בצל ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים בעוד שבועיים בדיוק, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מסבירה היום (שני) לוואלה! כי אם לא יהיה סגר, שנת הלימודים תתחיל כסדרה. אולם, אם התחלואה לא תיבלם ואף תגבר - לא יהיה מנוס מסגירת כלל המשק, כולל מערכת החינוך.

"לדעתי לא יהיה מצב שבו המשק מתנהל ושנת הלימודים לא נפתחת", אמרה ד"ר אלרעי פרייס. "שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה רק אם נגיע לסגר. אנחנו עושים הכול כדי לבלום את התחלואה ולא להגיע לצומת הזה".

ד''ר שרון אלרעי-פרייס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ד''ר שרון אלרעי-פרייס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אתמול, אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור נחמן אש, כי הוא מקווה לראות כבר השבוע סימנים של ירידה בתחלואה הקשה. אולם, על פי כל ההערכות, בעוד שבועיים יוכפל מספר המאומתים והחולים הקשים, ואז אולי נתחיל לראות את הירידה הן במאומתים והן בחולים הקשים.

במקביל, שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע כי מתוקף סמכותו הוא החליט כי ייערכו חיסונים בבתי הספר, אולם בשל התנגדות שרת החינוך שאשא ביטון, החיסונים ייערכו בשעת אפס או בסיום הלימודים.

מחקר חדש של המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות בדק מה קרה כשהתחילו לחסן נגד נגיף השפעת בבתי הספר, וערך השוואה בין כיתות שחוסנו בבית הספר לכאלו שלא. המחקר נערך בתשעה בתי ספר בתל אביב. מתוך 527 משתתפים, 359 (68.1%) תלמידים לא חוסנו ו -168 (31.9%) תלמידים חוסנו.
 
"לא יהיה מצב שבו המשק מתנהל ושנת הלימודים לא נפתחת", ד"ר אלרעי פרייס בשבוע שעבר (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מהנתונים עולה כי ילדים לא מחוסנים דיווחו על יותר תסמינים של מחלת שפעת בהשוואה לילדים מחוסנים (19.5% לעומת 7.7%), וכי נרשמה ירידה בשיעור של 60.5% בהופעת התסמינים. בקרב ילדים לא מחוסנים נרשם מספר גבוה יותר של ביקורי רופאים והפסד ימי לימוד (35.7% לעומת 14.9% ו -42.9% לעומת 25.6%, בהתאמה). שיעור תסמיני שפעת בקרב בני הבית של ילדים לא מחוסנים עמד על 34.5%, לעומת 25% בקרב בני הבית של ילדים מחוסנים.

מממצאי המחקר עולה כי חיסון נגד שפעת הניתן במסגרת בית הספר הפחית את שיעור התסמינים של מחלת השפעת בקרב כלל ילדי כיתות ב' ובני משפחותיהם ב -60.5% ו - 27.5% בהתאמה, לעומת כלל תלמידי כיתות ג'. לדברי החוקרים, הרחבת תוכנית החיסונים במסגרת בית ספר הגדילה את התועלת לבריאות הציבור של חיסוני שפעת הן בקרב ילדי בית הספר והן בקרב בני ביתם.