יממה לאחר החלטת ה-FDA לאשר את השימוש במנת החיסון השלישית לקורונה רק לבני 65 ומעלה וקבוצות סיכון, במשרד הבריאות בישראל לומדים את הנתונים. לצד זאת, במהלך השבוע האחרון נתוני התחלואה בישראל עברו תהפוכות, עם עליה ואחריה ירידה במקדם ההדבקה. במוצאי שבת עלה מספר החולים קשה למעל 700 איש. מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש, התייחס לדברים הבוקר (ראשון) בריאיון לתוכניתם של ענת דוידוב וניסים משעל ברדיו 103FM ואמר: "אנחנו מבינים את ההחלטה של המומחים ב-FDA".

אש הרחיב והסביר את דבריו: "ראשית, הם מתייחסים למצב בארצות הברית כעת, ולמעשה אם תזכרו זה המצב שהיינו בו בתחילת הדרך לפני חודשיים". עוד אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי "גם אצלם רואים קצת את הירידה ביעילות של החיסון אבל לא את ההתפרצות הגדולה שאנחנו חווינו לכן ההתייחסות שלהם שונה. צריך להבין שה-FDA אמר שלא נכון לאשר לצעירים בארה"ב כעת והוא לא דיבר על ישראל ועל המצב של ישראל ואין לי ספק שאם הם היו דנים על המצב של ישראל הם היו מגיעים למסקנה שאנחנו הגענו אליה, שצריך להתחסן".

פרופסור אש הוסיף ואמר כי להערכתו, בעוד מספר חודשים, כשגם בארצות הברית תורגש הדעיכה על מנת החיסון השנייה, יאושר בסופו של דבר השימוש במנה השלישית גם לאוכלוסייה הצעירה: "כך יקרה גם שם, פשוט לא תהיה ברירה. היעילות של החיסון יורדת וזה גורם לכך שאתה חשוף יותר להדבקות ולכן צריך לקבל את המנה השלישית ולא משנה באיזה גיל אתה". אש הסביר כי "רואים היום חולים שמגיעים למצבים יותר קשים כשהם יותר צעירים מגיל 65 כפי שקבעו שם כעת".



לגבי החשש כי בעקבות החלטת ה-FDA תחול האטה משמעותית בקצב ההתחסנות במנת הסוטר בישראל, אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "אנחנו נצטרך כנראה להסביר היטב את ההחלטה הזאת ומאיפה היא באה, ולמה היא לא רלוונטית לנו, ולמה אצלנו יש חשיבות גדולה מאוד להתחסן". אש הוסיף כי הגל הרביעי בישראל טרם תם: "עוד לא התגברנו על הגל הזה עדיין יש תחלואה גבוהה. אתמול היו מעל 7,000 מאומתים וכדי להתגבר על הגל הזה אנחנו חייבים להתחסן".

בהמשך השיחה התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לעלייה שנרשמה במספר החולים הקשים, ובפרט לשיעור הצעירים שבהם, ואמר: "יש עלייה במספר החולים הקשים הצעירים, ויש לנו היום כ־40 מחוברים למכונה לב ריאה, שמרביתם הגדול זה אנשים מתחת לגיל 60. מי שלא מחוסן ונדבק במחלה יכול לחלות במחלה קשה גם אם אין לו מחלות רקע וזה מה שאנחנו רואים היום. זו קריאה לאלו שלא התחסנו בכלל לרוץ להתחסן כי המחלה יכולה להיות מחלה קשה. זו עדיין לא שפעת".

"אתמול היו כ-7,500 מאומתים", הוסיף אש, "מקדם ההדבקה ירד ל־0.9 אבל זה מבלבל בגלל החגים וימים שנעשים בהם פחות בדיקות. מספר החולים הקשים הוא כ־720 נכון לבוקר, ויש לנו קרוב ל־200 מונשמים ו־40 אנשים במכונת לב ריאה", אמר. 

על השאלה האם לאחר תקופת החגים התחלואה תעלה, אמר אש: "אני לא יודע, מבחינת מספר המאומתים אני מקווה שהחיסונים יצליחו להתגבר, ואולי גם בהורדת החולים הקשים אבל אני מוטרד מזה שיש עלייה במספר החולים הקשים לאורך השבועיים האחרונים. אני לא יודע מה יהיה אחרי החגים, אני מקווה שהחיסונים יגברו על ההדבקות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm