שר הבריאות ניצן הורוביץ קיבל היום (שישי) את מנת החיסון השלישית לנגיף הקורונה במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא. בכך, היה הורוביץ בן ה-56 בין ראשוני המתחסנים בחיסון השלישי בשכבת גיל 50 ומעלה. לאחר החיסון מסר השר הורוביץ הצהרה לתקשורת, בה קרא לציבור ללכת ולהתחסן וסיפר כי "מדובר בשעה גורלית, אנו במירוץ מול המגיפה". 

גם ראש הממשלה, נפתלי בנט, הוציא קריאה מיוחדת בשלוש שפות לכל אזרחי ישראל שטרם קיבלו את החיסון השלישי: "מנת החיסון השלישית קריטית, קחו אחריות על חייכם וצאו מיד להתחסן". ההקלטה הופצה למאות קבוצות וואטסאפ בעברית, ערבית ורוסית, כחלק מהגברת מאמצי ההסברה לציבור".

בהודעה אמר בנט: "אני פונה מכאן לציבור המבוגרים, בעיקר בני 60 ומעלה אבל גם בני 50 ומעלה, שעוד לא התחסן בחיסון השלישי המשלים: חייכם ובריאותכם חשובים לי מאוד, אך כל עוד לא התחסנתם בחיסון השלישי, אתם בסכנת חיים. לכן, נדרש מכם לצאת מיד להתחסן, ועד שהחיסון השלישי נכנס לפעולה, כ-5-6 ימים לאחר הזריקה השלישית - עליכם לשמור על עצמכם בצורה הדוקה במיוחד. בשבוע האחרון נפטרו בישראל 78 אזרחים. 76 מתוכם מעל גיל 60, ואף אחד מהם לא הספיק להשלים את שלוש מנות החיסון". 

החיסון השלישי נותן את ההגנה. מנת החיסון השלישית היא קריטית בכל הגילאים מכיוון שישנה דעיכה מסוימת של החיסון מחודש לחודש. המנה השלישית "מטעינה" מחדש את הגוף בהגנה עוצמתית במיוחד מול זן הדלתא. אתם, אזרחי ישראל, היחידים בעולם שעומד לרשותם חיסון שלישי - זה לא דבר מובן מאליו. עשינו זאת כדי לשמור על בריאותכם, ולשמור על כלכלת ישראל פתוחה ועל פרנסת אזרחי ישראל. 

"לכן, אתם, האזרחים הוותיקים ובני המשפחות, קחו אחריות על חייכם: התקשרו עכשיו לקופות החולים או שפשוט תיגשו ישר למרכזי החיסונים, אפילו ללא תור. עד אז - התרחקו מאנשים אחרים, ואני בטוח שתצליחו לשמור על עצמכם", סיכם בנט.

ניצן הורוביץ מתחסן (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן הורוביץ מתחסן (צילום: אבשלום ששוני)

גם שר הבריאות הורוביץ, שקיבל הבוקר את מנת החיסון השלישית, הפציר בציבור לצאת ולהתחסן. "קיבלתי את החיסון הראשון והשני בתחילת השנה, עברו כבר מספיק חודשים. כבר היום התחסנו 5,000 איש בני 50 ומעלה במנה השלישית", סיפר השר. "ההמלצה ניתנה לאחר שראינו שהחיסון לבני 60 פלוס הוא בטוח ויעיל. הרופאים החליטו להוריד את הגיל ולחסן גם מגילאי 50 פלוס וצוותים רפואיים ואני קורא מכאן לכל בני הגיל שלי להתחסן בהקדם, תקבעו תור עכשיו. אפשר להתחסן גם בשישי שבת".

הורוביץ המשיך: "אנחנו כאן במירוץ מול המגיפה. הכלי הכי יעיל שלנו הוא החיסונים ואנחנו מעמידים אותו לכל הציבור בכל הארץ ובחינם. התחסנות של האוכלוסיה ומערכת הבריאות לצד תוספת כוח אדם, תקציב ומשאבים - השילוב הזה הוא שילוב מנצח. זו אסטרטגיה בשלושה ראשי חץ. כל אחד תלוי בשני. לכל אחד יש אחריות לשים מסיכה, לא להתקהל בהתקהלויות צפופות וללכת להתחסן".

"אני רוצה לומר שאנחנו בשעה גורלית. יש לנו התפרצות וזה מדאיג. אנחנו נוקטים בכל האמצעים כדי לעשות את זה. משרד הבריאות מחזק את המערכת, מביא חיסונים ומוציא את ההנחיות המתאימות. יש כאן אחריות לכל האזרחים. יש לנו כלים- השתמשו בהם. יש לנו אזרחים שלא התחסנו במנה הראשונה, אבל זה עולה. אתמול היו 7,000 מתחסנים במנה הראשונה. לכו להתחסן. השילוב של חיסונים, תקנים וקיום ההנחיות- אלו יאפשרו לנו לשמור על הבריאות ולמנוע פגיעה במשק".

כזכור, מוקדם יותר היום הודיע מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש כי בני 50 ומעלה יוכלו לפנות לקופות החולים להתחסן או לתאם תור לחיסון שלישי כבר מהיום, לאחר שקיבל את המלצת הצוות המייעץ לחיסוני קורונה. גם עובדי מערכת הבריאות, חולים בעלי גורמי סיכון לתחלואת קורונה קשה, אסירים וסוהרים יוכלו להתחסן במנה השלישית.

גם שרת התחבורה מרב מיכאלי מיהרה לשמש דוגמא אישית ולקבל את החיסון השלישי מיד כשנפתחה האפשרות. בחשבון הפייסבוק שלה כתבה השרה: "מהבוקר מחסנות חיסון שלישי כבר מגיל 50! אצתי רצתי לקבל אותו. חיסונים מאז ומעולם הצילו את האנושות ממגפות, וגם בקורונה ובדלתא נלחם באמצעות חיסונים".

מיכאלי הוסיפה: "זאת גם הסיבה שהתעקשתי מול רה"מ ושר הבריאות שקופות החולים יחלו לקבוע תורים לחיסונים באופן אקטיבי עבור הציבור שטרם התחסן או התחסנה. לשמחתי הצעד הזה כבר קורה והוא יכול לשנות את היקפי התחלואה. צאו להתחסן". 

בתוך כך, ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, הודיע כי אישר באופן רשמי לבצע זריקה שלישית של החיסון נגד קורונה עבור בני אדם המוגדרים כמדוכאי חיסון. בהודעה הרשמית של ה-FDA נמסר כי מי שהתחסן פעמיים, ואינו מוגדר כמדוכא חיסון, אינו צריך לקבל את הזריקה הנוספת.