גורמים בכירים במשרד הבריאות מותחים ביקורת קשה על הממשלה ועל העומד בראשה בגלל המשך התחלואה הגבוהה בקורונה. "אנחנו לא במקום שחשבנו שנהיה", הם אומרים, "התחלואה ממשיכה לעלות. אין מנוס מהטלת הגבלות. העובדה שהקבינט לא מתכנס כדי לא להחליט על הגבלות היא בעייתית מאוד".

אותם גורמים אומרים עוד: "אנשים ממשיכים להתקהל, ואף שהחיסון השלישי עוזר, אנחנו נמצאים כבר חודשים במצב של אלפי מאומתים ביום. מדובר במספרים גבוהים במיוחד. יש להטיל הגבלות על התקהלויות לעד 300 איש בחללים סגורים".

קבינט המומחים של משרד הבריאות התכנס לדיון, והגיע למסקנה כי גישת הממשלה לניהול המאבק במגיפה על פי מספר החולים שמצבם קשה היא "מסוכנת". בקבינט המומחים סבורים כי השפעת החיסון השלישי מוצתה, משום שנתוני ההדבקה ממשיכים לעלות, בעיקר בקרב לא מחוסנים, ש"ממלאים את בתי החולים", כדבריהם. זאת, על אף בלימת התחלואה הקשה בקרב האוכלוסייה המבוגרת שחוסנה.

בדיון השתתפו פרופ' רן בליצר, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא, ראש הצט"מ (צוות טיפול במגיפות) ד"ר בעז לב, פרופ' ארנון אפק, פרופ' נדב דוידוביץ', יורם חמו, ד"ר עדי ניב־יגודה ופרופ' גליה רהב.

בקבינט התייחסו גם לחזרה ללימודים אחרי החגים, ואמרו כי פתיחת בתי הספר בסוף החודש עלולה להביא לחידוש העלייה בתחלואה, בעיקר בחברה הערבית, שבה נרשמה עלייה משמעותית במספר המאומתים בקרב תלמידים, אשר המשיכו ללמוד בזמן חגי תשרי. בקבינט המומחים הזהירו מפני מצבים שבהם בבתי החולים ייאלצו לתת עדיפות לחולים צעירים הנזקקים לטיפול קריטי. זאת משום שכבר כעת מתקשים בבתי החולים להעניק טיפול מיטבי לכל החולים המאושפזים במחלקות טיפול נמרץ או הזקוקים להנשמה.

המומחים הדגישו כי סגר אינו על הפרק, אך אין היגיון בקיום התכנסויות נרחבות לטובת אירועי תרבות וספורט בתקופה של הדבקה לא נשלטת, כשעשרות צעירים מגיעים לטיפול במצב קשה מדי יום. בקבינט הוסיפו כי יש לקדם טיפול נרחב בתרופה רג'נרון, שנועדה למנוע הידרדרות במצב החולים.

המומחים סיכמו כי מתן חיסון הבוסטר לצעירים אכן מהווה מענה משמעותי בהפחתת הדבקות, תחלואה ותמותה, אבל הוא אינו יכול לשמש כמענה בלעדי למאבק, ויש להשקיע יותר מאמץ ולתת דגש על חיסונם של מי שלא קיבלו את החיסון הראשון והשני, וכן להמשיך במדיניות שלפיה לא יחודש תוקף התו הירוק למי שחלפה חצי שנה מאז שהתחסן במנה השנייה.

בכירי משרד הבריאות בביקור בבית חולים (צילום: דוברות בית החולים זיו בצפת)
בכירי משרד הבריאות בביקור בבית חולים (צילום: דוברות בית החולים זיו בצפת)


פרופ׳ נחמן אש ביקר שלשום במרכז הרפואי זיו שבצפת ואמר: "אנחנו צריכים להיערך לתקופה ארוכה ולא פשוטה בצל הקורונה. המשרד וחטיבת הרפואה יתמכו ויקדמו מול האוצר את כל הנושאים התקציביים שעליהם דובר"
.
במהלך הביקור ליוו את פרופ׳ אש פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא, מנהל חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים ד"ר דודו דגן ומנהלת אגף רפואה כללית בחטיבת הרפואה במשרד הבריאות ד"ר סיגל ליברנט טאוב, וכן בעלי תפקידים בכירים נוספים במשרד הבריאות.
גם פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא הדגיש מוקדם יותר השבוע את הצורך בחשיבה מחודשת בנוגע לצמצום התקהלויות. "יש סדר עדיפויות", אמר. "נכון לפתוח את בתי הספר, אבל פתיחה של מגרשי כדורגל ואירועים מאוד מלאים לא תואמים את תמונת התחלואה בבתי החולים". 

בתגובה לדיווח שלפיו קבינט הקורונה לא כונס בגלל התנגדותו של ראש הממשלה נפתלי בנט לקבל את המלצות המומחים, אמר פרופ' זרקא: "אנחנו בקשר יומיומי, ואף מספר פעמים ביום, בעניין כל הנושאים. האם נכון לעשות את זה במסגרת הקבינט? זו שאלה שיש להפנות לגורמים אחרים".