ביום רביעי האחרון הודיע ראש עיריית צפת שוקי אוחנה על דחיית פסטיבל הכלייזמרים שהיה אמור להתקיים בעיר בפעם ה־34, בין ה־17 ל־19 באוגוסט. הסיבה לדחיית האירוע, שבמסגרתו היו אמורים להופיע למעלה מ־150 אמנים, בהם שמעון בוסקילה, שירי מימון, עמיר בניון, אמיר דדון ועוד: העלייה בתחלואה. "בריאות התושבים והחוגגים לפני הכל", הוא מסר, "בפסטיבל היו אמורים לחגוג עשרות אלפים והחלטתי לא לאפשר התקהלות בסדר גודל שכזה".

"למרות הצער והכאב, הייתי צריך לקחת החלטה מנהיגותית אמיצה למען בריאות התושבים", הוא אומר. "מבחינת ההנחיות יכולתי לקיים את האירוע, אבל אנחנו רואים לנגד עינינו את פתיחת השנה ואת חגי תשרי ורוצים לנסות להיכנס אליהם עם תחלואה נמוכה ככל האפשר. אנחנו מעדיפים לא להסתכן. אף שנעשו הכנות לפסטיבל, העדפתי לקחת את ההחלטה הזו. בריאות האנשים חשובה יותר מפסטיבל. אנחנו ממשיכים לעשות הופעות הקיץ במסגרת התו הירוק, זה בקטנה, אבל לפסטיבל היו אמורים להגיע עשרות אלפים".

אי אפשר לבדוק

חודש אוגוסט והחגים הקרבים עמוסים אירועים לילדים ופסטיבלים לכל המשפחה. התחלואה העולה, התו הירוק שיוחל במלואו גם על ילדים החל מה־20 באוגוסט, והדיבור על סגר בחגים, לא עושים חיים קלים למפיקי האירועים הללו. רובם לא נוקטים עדיין אמצעים דרמטיים של ביטול האירועים, אך הם פועלים תחת עננת אי־ודאות שמכתיבה המציאות הנוכחית, וביתר שאת לאור ההגבלות המחמירות.

בחמישי האחרון נמסר על דחיית פתיחת פארק הנינג'ה בתל אביב ועל דחיית פסטיבל WOW של קוקה קולה. "לאחר בחינת האפשרויות והשקעה כלכלית לא מבוטלת בהקמת פארק הנינג׳ה, ההפקה החליטה לדחות את פתיחת הפארק למועד חדש, שכן מדובר בפעילות גופנית, ובתנאי המציאות הקיימת, קיום פעילות המתקנים באופן מלא אינה מתאפשרת עקב המגבלות החדשות שפורסמו. גם פסטיבל WOW של קוקה קולה יידחה למועד חלופי", נכתב בהודעה שיצאה לתקשורת מטעם יחסי הציבור של ההפקות.

פארק הנינג'ה (צילום: רועי ברקוביץ)
פארק הנינג'ה (צילום: רועי ברקוביץ)


גם בכפר כמא שבגליל התחתון החליטו לדחות את הפסטיבל הצ'רקסי המסורתי שהיה אמור להתקיים ב־13־14 באוגוסט בהשתתפות אלפי מבקרים. "לפני שבוע זיהינו שכל הסיפור של הקורונה הולך לקראת יותר ויותר הגבלות", אומר מנכ"ל המועצה המקומית כפר כמא, חליל נאתכו. "אומנם הפסטיבל הוא באוויר הפתוח, אבל הוא פתוח תרתי משמע ואי אפשר באמת לשלוט ולבדוק כל מי שמגיע לפסטיבל. לא רציתי לקחת על עצמי את האחריות הזאת וחס ושלום לגרום לתחלואה. צפיתי שנלך ונסתבך ולכן החלטנו לדחות. מה שכן, בסוכות אנחנו מתכוונים לערוך פעילות במרכז למורשת הצ'רקסית בקפסולות ועל פי התו הירוק".

פרוצדורה בדרך

כאמור, ההחלטה להחיל החל מה־20 באוגוסט את התו הירוק גם על ילדים מתחת לגיל 12 היא בעלת השלכות משמעותיות על אירועים ואטרקציות אשר קהל היעד העיקרי שלהם הוא ילדים. חלקם מנסים להציל את מה שאפשר, כל עוד אין הגבלות התקהלות. בקרקס פלורנטין למשל, החליטו על ביצוע בדיקות מהירות בכניסה. "אנחנו הולכים לקחת חברה שתעשה בדיקות מהירות בכניסה לאירוע. חלק מעלות הבדיקה תהיה עלינו, חלק על חשבון הלקוח. מי שלא יעשה מראש בדיקת קורונה לילדיו, יצטרך לעשות בדיקה מהירה ולשאת חלקית בהוצאות", אומר ניר קפלן, מנכ"ל ומייסד קרקס פלורנטין בכפר הירוק, שהחל מה־13 באוגוסט ועד סוף החודש יריץ את המופע Magic Lights circus.

קרקס פלורנטין (צילום: דנה קפלן)
קרקס פלורנטין (צילום: דנה קפלן)


אתה משוכנע שהורים יתאמצו לעשות בדיקת קורונה לילדיהם לטובת כניסה למופע? הם לא יעדיפו פשוט לוותר?
"נחיה ונראה. זו מציאות שאנחנו נכנסים אליה ואי אפשר שילדים ישבו כל הזמן בבית. צריך להמשיך ליהנות. כולם רוצים להיות בריאים ועדיין ליהנות עם הילדים. התחלנו לברר לגבי עלויות הבדיקה ולא מדובר בסכומים שבן אדם לא יכול לאפשר לעצמו. עצם זה שאנחנו נישא בחלק מההוצאה, יגרום לכך שזה לא יפגע הרבה בכיס של הקהל. אולי גם נראה את המדינה תומכת בזה, אולי נוציא קריאה לנפתלי בנט ולשר התרבות חילי טרופר שייתנו פתרון לעם, לנוכח הנסיבות ולנוכח זה שענף התרבות נפגע מאוד מהקורונה. שהם יסבסדו את הבדיקות האלה, כדי שהם לא יהיו נטל על הציבור. תרבות היא מצרך בסיסי וחיוני להעלאת המורל ולבריאות הנפש".

עמדות דיגום יהיו גם בכניסה לפסטיבל הקרון בירושלים. "אנחנו מקווים שמשרד התרבות והמדינה יסבסדו את הבדיקות, ואם לא - זה יהיה על גב הפסטיבל ואנחנו נישא בעלות הזאת. לא נגרום לאנשים לשלם על הכרטיס וגם על הבדיקה. אנחנו רוצים שאנשים יבואו ושיהיה להם כיף", אומר שחר מרום, המנהל האמנותי של התיאטרון ושל פסטיבל הקרון ה־30, שיתקיים בין התאריכים 22 ל־26 באוגוסט בירושלים. "כבר התכוננו לתרחיש הזה ותהיה לנו במתחם הפסטיבל עמדת בידוק לבדיקות קורונה מהירות ומי שירצה להכניס ילדים לא מחוסנים - נצטרך לעשות להם בדיקה. אנשים לא צריכים לחשוש מזה כי הבדיקות לא נוראיות. זו בסך הכל פרוצדורה בדרך לפסטיבל. זה לא יפגע לאנשים בחוויה".

פסטיבל הקרון (צילום: כפיר בולטין)
פסטיבל הקרון (צילום: כפיר בולטין)


מרום מודה שאופי הפסטיבל משתנה תכופות בהתאם להערכות: "עד לפני כמה ימים היו בליין־אפ שני אמנים בינלאומיים שהיו צריכים להגיע ועכשיו ההגעה שלהם לא תתאפשר. אנחנו עושים מה שאנחנו יכולים כדי לשמור על כך שהאירוע יהיה מהנה, אבל גם פועלים בהתאם לתקנות".

אתה לא חושש מהתקהלות?
"אנחנו גוף אחראי ואני לא רואה בזה בעיה שמסכנת את הציבור. אנשים מנהלים כיום חיים מלאים. אם אנשים יכולים לקיים אורח חיים רגיל בשאר תחומי החיים, אז הם גם יכולים לבוא לפסטיבל. ההצגות בחללים סגורים יתקיימו באולמות של עד 100 איש ואני לא חושב שזה שונה מלהיות בכל חלל סגור אחר. כרגע אנחנו לא מבטלים, אלא אם התקנות ישתנו".

גם ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר, מעיד כי הם ממשיכים להתכונן לפסטיבל התמר שאמור להתקיים בשטח המועצה בספטמבר ושהם צופים כי הוא ימשוך אליו מעל 30 אלף איש. "להתכוננות הזאת עלולים להיות מחירים, כי בכל זאת אנחנו עוסקים בשיווק ובפרסום, אבל נקבל החלטות ברגע האחרון בהתאם להחלטות הממשלה. הדדליין שלנו לקבלת החלטה סופית הוא לקראת סוף אוגוסט".

אתם בטח לוקחים בחשבון אפשרות של סגר שישבש את התוכניות.
"גם אם לא נצליח לעשות פסטיבל מלא, נשתדל לעשות אירוע בהתאם לתקנות. אנחנו רואים בכך חשיבות לעולם התרבות והתיירות. אם יהיה סגר - יהיה סגר וניישר שורות. כרגע המועצה האזורית תמר לוקחת את הסיכון הכלכלי לטובת אזרחי ישראל, עולם התרבות ועולם התיירות ומשקיעה בכך כמיליון שקלים".

אחד מהפסטיבלים הבולטים שאמורים להיערך בסוכות הוא פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, שמושך מדי שנה כ־200 אלף איש. השנה הפסטיבל מתוכנן לחזור למרחב הציבורי לאחר שבשנה שעברה התקיים במתכונת וירטואלית בחנוכה לאחר שנדחה בגלל הסגר בחגי תשרי תשפ"א. "אני מקווה שהתרבות תפרח אחרי שנה כל כך מורכבת", אומרת מנכ"לית הפסטיבל ליזו אוחיון. "אנחנו מאוד אופטימיים, ניערך בהתאם לתווים ואם נגיע לתאריך ויידרשו דברים מסוימים - נדאג לזה".

פסטיבל עכו  (צילום: יוהאן שגב)
פסטיבל עכו (צילום: יוהאן שגב)


מה תעשו במקרה של סגר בחגים?
"בשנה שעברה, בהנחיית ראש העיר שמעון לנקרי ערכנו פסטיבל מקוון וראש העיר הקפיד לא להשאיר את האמנים והיוצרים ללא תשלום. אנחנו מקווים שהשנה נוכל לגעת באנשים אבל אנחנו לא מנותקים מהמציאות, ואם נצטרך ליישם תוכנית חלופית, נוכל לעשות את זה. בזכות הניסיון של השנה שעברה נוכל לערוך גם השנה את הפסטיבל בצורה מקוונת, אם נצטרך, אבל אני מקווה שלא. זה האושר של האמנים להופיע מול קהל".

"החלטה לבטל אירוע היא פריבילגיה של החברות והגופים הגדולים", אומר אלי גלעדי, הבעלים של מותג עיר הבירה, שיערוך בין ה־25־26 באוגוסט באשקלון את פסטיבל הבירה. "חברות גדולות מקפלות את עצמן, אומרות 'למה לי הכאב ראש, אז לא יהיה אירוע וגם חסכנו כסף על שיווק'. לעומת זאת, ליזמים פרטיים קטנים אין את הפריבילגיה הזאת: לא עבדת - לא אכלת וגם הפסדת".

אז אצלך העניינים כרגיל?
"אנחנו 100% לוקחים סיכון, פועלים בהתאם לתו הירוק ולהנחיות. אין התלבטות, זה מאוחר כבר להתלבט או לבטל. אם האירוע היה מתקיים בספטמבר עוד אפשר היה לבטל. באוגוסט כבר אי אפשר לבטל, כי מדובר בהפסדים גדולים מאוד".