פרופ' נמרוד מימון, ראש תוכנית "מגן אבות ואמהות" במשרד הבריאות, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על תחילתו של מבצע החיסונים של בני ה-60 ומעלה במנה השלישית. "אמא שלי קיבלה את המנה השלישית ביום שישי ועברה בשלום את סוף השבוע", אמר בתחילת הראיון ב-103FM, "החבר'ה של בתי האבות, כל מי שמתגוררים בדיור המוגן, מחכים לחיסון הזה. אני מקבל כל הזמן טלפונים בנושא".

המגישים ציינו כי ה-FDA טרם אישרו את המנה השלישית, ופרופ' מימון השיב: "אם היינו מחכים לאמריקאים כדי לקבל את ההחלטות שלנו - היינו מאבדים הרבה חיים, היות ואנחנו היינו הראשונים לחסן אזרחים - אנחנו רואים ירידה ביעילות החיסון". הוא הדגיש כי "אף אחד מהמומחים שישבו בוועדות לא חשב שיש בעיית בטיחות, זו לא שאלת בטיחות אלא התלבטו האם החיסון מועיל נגד הווריאנט".

יוכפז ודוידוב ציינו כי מבצע החיסונים החל בישראל, בסוף השנה שעברה, לאחר אישור ה-FDA. "נכון, אבל עכשיו אחרי שאנחנו היינו הראשונים בעולם לחסן אתה האוכלוסייה המבוגרת, אחרי חצי שנה אחרי אנחנו רואים עלייה בכמות ההתפרצויות,שלא פרופורציונלית לווריאנט הדלתא", הסביר פרופ' מימון.

מתחם החיסונים לקורונה בבית החולים איכילוב, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)
מתחם החיסונים לקורונה בבית החולים איכילוב, ארכיון (צילום: אבשלום ששוני)

הוא נשאל האם היתה טעות לרשום רווח של 21 יום בין מנות החיסון, והשיב: "אנחנו דבקים בצורת החיסון כפי שבוצע במקור, הבריטים עשו את שעשו כי היו חסרות להם מנות חיסון. אנחנו עבדנו לפי התוכנית המקורית של פייזר ומודרנה ונתנו את החיסונים על פי הספר".

יש אינדיקציות על החיסון השלישי?
"אנחנו מדברים על לתת את החיסון השלישי מעל גיל 60, שעברו חמישה חודשים מאז ביצעו את החיסון השני. ממחקרים שבוצעו על אלה שביצעו חיסון שלישי, והיו כמה אלפים בארץ, נרשמה עליה חדשה בכמות הנוגדנים תוך מספר ימים. לכן, אנחנו מעריכים שתוך שבוע־שבועיים נראה עליה באפקטיביות של ההגנה".



יוכפז ודוידוב נשאלו האם וכיצד העלייה באפקטיביות תשפיע על מספרי התחלואה, ופרופ' מימון השיב: "האוכלוסייה המצומצמת הזאת, מדובר על 1 אחוז מהאוכלוסייה שלצערנו בגל הראשון תרמו 50 אחוז מהתמותה, הם מייצרים את כמות החולים הקשים הגדולה ביותר לכן היכולת שלנו לחסן את הקבוצה הקטנה הזאת מייצרת אפקטיביות גדולה בהקטנת תחלואה קשה".

"המדיניות שמוכתבת עכשיו, אחרי שכל אוכלוסיית ישראל מחוסנת, היא להמשיך לפתוח את המשק ולאפשר חיים לצד הקורונה", הדגיש בסיום הראיון, "הקורונה לימדה אותנו שאי אפשר להתחייב לוודאות, אבל זה ברור כמדיניות. אנחנו רוצים לתת לאוכלוסייה המבוגרת את היכולת להסתובב בינינו בביטחון, כרגע הם פוחדים לעשות זאת".