הצוות לטיפול במגיפות של משרד הבריאות המליצה הערב (חמישי) להרחיב את מתן החיסון השלישי נגד הקורונה לבני 40 ומעלה, עובדי הוראה ורווחה מגיל 18. לאור ההמלצה, קופות החולים מאוחדת, כללית ומכבי הודיעו כי נפתחה האפשרות לזימון תור לחיסון עבור בני הגילאים המדוברים.

הרוב המוחלט של המשתתפים המליץ על הרחבת החיסון השלישי באופן מדורג ובשלב זה יהיו זכאים להתחסן במנה השלישית בני 40 ומעלה ובהמשך יורחב מעגל המתחסנים לקבוצות גיל צעירות יותר. 

כמו כן, המליצו בפעימה זו לחסן במנה שלישית נשים בהריון, צוותי הוראה, עובדי מערכת הבריאות, מטופלים ומטפלים במוסדות בריאות ורווחה, אנשים עם מוגבלויות ומטפליהם, מטפלים בקשישים, אסירים וסוהרים וקבוצות סיכון כמו סוכרת והשמנת יתר.

מצבים רפואיים מיוחדים שאינם נכללים בקבוצות אלה, יוכלו לברר במסגרת הקופות והרופא המטפל את מידת הדחיפות לחיסונם. עוד הבהיר משרד הבריאות כי מנה שלישית של חיסון ניתנת לא בטרם חלפו 5 חודשים מקבלת המנה השנייה.

מחלימים לא יחוסנו בשלב זה במנת חיסון נוספת וההמלצה תעלה לדיון בהמשך לאחר צבירת נתונים נוספים על מידת המיגון והאם ניכרת ירידה בחיסוניות של קבוצה זו.

האישור הגיע לאחר דיון שנערך בהרחבת הזכאות לחיסון שלישי נגד נגיף הקורונה. בפני הוועדה הוצגו נתוני היעילות הראשונים מהמנה השלישית, שמצביעים על השפעה ניכרת מול תחלואה קשה.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בתגובה להמלצה כי "כבר מחר בבוקר אתחסן בחיסון השלישי. זה הזמן להגביר מאמץ כדי להכריע את גל הדלתא ולמנוע סגר. זה בהישג יד - צאו להתחסן".

ליאור מאיר שיאון,  בן 44 מהוד השרון, התחסן בשעה האחרונה במאוחדת. "מיד כששמעתי שפתחו לבני 40 את האפשרות להתחסן, הגעתי למרפאה של מאוחדת בלי תור וקיוויתי לטוב, ואכן הסכימו לחסן אותי במקום", אמר.

לימור, בת 47 מנתניה הקדימה והתחסנה כבר הערב (צילום: קופת חולים מאוחדת)
לימור, בת 47 מנתניה הקדימה והתחסנה כבר הערב (צילום: קופת חולים מאוחדת)

אבי מרגי, בן 43, התחסן בפעם השלישית במרפאת מאוחדת בפ''ת (צילום: קופת חולים מאוחדת)
אבי מרגי, בן 43, התחסן בפעם השלישית במרפאת מאוחדת בפ''ת (צילום: קופת חולים מאוחדת)

ליאור מאיר שיאון,  בן 44 מהוד השרון, התחסן בפעם השלישית (צילום: קופת חולים מאוחדת)
ליאור מאיר שיאון, בן 44 מהוד השרון, התחסן בפעם השלישית (צילום: קופת חולים מאוחדת)

הדיון כאמור התכנס 20 ימים לאחר שישראל הפכה לראשונה בעולם שמעניקה את המנה הנוספת, צוות המומחים צפוי להחליט על חיסון לבני 40 ומעלה, צוותי הוראה ושוטרים.

כפי שפורסם ב"וואלה!" קודם לכן, פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים הלאומי להתמודדות עם הקורונה, הסביר בשיחה עם וואלה! כי "ראינו דיווחים על נתוני יעילות של החיסון השלישי שדיברו על ירידה של 60-50% בסיכון להדבקה, ואחרים שדיברו על 85%. ההערכה הראשונה יותר סבירה בעיניי, ובכל מקרה אלו בשורות טובות ואנחנו יכולים לראות את ההאטה בהדבקות בגילאי 60 ומעלה בימים האחרונים כסימן מבשר חיובי, שאחריו תבוא, בתקווה, בלימה בקצב התווספות החולים הקשים".

"אבל חשוב לזכור שגם בלימה והיוותרות ב-90 חולים קשים חדשים מדי יום מייצרת עומס כבד, ושהמשך עלייה לא נשלטת בהדבקות בגילים הצעירים יכולה 'להתגבר' על האפקט המגן של הבוסטר מבחינת סך החולים הקשים היומי", סייג.

נתון נוסף שהוצג לחברי הוועדה הוא קצב ההכפלה: היום זה היום הרביעי ברצף שבו נשבר קצב העלייה של הכפלה כל עשרה ימים במספר החולים קשה המאושפזים בבתי החולים. כעת ישנם 603 קשים בבתי החולים, לעומת 717 שהיו צפויים לפי הקצב הקודם.

לוועדת החיסונים הובאו גם נתוני בטיחות ויעילות מהחיסון השלישי לבני 50 ו-60 שכבר זכאים להתחסן. הנתונים נוגעים לתופעות לוואי חמורות יותר או חדשות משתי המנות הקודמות, שמעידות על סכנה להמשך תהליך החיסון. החוקרים אוספים מידע על תופעות או כל אירוע רפואי אחר שהופיע עד 30 יום מקבלת החיסון, גם אם אינו קשור בהכרח בקשר סיבתי למנה עצמה.