ועדת הבריאות של הכנסת מתכנסת היום (שלישי) לשני דיונים נוספים. הדיון הראשון, יעסוק במצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה. בדיון ישתתפו, נוסף על יו"ר הוועדה עידית סילמן וחברי הוועדה, גם ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה רן פלוטניק, מנהל תחום כלכלה ובקרה במוסדות האשפוז וחיים הופרט, מנהל אגף כלכלה.

כזכור, בתי החולים הציבוריים עברו לעבוד במתכונת חירום בשל אי־היכולת לטפל בחולים ולאור אי־קיום ההסכם שחתמו משרדי הבריאות והאוצר עמם והיעדר תקציב, כך לטענתם. בהודעה לשר הבריאות ומד"א נכתב כי "בשל הגירעון המבני שכופה עלינו המדינה ובעקבות אי־קיום ההסכם עם בתי החולים הציבוריים, שבעת בתי החולים לא מסוגלים לתפקד באופן מלא ולתת טיפול נאות למטופלים. שבעת בתי החולים יעברו למתכונת שבת ויבצעו רק פעילות מצילת חיים".

.

יו"ר ועדת הבריאות ח"כ סילמן בפתח הישיבה על מצוקת בתי החולים הציבוריים עקב תחלואת הקורונה: "לא ניתן למצב הזה של עבודה במתכונת חירום בבתי החולים להימשך; מבינים את הקשיים והפערים של כל צד אבל חייבים להגיע לפתרון למען אזרחי ישראל ולמען טיפול מיטבי ומקסימלי".

ח''כ אחמד טיבי: "שבעה בתי חולים במתכונת חירום כמעט שבוע. אלפי מטופלים לא מקבלים את הטיפול המגיע להם. ואף אחד בממשלה לא לוקח על עצמו להוביל את סיום המשבר הזה. שהוא משבר בתוך משבר. הממשלה החדשה הבטיחה לציבור שינוי, ומקיימת, שינוי לרעה. ושוב מנהלי בתי החולים נאלצים לעזוב הכל ולנהל משא ומתן על הסכם שכבר סוכם עם משרד האוצר, ולא מקוים עד היום. את המשבר הזה יצר משרד האוצר והוא יכול לסיים אותו, עוד היום".

מנכ"ל שערי צדק, פרופסור מרין: "לפני חודש שלחנו חולים הביתה כי ספקים לא שלחו לנו ציוד. מנהלת בנק הדם כתבה לי שאם לא נשלם לה במזומן לא נקבל מנות דם. שלחתי את המכתב הזה לשר האוצר ולמנכל האוצר ולא קבלתי תגובה. אמרנו שזה שבר, עשינו מסיבת עיתונאים ביום ראשון שעבר ואמרנו שאנו במשבר. לא ישבו איתנו. אלפי ירושלמים לא מקבלים מידי יום טיפול, האחריות עלי אבל גם עליכם. אני לא צריך להסתכל בעינים בוכות של חולים ולומר להם ללכת הביתה. אני אומר לחולה לך הביתה אבל אתם אמרתם לו בעצם לך הביתה, לא אני. זה בושה מה שקורה".

מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש: "בזמן הממשלה הקודמת חתמנו על הסכם סיוע לגבי הכספים שאנו מעבירים לבתי החולים תחת מבחני תמיכה. אנחנו בשבוע האחרון עשינו מאמץ גדול מאוד לסכם גם את מבחני התמיכה וגם לקדם את מה שאנחנו מחויבים להעביר לבתי החולים וגם לסכם את ה-360 מיליון, החלק השני, שהיינו צריכים בתיאום םע משרדי האוצר לקבוע איך מעבירים את הכספים לבתי החולים".

עוד הוא הוסיף כי "במאמץ גדול הבאנו עוד כספים, סיכמנו את מרבית ה-360 מיליון השקלים ולהעביר מקדמה לבתי החולים, שבעיניי היא משמעותית. הם יכולים לומר אם זה כן או לא, אבל היא נעשתה במאמץ גדול שלנו ושל האוצר. אנחנו לא שומרים אצלנו כלום. המנגנון לא מתאים למצב של צורך בתמיכה בבתי החולים, הוא מסורבל ולוקח זמן, אבל לאורך השנה הם יקבלו את כל הכסף. מה שנשאר זה השנה הבאה, שם יש אתגר גדול. אני מבין מבתי החולים שהם מעריכים שזה לא יספיק, יש עוד מקורות לכספים שעוברים, כך שזה לא הכסף היחיד שעובר. אני תומך בוועדה שהוצעה, אני מכיר את זה מהימים האחרונים. אמנם התקציב אושר, אבל אני חושב שנכון לדון במסגרת ועדה כזו ולשבת עם בתי החולים לעומק ולראות מה החוסר ולראות איך משלימים אותו. היום אני נפגש עם בתי החולים ואני מקווה שנוכל להתקדם בהבנה של מה התקציב החסר ומה הצעדים שנעשה כדי ללבן את זה".

לאחר שאש אמר כי "השביתה מיותרת, הפגיעה באזרחים מיותרת, לא צריך שזה יהיה על גב המטופלים", חברת הכנסת קטי שטרית התפרצה לדבריו: "אתם מושכים זמן ובנתיים מנהלי בתי החולים צריכים להחליט מי יחיה ומי ימות".

פרופ' נחמן אש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
פרופ' נחמן אש (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלניקוב: "כל התקציב של ה-960 מיליון תוקצב. כדי לבצע אותו צריך לבצע מבחני תמיכה, זו לא גחמה. הם אכן עורכים יתר על המידה ולכן משרד האוצר העביר מקדמות בסך 550 מיליון שקלים בינתיים. הן לא יכולות להיות בגובה 100% מהתקציב המתוכנן כי אז זה לא מקדמות. אנחנו מקווים שבתי החולים יעמדו במבחני התמיכה. אין לנו כוונה לסגת בשקל אחד מההתחייבות כלפי בתי החולים. אני ואנשיי חושבים על חיי החולים בדיוק כמו כל אחד מכם".

ח"כ ינון אזולאי למנכ"ל משרד האוצר רם בלניקוב בועדת הבריאות: "גם אם תגיד אלף פעם שהכסף עבר, זה לא יהפוך לאמת. אתה אומר שעבר הכסף ובנתיים חולים מתים פה, על מי אתם עובדים?".

הדיון השני, שיחל בשעה 12:00 יעסוק במערך בריאות נפש בישראל. מוקד הדיון יהיה במצוקות והאתגרים לאור נגיף הקורונה. בדיון יקחו חלק גם עו"ס אבי אורון, יו"ר המועצה לשיקום פסיכיאטרי בקהילה, גב' ענבל ירקוני, ראש מערך הסיעוד בחטיבת המרכזים הרפואיים, יונתן אמסטר, אחראי רגולציה באגף רה"ן, שי מעוז, מנהל תחום כלכלה ותקצוב, אלי לוי, מנהל אגף תקצוב וערן הכהן, סגן ראש חטיבת המרכזים הרפואיים