יו"ר אסותא שוקי שמר שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית ואריה אלדד והתייחס לאפשרות שהתחלואה בזן הדלתא של הקורונה נמצאת במגמת האטה: "יש אופטימיות זהירה. אנחנו עוד לא בחוף מבטחים, אבל רואים שחיסון בני ה-60 עובד". פרופסור שמר הוסיף כי הסיבה שהתחלואה בישראל גבוהה למרות החיסונים, נובעת מהאופי הישראלי. "אנחנו עם לא ממושמע, האכיפה היא לא אכיפה, תו ירוק הוא לא תו ירוק וזה קשה".

"קשה מאוד להתווכח עם מתנגדי החיסונים כי יש גרעין קשה שכלום לא יעזור מולו. הם פועלים מאידיאולוגיה או מיסטיקה, זה לא הגיוני. אז יש את הספקנים או האדישים שאליהם אני חושב שאפשר להגיע", הסביר שמר, שהוסיף כי הלא מחוסנים מסתכנים כמו "ברווזים במטווח. רואים שלא מחוסנים שחלו, אז העדויות שלהם כל כך קשות ואומרים לכולם לכו להתחסן אנחנו שגינו, זה בהחלט דבר שקשה להבין. אבל צריך להיות אופטימיים, אני הייתי נותן חיסון חוזר לכולם, אני חושב שהחיסון הזה בטוח".

קבלת חיסון שלישי נגד הקורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
קבלת חיסון שלישי נגד הקורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

יו"ר אסותא הרחיב את השיח סביב זריקת הבוסטר וטען כי "בסופו של דבר הבוסטר מעלה לנו את יכולת המיגון שלנו כנגד הווירוס האלים הזה, גם אם חלק מהאנשים יידבקו הם לא יחלו וקרוב לוודאי יהיה להם גם עומס נגיפי מופחת שהם פחות ידביקו. אנחנו רואים נתונים שפחות ופחות רואים בבתי החולים בני 60 ומעלה שקיבלו את הבוסטר,  רואים גם שאלה שחוסנו עוד לפני הבוסטר חולים ב־50% פחות. אני חושב שהבוסטר הזה יעשה את מה שעשה החיסון הראשון והשני בגל השלישי, אולי לא נגיע לחוף מבטחים מלא כי יש בעיה של שחיקה במשמעת של הציבור ואנחנו נמשיך בתחלואה שתהיה ברמה כזו או אחרת אבל לא תביא לקריסה ולאי ספיקה של בתי החולים שזה האיום העיקרי".

לאחר מכן הוא התייחס לפוסט שעורר סערה, לאחר שרופאה טענה כי לא-מחוסנים לא יזכו לחמלה מהצוותים הרפואיים: "יש מחשבות שאדם צריך להשאיר לעצמו ויש דברים שלא צריכים להיאמר. אנחנו כאנשי רפואה לא יכולים לבחור במי לטפל, בחרנו לטפל באנשים שמעשנים כי יש להם סרטן ריאות או אוכלים בשר שמן שעושה מחלות לב. אפשר להבין את המצוקה והצוותים נמצאים בתשישות בלתי מוסברת, אבל אנחנו לא יכולים לבחור במי לטפל ובמי לא, צריך לטפל בכולם ונכון שזה מעמיס על המערכת. אבל נהגים שעושים תאונות דרכים קשות כי הם לא זהירים, אז למה שנטפל בהם?".

פרופסור שמר הסביר כי הוא מאמין שבישראל צריכים לנהל מדיניות שתאפשר שגרת חיים ככל שניתן, לצד הקורונה: "צריך להתחיל את הלימודים בראשון בספטמבר, לא לפגוע בכלכלה ובבעלי העסקים, ולצד זאת להפעיל את התו הירוק והסגול ולהחיל הגבלות על מקומות סגורים אם אנשים יהיו יותר ממושמעים, ההגבלות יהיו מידתיות. הציבור צריך להעריך את זה".

לסיום הוא התייחס פעם נוספת לנושא מתנגדי החיסונים, לאחר שצמד המנחים שיתף אותו בשידור ברשת שעשה הפעיל החברתי אלדד יניב, שם סופר כי כמחצית מהמומחים הציבוע נגד מנת הבוסטר של החיסון: "אני חושב שאנחנו צריכים להשיב שבמלחמה כמו במלחמה, ובמלחמה צריך ללכת בכל הכוח עם כל האמצעים שלך ולמנוע תמותה המונית. החיסון הזה הוכח בעולם שבסך הכול הוא חיסון בטוח. אני תמהה מהי ההתנגדות, אני מעריך את האנשים אבל אני סומך את ידיי על אנשי המקצוע שאמונים ובמלחמה בסופו של דבר בכל מנהיגות יש מי שמחליט. כולנו צריכים להיות כתף אל כתף, לשכנע וללכת באותה הדרך. כי במלחמה אופוזיציה היא לא דבר שתורם להצלחה".

"המחוסנים נדבקים ומדבקים פחות כי העומס הנגיפי שלהם פחות, אני חושב שכל זה מיותר ופוגע והמאמץ הלאומי לצאת מזה כי הפגיעה החברתית הנפשית הכלכלית היא כל כך קשה שרוצים להגיע עוד פעם לסגר ועוד פעם לאובדן הכנסה ופרנסה ולימודים והשכלה של עשרות אלפי אנשים? אני חושב שזה מיותר", סיכם יו"ר אסותא.