הבחירה המפתיעה של איש השנה הייתה זו של גולן יוכפז. מגיש החדשות ושם את הזרקור על מעשה אנושי מופלא אחד, שסביר להניח שהציל חיי אדם, ועל כך נאמר כבר בעבר שזהו עולם ומלואו. יוכפז שוחח עם ניסים משעל במשדר סיכום השנה של 103FM.

"בחרתי בשמות שאתה לא מכיר", פתח יוכפז, "גיא ושלומי סלמה - שני אחים, אנשי משטרה לשעבר, אשר הצילו ערבי מג'יסר א־זרקא מניסיון לינץ' בידי יהודים". לדברי יוכפז, במהלך המהומות בערים המעורבות בחודש מאי השנה, נקלעו השניים למקום שבו הופגנה אלימות כלפי הערבי, באזור צומת אור עקיבא, וסייעו לו להימלט ולהגיע לטיפול רפואי. "הוא נפצע קשה, והשניים, למעשה, הצילו את חייו", אמר.

יוכפז ציין כי כשהשניים הגיעו למקום, קרוב לוודאי שלא הניחו כי זה מה שיעשו. "הם הגיעו כדי לחזק את ההתיישבות היהודית שם באותו אזור", ציין, "זאת אומרת - הם הגיעו מהכיוון ההפוך ואז הם נקלעו לתוך הסיטואציה הזו של ניסיון הלינץ'". לדבריו, הם גם סירבו להעיד או למסור מידע נוסף על היהודים שהשתתפו בתקיפה, ומנגד, ביקרו את הפצוע גם בבית החולים.

ניסים, שהופתע מהבחירה, ניסה להבין מה הניע את יוכפז לבחור דווקא בשני האחים. "לא רציתי להיות בנאלי", הודה, "רציתי לדבר על תופעה יותר עמוקה בעיניי. האירועים האלה, גם אלימות כלפי יהודים בערים מעורבות וגם העימותים האלימים או נסיונות הלינץ' בערבים ע"י יהודים, הציפו תופעה, שגם אם ידענו שקיימת מתחת לפני השטח - בשנה הזאת נדהמנו מהעוצמות שלה ונדהמנו לעד היא יכולה להתגלגל".

גולן הוסיף כי האירועים בעכו, בלוד ובבת ים, מתנגשים עם הדרמה הפוליטית של השנה, שבה הוקמה כאן "ממשלה היסטורית, שבה יש נציגים ממפלגה ערבית". "הדיסוננס הזה, בין האירועים בערים המעורבות לבין הרצון של חלק נכבד מתוך האוכלוסייה הערבית־ישראלית להיכנס לתוך הפרלמנט, לתוך הממשלה, לתוך הקואליציה, לתוך החברה ולהשפיע - הדיסוננס הזה בעיניי הוא אחד הדברים המשמעותיים שקרו בשנה האחרונה".

גם כיום, קרוב ל־4 חודשים אחרי שהתפרצה ברחובות הערים, המתחיות לא שככה. יוכפז טען: "אני לא חושב שהעניין הזה נשכח - לא מצד היהודים ולא מצד הערבים. יש הרבה מאוד מתיחות בערים המעורבות. אנחנו מבינים, כולנו, שזה אירוע נפיץ, שאם לא נטפל בו גם בהקצאת משאבים וגם בתשומת לב חברתית, פוליטית וציבורית - הוא יתפרץ", אמר, והוסיף כי הדבר יכול להוות גם כלי נשק בידי אויבינו, ובראשם ארגון חמאס, העלול להצית את האש בערים המעורבות מרחוק. "אסור לנו להרשות לעצמנו עוד אירועים כאלה", סיכם.

 סייע בעריכה: יניב מורוזובסקי