שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרד הבריאות הפרופ' נחמן אש מקיימים הערב (שני) תדריך לתקשורת במסגרתו יתייחסו לנתוני התחלואה בנגיף הקורונה ויענו לשאלות גולשים בנוגע לפתיחת שנת הלימודים וההקלות החדשות למתחסנים במנה השלישית של החיסון.

בפתח דבריו אמר השר הורוביץ: "אנו עושים  מפגש שני בפייסבוק לייב, במפגש הראשון דברתי עם ד"ר שרון אלרעי פרייס והיום עם מנכ"ל המשרד פרופ' אש, והכוונה שלנו בשיחה הזאת כאן הערב איתכם, היא לענות לשאלות של הציבור. כוונתנו היא להנגיש את המידע, לאפשר תשובה לכל שאלה מתוך מטרה להסביר את המטרות שעל פיהן אנו פועלים כמשרד הבריאות, בקשר לחיסונים, פתיחת שנת לימודים, הנחיות שונות ולכל מה שקשור בטיפול שלנו בקורונה".

הוא ציין כי "אנחנו עושים הכל כדי לצמצם את ההדבקה והתחלואה. יחד עם זה, אנחנו עושים מאמץ גדול כדי לאפשר שגרת חיים ככל האפשר, מגבלות שלא יפגעו יותר מדי ביכולתנו לעבוד, ללמוד, לצרוך תרבות וספורט. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה - חיסונים, שאתמול פתחנו לכולם. הם נותנים לנו את האפשרות להתמודד עם גל התחלואה הנוכחי, להימנע מפעולות קשות, הגבלות".

לאחר מכן נשאלו השניים האם זה נכון ואחראי לפתוח את שנת הלימודים במצב הנוכחי, עם תחלואה גבוהה ועוד לפני החגים. על כך השיב פרופ' אש: "אנחנו לוקחים חשש זה בחשבון, זה בהחלט משהו ששקלנו אותו והגענו למסקנה כאן במשרד ובקבינט שבסוף נקבל את ההחלטות שאנחנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה כי יש לזה חשיבות רבה מאוד".

הפרופ' הוסיף כי "התלמידים הפסידו הרבה ימי לימוד ויש חשיבות גדולה להחזיר את התלמידים לכיתות עבור התלמידים, ההורים והמורים. המערכת הזו צריכה לעבוד. זה מאפשר לנו לעשות בדיקות, חיסונים בבתי ספר, כל הפתיחה הזו של שנת לימודי בחינוך הכללי מאפשרת לנו לעשות את הפעולות האלה כחלק מהמאבק שלנו במחלה. אני רוצה להדגיש שחלק מהחינוך התחיל - החרדים לומדים מא' באלול ובחינוך הכללי השנה תפתח מחרתיים".

לדבריו, "התלמידים וההורים צריכים להקפיד על בדיקות מהירות - הכנסנו בדיקות מהירות, כל אחד מקבל ערכה מבית הספר, בדיקה בבית, צריך לעשות אותה מאוד ברצינות ועפ"י ההנחיות. אם יש תשובה חיובית, שני פסים על ערכה, לא לשלוח את הילד לביה"ס. לעשות בדיקת PCR כדי לוודא שהתשובה אכן חיובית, ואז אתה מאומת וצריך להיזהר".

מנכ"ל משרד הבריאות הסביר כי "בדיקות האנטיגן הן פחות רגישות ולעתים מגלות פחות את התחלואה. הן מגלות רמה גבוהה של נגיפים ועל ידי כך מגלים את המקרים שהם יותר מדבקים וזה מה שאנחנו רוצים למנוע. יכול להיות שלמישהו תצא בדיקה שלילית, אבל מעריכים שאין לו הרבה נגיפים והוא לא מדבק. לכן סומכים על הבדיקות האלה. ה-PCR הן יותר אמינות".

בהמשך שאל גולש האם אין חשש שייכנס וריאנט דרך נתב"ג ותהה לפשר הסיבה לשינוי הדרמטי ולכך שפחות מחמירים כעת. על כך השיב
אש: "נתב"ג זה מקום שרוצים לשמור כניסת תחלואה דרכו, רוצים להתאים את ההנחיות למצבנו החיסוני בעיקר. תסתכלו מה קרה לאורך התקופה האחרונה, ברגע שהתחסנו אמרנו שאפשר לטוס בלי צורך בבידוד, אבל ראינו שיעילות החיסון ירדה, עכשיו עם החיסון השלישי אנו מרגישים שמי שיש לו את השלישי הוא מספיק מוגן, כך שהסיכון לתחלואה קטן. ראינו שמרבית המחוסנים הנדבקים שמגיעים ומזהים אותם בנתב"ג הם כאלה שיותר משישה חודשים מחוסנים".

הורוביץ: "שואלים אותנו - למה אין עקביות? אנו עושים את הדברים איך שנכון, מחקרים הראו שיעילות החיסון יורדת מאוד לאורך 5-6 חודשים. מאידך כשנותנים מנת דחף זה מחזיר בצורה דרמטית את המוגנות. ראינו שאנשים שמחוסנים שלישית או שהתחסנו לאחרונה בחיסון שני, מחוסנים טריים, שחיסונם בעל תוקף, אז אין סיבה  לכך על פי המידע שיש בידינו".

מוקדם יותר קיים ראש הממשלה נפתלי בנט דיון מיוחד לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. במהלך הדיון, שר הבריאות, ניצן הורוביץ, העלה הצעה לפיה ההגבלה עליה הוחלט לפני מספר שבועות, לפיה בשכבות הגיל בהן ניתן להתחסן, הלימודים יתקיימו פיזית רק אם 70% ומעלה מתלמידי הכיתה התחסנו, תצא לפועל רק ב-1 באוקטובר, על מנת לאפשר לתלמידים זמן להתחסן.

מדובר בהצעה אותה קידמה שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, בדיון הקודם בקבינט הקורונה. בנט לא קיבל את ההצעה, אך החליט כי עד ה-1 באוקטובר תלמיד שקיבל את מנת החיסון הראשונה ייחשב כמחוסן.