ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, התכנסה היום (שני) לדיון שעסק בקנסות שניתנו לבעלי עסקים קטנים בתקופת הקורונה.

ביטון, שיזם את הדיון בעקבות פנייה של נציגות התאחדות בעלי המלאכה לילי בן שלום והילה פורמוזה רפאל, אמר כי נכון לבוא לקראת בעלי העסקים ולהמיר חלק מהקנסות, אלה שניתנו באופן לא מסודר וללא ידיעת בעלי העסקים, באזהרה. כזכור, מדובר בקנסות על הפרת תקנות הקורונה, שיכולים להגיע לסכומים של חמשת אלפים שקלים לקנס ואף יותר.

ראש יחידת הסתר מותנה המשטרה, עדנה טנא, הציגה בפני הוועדה את הנתונים לפיהם בתקופת הקורונה ניתנו 666,705 דוחות לאזרחים ובעלי עסקים, מתוכם רק 1,816 ניתנו לעסקים (0.2%) ומתוכם שולמו כבר 652 דוחות (35%). היא הוסיפה כי לאחרונה בוטלו 38 אלף דוחות שניתנו לאזרחים, לאחר שבית המשפט העליון קבע כי באוקטובר 2020 הממשלה קיבלה החלטה לא חוקתית, שאסרה על יציאה להפגנה מעבר לאלף מטר מהבית.

"מאחר ולא ניתן היה להגיע למי שיצא להפגנה בתקופה האמורה, נאלצנו להמליץ ליועמ"ש לממשלה לבטל את על הקנסות שניתנו על אותה עבירה בתקופה של שבוע בה היא הייתה בתוקף, וכך בוטלו 38 אלף קנסות שהם 5.6% מהקנסות שניתנו", אמרה.

מיכאל ביטון בוועדת הכלכלה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מיכאל ביטון בוועדת הכלכלה (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

גיא גולן, מסעדן מנתניה, סיפר כי קיבל קנס של חמשת אלפים שקלים אך הקנס לא ניתן לו במקום וגם לא הגיע אליו בדואר. לדבריו, הוא קיבל רק את כפל הקנס ללא יכולת להישפט או לערער. "הדוח ניתן בצורה הכי דיקטטורית שיש, ביקשתי להישפט וסורבתי כי חלף מועד הערעור, וכך מאלצים אותנו לשלם", סיפר.

ח"כ מאזן גנאים אמר כי אם לא נחזק את העסקים הקטנים כולנו נשלם את המחיר. ח"כ רון כץ הוסיף: "צריך להבדיל בין עסקים שהפרו ביודעין את ההנחיות לבין עסקים שבאמת נפגעו כי לא הצליחו לעמוד בהנחיות. היועמ"ש לממשלה צריך להסמיך את הפקחים והשוטרים להפעיל שיקול דעת במקום".

יו"ר המסעדנים בהתאחדות בעלי המלאכה, לילי בן שלום, הגיש לח"כ מאזן גנאים דוח שרירותי, שנועד להמחיש את האופן בו חולקו הדוחות לבעלי העסקים. לדבריה, "לא רק שהמדינה לא עוזרת לבעלי העסקים ולוקחת מענקים, אלא שהיא נותנת כפל קנס בלי יכולת לערער. אנחנו לא מבקשים לבטל דוחות, יש עבריינים שמגיע להם, אבל מי שקיבל דוח אחד תאפשרו לו להמיר אותו לאזהרה". יו"ר חיי הלילה בהתאחדות, הילה פורמוזה רפאל, הוסיפה: "הפקחים בעצמם לא יודעים את ההנחיות".

מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי, הגר יהב, אמרה כי אי אפשר לדרוש מבעלי העסקים לעקוב אחר השינויים התכופים בתקנות. היא קראה להקים מערך הסברה שיפרסם הוראות ברורות לעסקים להבא, על מנת למנוע את אי הוודאות.

ביטון סיכם כי הקורונה פגעה בעסקים וסגרה עסקים, ולעיתים הפכה בעלי עסקים לעבריינים שלא בטובתם ולכן זה מחייב גמישות, רגישות ופתיחות לפתרונות חדשים. הוא הוסיף כי הוועדה רואה בחיוב את הודעת המרכז לגביית קנסות על ביטול פיגורים וכפל קנס ועל פריסת תשלומים, ואמר כי הוועדה קוראת למשרד לביטחון הפנים ולמשרד המשפטים לבחון דרכים לשנות את החקיקה באופן שיעניק למרכז לגביית קנסות, או למשטרה, סמכות להמיר קנסות להתראות.

"הבאנו בשורה קטנה בדמות ביטול כפל הקנס לפונים ופריסת חוב דיגיטלית, בואו נוסיף גם התראה ואזהרה ואכיפה מושכלת", אמר ביטון והוסיף, כי "הוועדה קוראת לממשלה להגדיל את ההסברה לציבור ולעוסקים וקוראת למשטרת ישראל לאפשר תקופת הסתגלות לתקנות החדשות, בין היתר בדרך של מתן התראה בשלב ראשון. הוועדה אף קוראת להנגיש את המידע על זכויות הערעור ולמצוא את הפתרון שיאפשר לשלוח הודעת סמס על עדכון התקנות".