לקראת ישיבת הקבינט: מנכ"ל משרד החינוך, יגאל סלוביק, שוחח הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ההכנות לפתיחת שנת הלימודים בעוד כשבוע וחצי, בצל העלייה הנמשכת בתחלואה. "אנחנו ערוכים לפתיחת שנת לימודים מלאה בטוחה ובריאה ב־1 בספטמבר", הדגיש בראשית הראיון ב-103FM, "התוכניות שלנו הן תוכניות טובות, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם פיקוד העורף, צה"ל, עם משרד הביטחון והבריאות, ועד ההורים, מועצות התלמידים, לא רואה סיבה שהן ישתבשו". 

הוא הסביר את מתווה פתיחת שנת הלימודים: "מבצע בדיקות סרולוגיות יחל הבוקר ברחבי הארץ, במטרה לאתר את התלמידים שהיו חולים סמויים, ולהעניק להם תו ירוק ופטור מבידוד". סלוביק ציין עוד כי חלוקת בדיקות האנטיגן תחל לקראת סוף השבוע, "במטרה שההורים יבצעו אותן לילדיהם יום-יומיים לפתיחת שנת הלימודים". 

"אני סומך על ההורים ואני מאמין שהם ישתפו איתנו פעולה, יש לנו משימה משותפת להחזיר את הילדים לבתי הספר", הדגיש, "יש בקרה על הבדיקות ועל ההורים שלא יגיעו לקחת אותן, אנחנו נדע כמה עשו זאת". הוא נשאל מה יעשו במשרד לגבי המורים שיסרבו להתחסן: "הנושא נמצא בדיונים אצלנו, וגם במטה לביטחון לאומי, ואני מאמין שהנושא יעלה לדיון בממשלה.

לדברי המנכ"ל, כ-15 אחוזים מצוותי ההוראה אינם מחוסנים. "מדובר בנתון לא קטן בכלל, ואנחנו קוראים להם להתחסן", אמר, "אני חושב שמי שלא מחוסן ולא מוכן להיבדק - לא צריך להגיע לבתי הספר, במצב הזה הוא מסכן את עצמו ואת התלמידים. אנחנו נדון בנושא ונסכם מה צריך לעשות, אבל אם אנחנו דורשים מהתלמידים להתחסן - אז על אחת כמה וכמה מהמורים". 

המגישים ציינו כי האוניברסיטאות לא דורשות מהמרצים להתחסן, אך כן דורשים זאת מהסטודנטים. "אנחנו חושבים שנכון שהמורים יתחסנו, ומי שלא יכולים - שייבדקו", הסביר, "זה לא נכון שיגיעו לכיתה במקרה ולא ייבדקו".

זה אומר להשעות.
"להשעות זו מילה רחבה, צריך לחשוב מה עושים עם אותו מורה".

בוא נקרא לזה "לא ניתן לו להיכנס לבית הספר".
"כן".

"אני מעריך שזו תהיה ההחלטה", אמר, "זו בעיה - מדובר בכ-30 אלף אנשי הוראה וברור שאין לנו 30 אלף מורים מחליפים. אנחנו נצטרך לתת לזה פתרון, בין אם בפיצולי כיתות, למידה מקוונת". לדבריו, זה אירוע שנצטרך לדעת להתמודד איתו בהתאם לכמות המורים שלא יסכימו להתחסן. הוא נשאל האם ההורים יוכלו לדעת מיהם המורים שלא התחסנו, והשיב: "אנחנו לא יכולים למסור פרטים אישיים של מורים".

תור לקבלת חיסון שלישי נגד הקורונה בדיזנגוף, תל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: אבשלום ששוני)
תור לקבלת חיסון שלישי נגד הקורונה בדיזנגוף, תל אביב (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך הראיון הוא התייחס לחיסון התלמידים בבתי הספר. "כבר החלו בכך, והדבר צפוי להמשיך", סיפר, "השאלה האם החיסונים יתרחשו במהלך שעות הלימודים תסוכם בדיון בקבינט הקורונה, והמשרד יממש את החלטת הממשלה".

הדבר יהיה מקובל על שרת החינוך?
"אנחנו חיים במדינה דמוקרטית ואני מברך על אי הסכמות ועל קיום דיונים".

המגישים אמרו: "כינוס הקבינט בעצם אומרים שהוא נעשה, שרת החינוך יזמה אותו, סוג של סולם לרדת מהעץ עליו עלתה", ומנכ"ל משרדה השיב: "אני לא בוב הבנאי ולא מתעסק בסולמות וחבלים. אני מברך על היוזמה של השרה, נכון שהממשלה תדון בנושא החינוך ולא רק בכמה אנשים יכנסו לאולם כזה או אחר".

הוא נשאל האם לא היה נכון להחליט על דחיית פתיחת שנת הלימודים לחודש אוקטובר, או לאחרי ראש השנה, והשיב: "אנחנו יודעם ונסמכים על מחקרים שנעשו ברחבי העולם, בית הספר הוא המקום הבטוח ביותר לילדים גם בהקשר קורונה".

לא רואים עלייה בשיעור הדבקה בציבור החרדי?
"לא ראיתי דוחות של הבוקר, אבל לא בצורה חריגה. בי"ס מגלה את המאומתים במקום שיסתובבו חופשיים באוכלוסייה. הוא מראה את ההדבקה בחברה כולה והוא שמאתר את החולים הסמויים במסגרת פרויקט מגן חינוך ובדיקות אנטי גן ומודל הכיתה הירוקה"