על רקע מבצע הבדיקות הסרולוגיות שהחל בבתי הספר במגזר החרדי, בכירים במערך הבדיקות אומרים ל"מעריב": "אין שום סיכוי שיספיקו לבדוק מיליון וחצי תלמידים עד 1 בספטמבר". בתוך כך, הבוקר (רביעי) שיעור הבדיקות החיוביות במודיעין-עילית עלה ל-34% ובאלעד, ל-19.2%.

"ביום הראשון של המבצע נבדקו פחות מאלף תלמידים, ובכל המדינה יש רק 10,000 בדיקות. גם אם לוקחים בחשבון את 300 אלף הבדיקות הנוספות שצפויות להגיע – אין סיכוי שזה יספיק ובטח שלא עד פתיחת השנה", כך הוסיפו הבכירים במערך הבדיקות.

לעומת זאת, במערכת החינוך דווקא סבורים כי המבצע יסתיים בהצלחה. "השאיפה היא לבדוק את כולם עד סוף החודש. גם אם לא נסיים את זה עד אז ונסיים את זה בספטמבר או באוקטובר, לא יקרה כלום. הם הרי לא מדבקים, זה רק נתון שעוזר לנו", אמר גורם במערכת החינוך.

במסגרת המבצע מתקיים בימים אלה פיילוט ראשוני בערים החרדיות אלעד, מודיעין עלית ובני ברק. בפיילוט צפויים להשתתף אלפי תלמידים מתחת לגיל 12. בית החולים שיבא הציג בשבוע שעבר לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולשרת החינוך יפעת שאשא ביטון מתווה המיועד לתת מענה לילדי ישראל מתחת לגיל 12.

במסגרת מתווה "הכיתה הירוקה", התלמידים יעברו בדיקה שגרתית מדי שבוע, ואם יתגלה ילד מאומת לקורונה בכיתה - הם יידרשו להיבדק מדי יום בבדיקה מהירה למשך שבוע. אתמול פרסם משרד הבריאות את התוצאות הראשונות של מבצע הבדיקות הסרולוגיות המהירות בקרב ציבור התלמידים בחברה החרדית, לאחר ששנת הלימודים במגזר החלה.

בדיקה סרולוגית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בדיקה סרולוגית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


מהנתונים עולה כי 390 ילדים נדבקו בעבר בנגיף הקורונה מתוך 2,196 נדגמים בפועל - 17.7% מסך כל הבדיקות. הדיגום נערך ביישובים מודיעין עילית, אלעד וקריית יערים. במודיעין עילית אחוז המחלימים עמד על 18.9%, כש־188 תלמידים נדבקו בעבר בנגיף מתוך 995. באלעד, 110 אובחנו כמחלימים מתוך 454 תלמידים (24.2%), ובקריית יערים 92 אובחנו כמחלימים מתוך 747 תלמידים (12.3%).

בתוך כך, פחות מחודש לפתיחת שנת הלימודים, ובמשרד החינוך מעריכים כי עד ל־1 בספטמבר יהיו כ־5,000 תלמידים מאומתים לנגיף הקורונה בכל יום. מספר החולים המוערך נובע מהעלייה בנתוני התחלואה בזן דלתא של נגיף הקורונה, כאשר במשרד החינוך מנסים להיערך לתרחיש של אלפי תלמידים מאומתים בכל יום.

על פי התוכנית, במשרד החינוך, אם וכאשר יידרשו לכך, יבצעו סגירה דיפרנציאלית של מוסדות חינוך, בהתאם לנתוני התחלואה. לצד זאת, עוד בטרם תיפתח שנת הלימודים, יחולקו כ־2.7 מיליון בדיקות אנטיגן להורי התלמידים.

בנוסף, עד לפתיחת השנה, במשרד החינוך ממשיכים לנסות ולבנות את "אורחות החיים" לקורונה, כאשר בשלב זה ההערכות הן שיבצעו בבתי הספר פיצול הפסקות, ארוחות יתקיימו באוויר הפתוח בלבד וכו'. כמו כן, בתום החודש הראשון ללימודים, ב־29 בספטמבר, ייחלו בביצוע פיילוט המרת בידוד בביצוע שבע בדיקות לגילוי נגיף הקורונה.