תחלואת הקורונה ממשיכה לעלות, הסברי השרים לעתים סותרים, ובתי הספר נמצאים באי ודאות לקראת פתיחת שנת הלימודים. סמדר מורס, מנהלת בית הספר "נופים" בתל אביב, שוחחה היום (ראשון) עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM.

"בית הספר שלי ערוך ומוכן להיפתח ב-1 בספטמבר, אני חושבת שלא נכון לדחות", פתחה את דבריה מורס. "הסיפור הוא לא דחייה, אלא התארגנות מסודרת כמו שצריך תוך עיקרון של שמירה על השגרה והיציבות של כל בית הספר. אני חושבת שדחייה לא תעזור ולא תסייע, להפך – הילדים צריכים להגיע, אנחנו צריכים לראות מה מצבם, לעדכן את המיפויים ותוכניות העבודה שכתבנו בסוף השנה ולהתארגן להתחיל לעבוד באופן רציף כבר באוקטובר".

כשנשאלה האם המתווה לפתיחת שנת הלימודים ברור, ענתה כי היא "מבינה בעיקר שיש כאן הצהרה חשובה מאוד, שחוזרים ללימודים, שחשוב לשמור על יציבות ושגרה, שצריך לבנות מערך של בדיקות כמו שצריך. זה לא מתווה שרק אומר לחזור ללימודים, אלא גם לוקח אחריות על האופן שבו צריך לעשות בקרה ובדיקה של מצבם של התלמידים מבחינת חיסונים, חולי וכו'".

"חשוב שילדים יגיעו במצב שהם מחוסנים, במקסימום מוגנות בריאותית", הוסיפה, אך לא הבהירה בצורה חד משמעית האם תפעל לחסן את תלמידי בית הספר: "זה תלוי במה שהמתווה יקבע. אנחנו נתחיל את השנה לא בחיסונים, אלא בעיסוק במענה שאנחנו צריכים לתת לתלמידים ולתלמידות, ולכן נכון ונחוץ שהם יגיעו מחוסנים".

היא התייחסה לדברי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שאמרה כי חיסון בתוך תחומי בית הספר זה "פשע", באומרה כי "אני לא נכנסת להגדרות האלה, באופן עקרוני אני חושבת שיש חציית גבולות בשיח בכל הנושא הזה. אני חושבת שהיא הביעה את דעתה המקצועית, זאת חובתה, אבל בסופו של דבר ההורים נקראים לחסן כדי שתהיה פה מוגנות מקסימלית מבחינה בריאותית כדי שנצלח את המשבר הזה ביחד".

יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אם תהיה הנחיה שחיסונים נכנסים לבתי הספר, אני כמנהלת אבקש לדעת ולהבין תחת איזה מערך", הבהירה. "זה דורש היערכות, הייתי רוצה להבין מה קורה בסיטואציות שונות, למשל, מה קורה אם יש הורים שלא מעוניינים לחסן את הילד או שהילד יעבור בדיקות בבית הספר. הנושא הזה דורש התארגנות מוקדמת ומדוקדקת".

"את היומיום בבית הספר מכירים הכי טוב המנהלים והמנהלות. זאת אומרת שצריך לעשות את החיבור הזה, המטה יושב למעלה, הוא לא יודע איך נראה יום שגרתי בבית הספר. המנהלים והמנהלות יודעים את זה בצורה מפורטת לחלוטין, לכן חשוב מאוד לצלוח את המשבר המורכב הזה ביחד ולא להעביר הנחיות שלא מחוברות לשטח", הדגישה.

היא הסבירה כי כש"יורדת הנחייה ואז מגיעים לבתי הספר ואנחנו פוגשים את כל התרחישים האפשריים בלי המשאבים ובלי שזה פוגש את היומיום שלנו בבית הספר. משאבים זה אומר חשיבה מראש ולמפרע על כל התרחישים האפשריים, זה לא כל כך קשה, ואם יושבים עם המנהלים אפשר לצפות אותם ולתת להם מענה מהודק כראוי".