ועדת העבודה, הרווחה והבריאות קבעה היום (רביעי) כי תוקפו של צו משרד הבריאות, המחייב עטיית מסיכה בהתקהלויות של מעל ל-100 בני אדם בשטח פתוח, יוגבל עד ל-12 בספטמבר, כאשר במקור, משרד הבריאות לא הגביל את תוקף הצו. עם קבלת ההחלטה מסרה יו"ר הוועדה, ח"כ אפרת רייטן-מרום: "ההגדרות כלליות מידי, בלתי אפשרי ליישם ולאכוף; דורשים לשמוע פתרונות שיקלו על אזרחים להישמע לצו ולהבין את ההיגיון בו".

מרבית הביקורת שעלתה בדיון נסובה סביב החובה לעטות מסיכה בהתקהלויות בשטח פתוח. יו"ר הוועדה, ח"כ רייטן מרום אמרה: "רוב התחלואה הקשה היא עדיין אצל לא מחוסנים ומה שהפך להיות הגורם המניע הוא איך חומקים מסגר. הממשלה מטילה עוד ועוד מגבלות והכל סביב המטרה הזו, אבל עולות מזה שאלות. נוסח הצו מבהיר את אי ההבנה ואת הביקורת הציבורית שנשמעת כי אין שום נתון שמראה שההגבלה הזאת תקטין את שיעור ההדבקות. לדוגמא – לא מוגדרים פרמטרים ברורים להתקהלות בשטח פתוח. מה קורה אם בתחנת אוטובוס עומדים 100 איש, או לחילופין באצטדיון כדורגל שלם מפוזרים 100 אנשים? האם זו התקהלות? וגם אם כן, למה 100 מחוסנים שנכנסים למתחם המותנה בהצגת תו ירוק ובו כן יש אפשרות לשמור מרחק צריכים לעטות מסיכה?".

הדיון בועדת העבודה הרווחה והבריאות (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הדיון בועדת העבודה הרווחה והבריאות (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אילנה גנס, ראש מטה בריאות הציבור במשרד הבריאות, הסבירה את מדוע קיים הצורך בחובת עטית המסכות בשטח פתוח: "אנחנו יודעים שיש לא מעט הדבקות בשטחים פתוחים, בייחוד במצבים של התקהלות. אנחנו רואים את התופעה הזאת לאורך כל גלי המגיפה. כולנו ראינו מה קרה באנגליה סביב משחקי היורו. והם גם פרסמו, כחלק מהחקירות האפידמיולוגיות, שחלק ניכר מההדבקות היו באצטדיונים פתוחים". 

באשר לביקורת על אי הגדרת התקהלות במרחב הפתוח אמרה: "קשה להגדיר את זה כי במקום כמו מסיבה פתוחה בפארק, אין לנו סדרן שבודק את מידת המרחק בין האנשים ואם אין לנו איך להבטיח שמירה על מרחק אישי זה לא ניתן ליישום בפועל. חובת עטית מסכה לא מטילה שום הגבלה על המשק, היא אמנם לא נוחה ברמת הפרט אבל זו הגבלה קלה ומידתית".

גם באשר לחובת הבידוד למחוסנים השוהים במגע ישיר עם קטין או חסר ישע חולה קורונה עלתה ביקורת. יו"ר הוועדה טענה כי "אין שום דרך לאכוף את הדבר הזה, האם הילד נמצא בחדר או לא, תציבו מצלמות בתוך הבתים? גם ההגדרה של גיל בעייתית, לא מדובר באינדיקציה שבהכרח מעידה על מידת הצורך של הילד במגע הדוק עם ההורה, זה יוצר בעיות בפרשנות ויישום של הצו".

כזכור, ביום ראשון נחתם הצו המחייב עטיית מסיכה בהתקהלויות של מעל ל-100 בני אדם בשטח פתוח, ובנוסף מחייב בבידוד מחוסן או מחלים שנמצא במגע סמוך לחולה קורונה קטין או חסר ישע. הצו נכנס לתוקפו באופן אוטומטי, 72 שעות לאחר חתימתו.