גורם מדיני הבקיא בנתוני התחלואה בקורונה מבטא היום (שלישי) בשיחה עם "מעריב" ביקורת על מקבלי ההחלטות, שלדבריו הוצגה בפניהם לפני כשבועיים תחזית מדויקת שצפתה את העלייה בתחלואה, אך הם לא נקטו בשום פעולות כדי לעצור זאת.

"אנחנו חייבים להסביר בצורה ברורה יותר לציבור את המדיניות ודרכי הפעולה שלנו כנגד הקורונה. נתוני התחלואה אינם מפתיעים אותנו, אם לפני שבועיים החלטנו שלאור החיסונים ושיעור החולים הקשים הנמוך יותר, לא נכון להחמיר את המגבלות, אנחנו חייבים להסביר לציבור בצורה שקופה מדוע עכשיו יש להחמיר אותם, שכן נשאלת שאלה בסיסית מדוע לא נקטנו בפעולות מחמירות יותר כבר לפני שבועיים על מנת לצמצם את מגמת התחלואה הצפויה שעוד תעלה בצורה משמעותית בשבועיים הקרובים", אמר הגורם.

כזכור, בהערכה מדויקת להפליא שפרסמנו לפני שבועיים במעריב של מפקדת אלון בפיקוד העורף שאחראית בעיקר לקטיעת שרשראות ההדבקה מהקורונה, הוצגו לדרג המדיני שעל פי אותן הערכות שבוצעו באמצעות מודלים שונים, הצביעו על כך שכבר ביום שני מספר המאומתים יהיה גבוה מ- 3,500, כאשר גם הנתון של השבוע שעבר ביום שני חזה מעל 2,200 מאומתים כפי שאכן היה בפועל. כאשר ההערכה זו ניתנה לפני שבועיים מספר המאומתים בישראל עמד על כ-1,300 ליום.

למעריב אמרו גומרים צבאיים בפרסום הנתונים כי ההערכה למספר המאומתים העתידי הגבוה המבוצע על ידי מודלי חישוב שונים, נחשבת בעלת סמך גבוה, כי למעשה לוקח כשבועיים מהרגע שבו ננקטות פעולות משמעויות והחמרת הנחיות לציבור עד שרואים תוצאות בשטח, וזאת על סמך תחקרים שנעשו על שימוש במודלים בגלי התחלואה הקודמים. לכן ההערכה הייתה שבמציאות שבה החליטה הממשלה שלא לנקוט מגבלות, ניתן לחזות את הנתונים באופן מדויק יחסית והנתונים הללו אכן הוצגו לדרג המדיני.

בשיחה עם מעריב אמרו בזמנו גורמים צבאיים כי אין בהפקת הנתונים הללו לדרג המדיני בכדי הבעת ביקורת שלא ננקטות מוגבלות מכיוון שאין זה תקפידו של הצבא לקבוע מדיניות ודרקטיבה בתחום שאינו בסמכותו. גורמים צבאיים אמרו למעריב בהתייחס לפרסום הנתונים לפני כשבועיים כי אין בנתונים הללו בכדי לדחוק בדרג המדיני להפעיל עליו לחץ לבצע פעולות, להקשיח את ההנחיות וההגבלות לציבור אלא למעשה מדובר  בשיקוף של תמונת המצב שצפויה לנו כבר בתקופה הקרובה.

גורמים שונים ברמה הלאומית שעוסקים בטיפול בקורונה, מציינים בפנינו כי גם בגל הרביעי שהתפרץ בישראל, כמו בימי הממשלה הקודמת, ישנו פער משמעותי בתיווך פעולות הממשלה לציבור בישראל וחסר גם גורם שירכז באופן מסדור את ההסברה לציבור: "אם לפני שבועיים ידענו שאלה יהיו הנתונים והסברנו לציבור כי יש להקפיד על ההנחיות הבסיסיות של משרד הבריאות, אבל לצד זאת גם הסברנו שאין סיבה לנקוט בצעדים נוספים ברמה הלאומית ולהקשיח את ההנחיות, עכשיו המסר שיוצא לציבור כי סגר נוסף הוא רק עניין של זמן".

"אם ידענו את היקפי התחלואה הצפויים והתמונה גם לשבועיים הקרובים די ברורה, מדוע לא נקטנו בפעולות מקדימות רכות יותר לפני שנצטרך להגיע למצב שבו נידרש להחמרה דרמטית בהנחיות לציבור, והמשק שוב יהיה תחת מגבלות קשות?", מוסיפים הגורמים. "את הקורונה אי אפשר לנווט בטייס אוטומטי ואי אפשר להמתין שהנתונים יעלו בדיוק כפי השערכנו אותם ורק אז ננהל מדיניות מתוך לחץ, שהיא שונה לחלוטין מהקו שהצגנו לציבור עד עכשיו. יש כן עניין של ניהול מדיניות לאורך זמן, נקיטת פעולת בזמן הנכון שצריך והצגת קו הסברתי ברור לציבור בישראל סיכמו מספר גורמים מקצועיים איתם שוחחנו ביממה האחרונה שמביעים ביקורת על דרך התנהלות הממשלה בטיפול בהתפרצות הקורנה האחרונה בישראל", הוסיף הגורם.