ראש הממשלה נפתלי בנט ענה היום (חמישי) בשידור חי לשאלות הציבור והתקשורת בנושא נגיף הקורונה, העלייה בתחלואה וההגבלות החדשות שהוחלט עליהן. בתחילת דבריו חשף בנט כי עד כה התחסנו למעלה מרבע מיליון ישראלים במנת החיסון השלישית.

בנט פתח את דבריו בכך שאמר כי בחר לשוחח עם האזרחים על מנת לעדכן בתוכנית העבודה של הממשלה ולהדגיש את המהלכים הבאים בהתמודדות מול זן הדלתא של נגיף הקורונה. "אנחנו כרגע ראשונים בחזית העולמית שמעמידים חיסון שלישי משלים לרשות המבוגרים, אזרנו אומץ לעשות את זה ואני שמח לבשר לכם, שמעבר לרבע מיליון מבוגרים כבר התחסנו בחיסון השלישי והם יהיו מוגנים הרבה יותר מול מגיפת הדלתא".

"עוד מעט משלימים חודשיים מאז הקמת הממשלה, בחודשיים האלה הצלחנו להעביר תקציב מדינה שלא היה שלוש שנים. התקציב החדש הוא נועז, כאשר ביצענו הגדלתה משמעותית לתקציב הביטחון. יש לנו אתגרים גדולים, איום לא מבוטל מאיראן וממקומות אחרים, וחייבים לבנות כוח צבאי כדי להיות תמיד שתי רמות מעל האויב", הסביר ראש הממשלה.

"ההישג המשמעותי השני הוא במערכת הבריאות. במשך שנים היא הורעבה ולא קיבלה כסף ולכן נמצאים בחוסר תמידי. הגדלנו בעוד ארבעה מיליארד את תקציב המשרד כדי שיהיו יותר מיטות בבית החולים. מעבר לכך, ביצענו שורת רפורמות נועזות בתחום התחרות במשק, מייצרים תחרות בעולם הפירות והירקות כדי שהמחירים יירדו", הוא הוסיף.

בנט אמר כי בוצעה רפורמה גם בתחום הכשרות: "היום יש מונופול של ארגונים מסוימים, שלא תמיד פועלים בצורה ישרה וזה מעלה את המחירים ופוגע באמינות בכשרות. אנו מייצרים תחרות. התחום השלישי של התחרות זה בייבוא - מאפשרים ייבוא חופשי של מוצרים, תמרוקים, אפניים, צעצועים, נראה את המחירים יורדים". הוא גם סיפר כיו יוקדשו 150 מיליארד שקלים לבניית מטרו, "כדי שלא נהיה מאחורי לונדון, ניו יורק ופריז".

בנושא עבודת הממשלה אמר ראש הממשלה כי "אנחנו תקועים עם פקקים כרגע, אלה דברים משמעותיים שאנו עושים ובשעה טובה העברנו תקציב וזה הישג אדיר, פשוט אדיר לישראל. הממשלה עובדת בצורה מאוד אפקטיבית, יעילה עניינית, אני 10 שנים נמצא בממשלות וקבינטים ואני אומר שזו הממשלה הכי פעילה והרמונית שאני מכיר".

ישיבת ממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
ישיבת ממשלה (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

לאחר מכן בנט עבר לדבר על הקורונה וטען כי אפשרות הסגר בתקופת החגים הקרובה תהיה תלויה בכמות המתחסנים: "אנו דואגים באופן שוטף למלאי מתחסנים, דואגים לאלפי נקודות שבהם אפשר, מביאים אליכם, יש שני קהלים שצריכים להתחסן - אנשים מעל גיל 60 שנמצאים בסיכון גבוה. מי שהתחסן פעמיים ולא שלוש, יש לו פי שש רמת סיכון לחלות. הקבוצה השנייה היא קבוצת הצעירים, מגיל 12 ועד 60 שלא יצאו להתחסן. . רובם לא מתנגדי חיסונים אלא לא הגיעו לזה - אני מבקש, כל אחד מכם שילך ויתחסן, אתם מסכנים את עצמכם, את האנשים מסביבכם, כאילו אתם מסתובבים עם מקלע ויורים על כולנו נגיפי דלתא, זו פעולה אנוכית, אל ראויה ובלתי אחראית. אף אחד מכם לא רוצה להרוג אנשים בטעות, אנחנו ממתינים לכם בתחנות החיסון".

"העולם הופך לאדום. זן הדלתא משתולל בכל העולם והוא שונה מנגיף הקורונה הרגיל, הוא מתרבה בקצב מהיר ולכן שמישהו כבר נמצא מאומת, יש לו פי 1000 נגיפים בתוך הגוף, זה נקרא עומס ויראלי. זה אומר שכאשר הוא מסתובב, הוא פולט הרבה יותר נגיפים ולכן הסיכוי שהוא ידביק מישהו הוא גבוה מאוד", הוא הוסיף.

בנוסף, בנט חזר על המסר לפיו יש להמשיך לעטות מסיכות לצד החיסונים. לדבריו, עטיית המסיכות מקטינה את הסיכוי להידבק בכ-98%. "אנחנו במרוץ של הדבקה מול חיסונים, איך ננצח? יותר ריחוק חברתי, עטיית מסכות במקום סגור, שמירה על סבא וסבתא. במקביל צריך להמשיך להתחסן בקצב הכי גבוה. עמיתיי במדינות אחרות מופתעים מהקצב הגבוה של החיסונים בישראל".

מקבלים את מנת החיסון השלישית (צילום: אבשלום ששוני)
מקבלים את מנת החיסון השלישית (צילום: אבשלום ששוני)

אחת הצופות בחרה לשאול את ראש הממשלה מדוע לה להתחסן, כאשר היא מפחדת מתופעות הלוואי. על כך הוא השיב: "במקרה הקיצוני מאוד מדובר על משהו קל שעובר, לעומת זאת, הסיכון של אי ההתחסנות הוא איום גם לצעירים. יש תופעה שלא מספיק מדברים על זה, זו מחלת העומק של הקורונה או הדלתא. יכול להיות שחטפת קורונה, פתאום שנה אח"כ אתה סובל מחוסר ריכוז, עיפות כרונית, דיכאון, חולשה, יש לי חבר שבנו בן 17 היה ספורטאי מצטיין ולא מצליח לקום בבוקר, לא עולה גרם מדרגות בלי להתנשף, זה פוגע במוח, בתאים האפורים, ראינו תמונות של הדברים האלה".

על האפשרות כי מתן חיסון שלישי לבני 40 יאושר בקרוב אמר בנט: "אנחנו צריכים בערך עוד 10 ימים כדי לראות אפקטיביות מדעית של החיסון השלישי אל מול מי שלא התחסן, איך עושים את זה? רואים מה רמת ההדבקה אצלה לעומת אלה שלא קיבלו חיסון שלישי.  כרע אפשר לומר שהחיסון השלישי בטוח - אין לנו שום עדויות לתופעות לוואי , ברגע שזה יהיה בטוח ואפקטיבי ננוע ל-50 פלוס ויותר מאוחר לגילאים צעירים יותר, אנחנו פועלים לפי המידע כל יום ביומו. אם למדתי משהו זה שצריך להסתמך על מידע עדכני בכל יום".

בנושא נתב"ג טען ראש הממשלה כי "הדלתא נחת בארץ בסוף מרץ - תחילת אפריל בצורה משמעותית יותר ואח"כ במאי, כשנכנסנו לראשונה הפעלנו מערך בדיקות מלא והרמטי של 100% מהנכנסים לארץ ובעיקר גם יודעים להגביל אנשים מלעלות על מטוס למדינות אדומות.כל הזמן מבינים שהמגיפה על התפתחויותיה ומגיפות בכלל בעולם המודרני, צריך למצוא דרך לאזן בין הדברים. מה שאנחנו עושים עכשיו עם החיסון המשלים, מעמידים משהו שאין לאף אחד בעולם היום, זה חיסון משלים למבוגרים, מתנה אדירה".

"אני מדמה את החיסון לשכפ"צ, הוא לא מושלם, אך מגן עלייך מפני כדורים עד גבול מסויים. ככל הנראה השכפ"ץ נחלש בקצת כל חודש, כמו סוללה של אייפון אז צריך להטעין. החיסון השלישי מזניק מיד את מספר הנוגדנים בגוף ומגביר הגנה. עדיף שכפ"ץ לעומת בלי שכפ"ץ בכלל", התעקש בנט.

בתוך כך, הוא חשף כי מדינת ישראל הוציאה כ-200 מיליארד שקלים בתקופת הסגרים: "זה כסף של כולנו, תבינו, 200 מיליארד זה אומר כ-105 אלף שקלים למשפחה בישראל. אנחנו רוצים לאפשר לכלכלה לפעול בלי מגבלות הרסניות. כל הקיץ התנהלנו בצורה שוטפת, ההנחיות לא פוגעות בעסקים ובכלכלה, כי היא כבר ספגה מכה חזקה.  אנחנו רוצים להרחיק את הפגיעה ככל האפשר, איך נעשה את זה? בעזרת מגבלות שהן לא הרסניות לכלכלה, הגדלת הקיבולת של בתי החולים וחיסונים".

עוד הוא טען כי אם ישראל תיכנס לסגר נוסף, אז "המטרה תהיה לקנות לנו זמן לחסן עוד תושבים. אנחנו יודעים מתי צריך לעצור כדי לא להגיע לקצה, אז מנסים לקנות כמה שיותר זמן ולהאיץ כמה שאפשר את ההתחסנות".

בנוסף, ראש הממשלה התייחס לפתיחת שנה הלימודים בראשון בספטמבר ואמר כי "יש אי ודאות. אנחנו מדברים על מתווה שעיקרו יהיה מוכן עד ליום שני ובעזרת השם יאושר". לדבריו, בבתי הספר העל יסודיים כולם צריכים להתחסן. עוד הוא הוסיף כי "הרעיון כרגע זה מסה של בדיקות, גם בדיקות PCR, מהירות, כדי לאפשר ללמוד. אני לא רוצה לומר את זה בוודאות אבל אם ילד מאומת, הוא ייכנס לבידוד והילדים האחרים ייבדקו כל יום כדי שלא נבודד את כל הכיתה על מאומת אחד. הכל קל לשלוח אנשים הביתה, לשלם כסף, אך ככה אנחנו מכלים את עתידנו. אני לא אומר שלא נגיע לזה, אבל אולי אפשר לדחות את זה".

עוד הוא התייחס לשאלת כמות החיסונים בישראל, אשר אינה גלויה לציבור וטען: "זה נוגד את הסיכומים של כל העולם עם החברות השונות. אם נפר אותם , לא נוכל להשתמש בחיסונים. ברמה היום יומית מטפלים בזה. אתם רואים את העובדה שהכרזנו ואפשרנו לאנשים להתחסן, החיסונים חיכו להם. אנחנו מנהלים את זה בצורה נבונה כי זה נכס יקר ערך. בעולם משוועים לכך ופה אנחנו מנהלים את זה בצורה רצינית ואחראית אנחנו בקשר יום יומי עם מי שצריך".