למרות היענות גבוהה מצד הציבור בכל הנוגע למבצע החיסונים במנה השלישית, נתוני התחלואה מנגיף הקורונה בישראל עדיין גבוהים. על פי נתוני משרד הבריאות אותרו אתמול 11,246 נדבקים חדשים בקורונה.

מדובר בשיא נדבקים יומי מאז פרוץ המגיפה בישראל במרץ 2020. זהו גם היום השלישי ברציפות שבו נרשמו למעלה 10,000 נדבקים. עוד עולה מהנתונים כי שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 7.92% לאחר שבוצעו אתמול 148,924 בדיקות. בישראל ישנם כ־90 אלף חולי קורונה פעילים, ובבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 673 חולים במצב קשה, בהם 149 מונשמים. מדובר בירידה משמעותית במספר החולים שבמצב קשה. רק לפני יומיים עמד מספרם על 753 איש.

גם בצה"ל נמשכת העלייה בתחלואת הקורונה. נכון לאתמול ישנם 3,122 משרתים בשירות חובה, קבע ועובדי צה"ל שנדבקו בנגיף. 7,122 ישראלים נפטרו מפרוץ המגיפה, 599 מהם בחודש אוגוסט, שנחשב לחודש הקטלני ביותר בישראל מבחינת כמות הנפטרים מהנגיף זה כחצי שנה. 

בגזרת החיסונים, כשישה מיליון ישראלים חוסנו במנת החיסון הראשונה, כ־5.5 מהם גם קיבלו מנת חיסון שנייה. בנוסף כ־2.4 איש חוסנו עד כה במנת החיסון השלישית.

בהקשר זה, הופצה אתמול הקלטה בוואטסאפ של ראש הממשלה, נפתלי בנט, שבה פנה לאזרחי ישראל בניסיון להסביר את חשיבות החיסון השלישי וזמינותו לכלל האזרחים. בהקלטה אמר בנט: "זן הדלתא של הקורונה תוקף את מדינות העולם, ולמדינת ישראל יש את הכלים להתגבר עליו: חיסונים שלישיים ועטיית מסיכות. מחקרים רבים בארץ ובעולם הוכיחו כי החיסון לקורונה בטוח, יעיל ומציל חיי אדם".

עוד הדגיש בנט כי "הרוב הגדול של האזרחים כבר חוסנו, והנתונים מוכיחים כי אם כולנו נשלים את החיסונים, גם במנה השלישית, נגן על הבריאות ונגן על הכלכלה". בנט אף העריך אתמול כי בתוך כחודשיים יינתן אישור לחסן ילדים בגילי 6־12. במשרד הבריאות בוחנים לחסן מחלימים מקורונה במנת חיסון שנייה. 

ראש הממשלה נפתלי בנט  (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)


ממחקר חדש שנערך לאחרונה בבית החולים אסותא באשדוד עולה כי כמות הנוגדנים בתינוקות שנולדו לנשים לאחר חיסון גבוהה פי שלושה לעומת כמות הנוגדנים בתינוקות שנולדו לנשים לאחר החלמה. עוד עולה מהמחקר כי רמת הנוגדים אצל התינוקות הייתה גבוהה בכ־%50 מזו של האמהות עצמן.

"הוכחנו שהחיסון יעיל לא רק בהגנה על נשים בהריון אלא גם בהגנה על התינוק במהלך חודשי חייו הראשונים", אומר פרופ' ערן ברזילי, מנהל יחידת אולטרה־סאונד נשים ויולדות בבית החולים, שניהל את המחקר. 

מחקר אחר של האוניברסיטה העברית חושף כי בקרב חולי קורונה מסוימים, חוש הריח שנפגע במהלך המחלה לא חוזר לתפקוד מלא חודשים ארוכים אחרי ההידבקות, ואף מתעוות, מה שמשפיע על מצב הרוח, התזונה והחיים בכלל.

החוקרים מצאו כי בין חודשיים ל־11 חודשים לאחר המחלה 60% מהנשים ו־48% מהגברים דיווחו על פחות מ־80% מיכולת הריח ביחס לטרום מחלה. ככלל, חוש הטעם התאושש מהר יותר מחוש הריח לאחר ההחלמה, ורק לעתים רחוקות נמשך אובדן הטעם כשחוש הריח חזר לאיתנו. 

בתוך כך, לאחר שיותר משני מיליון תלמידים שבו שלשום לבתי הספר, מתקבלים דיווחים רבים על סגירת כיתות עקב הימצאות תלמידים ואנשי צוות מאומתים לקורונה. כך למשל, בחולון נסגרה כיתה כשעתיים לאחר פתיחת היום הראשון ללימודים. גם בבית שאן נסגרו ארבע כיתות עקב הימצאות של מורה שנדבקה בנגיף.

גננת משלימה בגן לחינוך מיוחד בחיפה נדרשה אתמול לא להגיע לגן מאחר שלא התחסנה או נבדקה. הגננת הגיעה למרות זאת וסירבה לצאת ממנו, גם כשהגננת הקבועה הגיעה ודרשה ממנה לצאת. הגננת הקבועה החליטה להוציא את הילדים לחצר. לבסוף הפיקוח העירוני הוציא אותה מהגן - והוגשה נגדה תלונה במשטרה.

בית ספר סגור בקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בית ספר סגור בקורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


במקביל, אתמול החלו לחסן תלמידים בשטח בית הספר. בגימנסיה הרצוג בחולון חוסנו כ־50 תלמידים, חלקם בפעם הראשונה, ולחלקם זה היה כבר החיסון השלישי.

ארגון המורים בבתי הספר העל־יסודיים הגיש אתמול עתירה לבג"ץ שבה דרש לחייב את התלמידים בגיל 12 והרשאים להתחסן, להציג תו ירוק כתנאי לכניסתם למוסדות החינוך. "כדי שכיתה תהיה באמת בטוחה, וכדי לשמור על בריאותם של התלמידים והמורים חובה להחיל את התו הירוק על כלל הבאים לשערי המוסד החינוכי", נכתב בהודעה.

באשר לאכיפה בשטח, אתמול רשמו השוטרים 3,927 דוחות בגין הפרת תקנות הקורונה, מרביתם - 3,620 - לאנשים שלא עטו מסיכות במקומות סגורים. בנוסף, 106 עסקים שפעלו בניגוד לתנאי התו הירוק ספגו דוחות ובמקביל נתפסו 167 אנשים שהפרו בידוד.  על פי נתוני המשטרה במהלך חודש אוגוסט ניתנו סך הכל 50,962 דוחות 46,670 מהם בגין אי עטיית מסכה.