושא.

עומסים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
עומסים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

מנכ"ל משרד הבריאות התייחס לאפשרות כי תידרש מנת חיסון שלישית למתחסנים והשיב כי "אנו בוחנים את הסוגיה הזו כבר בשבועות האחרונים, כדי לזהות אם יש מגמה שמעידה ביעילות החיסונים, כלומר שיש יותר הדבקות של אלה שהתחסנו מוקדם יותר. אנו נמצאים בשלבים מאוחרים ונגיע למסקנה, יכול להיות שכשנגיע למסקנה שיש דעיכה ביעילות נשקול מתן מנה שלישית. הדבר הנוסף שאנו רוצים לוודא הוא בטיחות המנה השלישית, מחכים לנתונים שאמורים להגעי בעניין הזה והיא תתבסס על צוות מקצועי שימליץ או לא ימליץ על מתן המנה השלישית".

"אנחנו רואים עלייה במספר מאושפזים, חולים קשים, ולא רואים עלייה במספרי המונשמים ואלה שנמצאים עם מכונת אקמו. יכול היות שזו תוצאה של הגנת החיסונים, מקווים שכן, אבל זה קצת מוקדם לומר את זה. נצטרך לראות בימים הקרובים האם המספרים של המונשמים נשארים נמוכים, אם כן זה יעיד על הגנת החיסונים. לטעמי זה קצת מוקדם לקבוע זאת", הוסיף הפרופסור.

לאחר שנשאל מהם הנתונים על נדבקים שהתחסנו נגד הנגיף, ענה אש: " נכון לעכשיו ההדבקה לא קשורה לגיל מסוים, יש לנו הדבקות בכל הגילים. יודעים, כפי שציינו קודם, שהמאושפזים במצב 'קשה הם בגיל המבוגר יותר - 60 ומעלה עם מחלות רקע, אבל זה לא קשור לכך שהם נדבקים יותר. גם בהקשר של מועד קבלת החיסון זה משהו שהם מנתחים, אנחנו מסיימים ניתוח בימים אלה ונגיע למסקנה ברורה יותר, שאלת המפתח זה יעילות החיסונים לאורך זמן".

עוד הוא הוסיף כי "הקושי והעברת חולי קורונה למוסדות שיקומיים וגריאטריים לא נובע מבעיות מקום. יש לנו מקום לאפשוז של המטופלים האלה, ההעברה הזו היא תהליך שמתקיים בין בתי החולים לקופות, לעתים זה לוקח יותר זמן, פועלים לצמצם זמן ולהקל  ולאפשר פינוי מהיר יותר של בתי החולים אבל זה לא עניין של מקום, יש מקום לכל המאושפזים במוסדות".

לאחר מכן, אש נשאל על פתיחת שנה לימודים נוספת תחת הגבלות הקורונה ואמר: "אנו עובדים מול משרד החינוך כדי לגבש תכנית, יש כמה נקודות שעדיין לא סגורות.  נמשיך בתהליך ההידברות כדי להגיע לתצורה שתבטיח את הבריאות של ילדינו בתוך מערכת החינוך ולצד זה תאפשר לימודים רציפים אל מול עלייה בתחלואה. שיח הגענו להבנה שכאשר רמת התחלואה באזור עולה, קרי יישוב הופך לכתום ולאדום, יהיה צמצום של הכיתות בהתאם לתהליך שייקבע בהובלת המוסד כאשר ההנחייה היא לצמצם מעגלים, כלומר שהתלמידים ילמדו במסגרות יותר קטנות".

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 966 מקרי קורונה מאומתים חדשים אותרו אתמול מתוך 54,316 בדיקות. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 1.79% ומקדם ההדבקה 1.34. בסך הכל 97 חולים במצב קשה ו-17 מונשמים.