לאור העלייה בתחלואה, צה"ל ופיקוד העורף מגבירים את הסיוע למדינה בהתמודדות עם מגפת הקורונה. פיקוד העורף ומשרד הביטחון יובילו מבצע, יחד עם משרד הבריאות ומשרד החינוך, לבדיקות הסורולגיות לתלמידים. המבצע יתמקד גם בעידוד בני נוער להתחסן ב-50 רשויות כאשר במקביל, 600 חובשים במילואים שגויסו, יסיעו במאמץ החיסון השלישי.

מפקד פיקוד העורף אלוף אורי גורדין. צילום: דובר צה"ל

לצד הקמה כמעט מחדש של מפקדת אלון של פיקוד העורף, ניהול מערך הבדיקות, החקירות האפידמיולוגיות ומשימות נוספות של המפקדה, אחת המשימות המרכזיות היא לנהל בפועל את מבצע הבדיקות לכמעט שני מיליון תלמידים במדינת ישראל שאינם מחוסנים. גורם בכיר בפיקוד העורף אמר בתדרוך לכתבים צבאיים כי "מדובר ביעד שאפתני מאוד, אבל ניתן לעמוד בו".

מבצע הבדיקות ימשך עד לאחר תקופת החגים והוא יתחיל קודם כל בבתי הספר היסודיים, אך לאחר מכן יתקיים גם בחטיבות הביניים והתיכונים. בפיקוד העורף טענו כי לצד עמדות הבדיקה בכניסה למוסדות החינוך, נבחנת האפשרות יחד עם משרד הבריאות והחינוך גם להציב עמדות חיסון בשערי הכניסה של המוסדות.

כאמור, עד עכשיו בבדיקות שכבר מבוצעות בקרב תלמידים במגזר החרדי, הנתונים מצביעים על כ-20% שיש להם נוגדנים למחלה ויקבלו תעודת מחלים, למרות שרבים מהם כלל לא ידעו שהיו חולים במחלה.

קצין בכיר בפיקוד העורף אמר: "מממשים את מדיניות הממשלה לחיים בנוכחות הקורונה, תוך חיזוק מערכות ההגנה. הגענו מחודש יולי להעברה מלאה של מפקדת אלון למשרד הבריאות, וכעת עם העלייה בתחלואה - אנחנו חוזרים שוב לפעילות מלאה".

צה"ל יפתח כבר בימים הקרובים שתי מחלוקת קורונה בבתי חולים אזרחיים, כאשר פיקוד העורף יסייע לבתי חולים ולקופות החולים בגיוס מאות חובשים במילואים.

בנוסף לגיוס אנשי מילואים ליחידות הקישור ברשויות המקומיות, פיקוד העורף יפתח מחדש את יחידות הסיוע לבתי החולים ובנוסף חיל הרפואה צפוי כבר בימים הקרובים לפתוח שתי מחלקות אשפוז בבתי חולים אזרחיים, כפי שהיה בעבר ברמב"ם בחיפה.

לטענת הגורם הבכיר, לחקירות האפידמיולגיות יש משמעות גם כאשר נתוני התחלואה עולים ואין סגרים והם עדיין מסייעים מאוד בהורדת מקדם ההדבקה.

בפיקוד העורף מעריכים כי יצליחו לעמוד ביעד של ביצוע 130 אלף בדיקות מדי יום, כאשר לכל חולה מאומת בשבועות האחרונים זיהו בפיקוד העורף בממוצע כ-30 אנשים שבאו עם החולה המאומת במגע: "גם אם נוריד את קטיעת שרשראות ההדבקה בחצי אחוז, זה מפחית לאורך זמן באלפים את כמות הנדבקים ויורד במאות את החולים קשים והמתים. אין סיכול ממוקד לקורונה אלא כניסה חזקה למערכות ההגנה ואפשרות לחיים בנוכחות הנגיף".

לדבריו, המציאות השתנתה ועל המערכות השונות והאזרחים להתאים את עצמם לשינויים:  זה כבר לא הנגיף שהגיע בהתחלה מסין עם מקדם הדבקה חופשי של 2.5 ואפילו לא זה הבריטי. הפעם מקדם ההדבקה גבוה בהרבה ממה שהיה בהתחלה". לצד החיסונים, סיכם הקצין הבכיר: "לא נוכל להצליח ללא שיתוף פעולה מהאוכלסייה, אנו פועלים למימוש מדיניות הממשלה לחיות בנוכחות הקורונה".