החל מיום ראשון הקרוב התו הירוק יינתן רק למחוסנים במנה שלישית, ויותר ממיליון וחצי ישראלים צפויים לאבד את זכאותם לתו. אילן שנהב, הבעלים של בית הקפה 'חותם קפה' ברמת השרון, הסביר הערב (חמישי) בשיחה עם ליאת רון ואלון גל בתוכניתם "איפה הכסף?" ברדיו 103FM, כיצד השינוי במדיניות עשוי להשפיע לרעה על העסק שלו: "שיהיה ברור שאני לא מתנגד לחיסונים, אבל הרעיון הזה שעל ידי לחץ על הלקוח רוצים לדחוף את פייזר בכוח, זה לא בסדר. אנחנו רוצים לשמור על הלקוחות ועל העובדים שלנו בריאים, ולכן בחלק הפנימי של בית הקפה נשמור על התו הירוק". בהמשך, הצטרף לשיחה יו"ר ועדת החוקה של הכנסת גלעד קריב והגיב לדברים.  

בעל בית הקפה הרחיב את דבריו ואמר: "אם יגידו לנו נשמור על התו הירוק גם בחלק החיצוני של בית הקפה – אבל זה לא הגיוני. כשאין היגיון, גם האורחים לא מבינים את זה וגם אנחנו בצוות לא מבינים את זה, וכך יראה כל התו הירוק הזה". עוד אמר שנהב: "אני צריך להכין מזון ולהכין את הצוות, ואני לא יודע ביום א' הקרוב כמה מזון להכין – כי רוב הסיכויים שכל הכמויות ירדו. הניתוק מהשטח הוא לא לעניין".

בהמשך דבריו, הסביר שנהב מה לדעתו צריך לעשות כדי לא לפגוע בעסקי המסעדנות: "אני מציע שיחריגו את החלק החיצוני של המסעדות מהתו הירוק. הממשלה לא מחוברת. צריך לשנות את זה".

מיד לאחר מכן הצטרף לשידור יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ גלעד קריב (העבודה), והתייחס לזעקתו של שנהב: "מדי דיון בוועדת החוקה אנו שומעים את נציגי המסעדנים ונותנים לזעקתם מקום משמעותי. אני מסכים עם שנהב, חייבים להוביל מהלך שיפטור את אזורי הישיבה החיצוניים של המסעדות מהתו הירוק, כמו גם את האטרקציות בשטחים הפתוחים".

"האמת היא שהיינו מאוד קרובים לכך", המשיך קריב, "לפני החגים היה סיכום עם משרד הבריאות שזה הכיוון שאליו הולכים – אבל אז, לצערנו, התהפכה מגמת התחלואה". קריב הסביר כי לאחר רצף של יותר משבועיים בהם מקדם ההדבקה ירד הוא וחברי הוועדה קיוו לצאת מן הגל הרביעי, אך מגמת התחלואה התהפכה ומשרד הבריאות מתבצר בעמדתו שבהיקפי התחלואה הנוכחיים אסור לבצע כל שינוי בתו הירוק: "היו על זה ויכוחים, ולא מעט מחברי הוועדה וביניהם גם אני, חשבנו שצריך להקל על התו הירוק בשטחים הפתוחים. הממשלה ומשרד הבריאות עומדים על רגליהם".



בנוסף, התייחס ח"כ קריב גם לטענות המסעדנים כי הם אינם מקבלים פיצוי ראוי על הפגיעה המסתמנת בעסקים שלהם: "אני לרגע לא מקל ראש במצוקה הזאת שנשמעת מצד הרבה מסעדנים, אבל אני רוצה להזכיר שהממשלה הנוכחית הלכה על צעד של פתיחת המשק – בניגוד לגלים הקודמים המשק הישראלי עובד. גם אני הסתובבתי עם משפחתי במהלך החג בתל אביב, המסעדות פתוחות ועובדות. אני לא מקל ראש לרגע במצוקת המסעדנים, אבל צריך להבין שכאשר מדברים על מגזרים שנסגרו, זה לא המסעדות".

כזכור, ועדת החוקה אישרה אתמול גם את תקנות התו הירוק לעובדים במוסדות בריאות, רווחה ובמקומות הפועלים תחת תו ירוק בתחום הפנא. משמעות התקנות הן שעובדים במקומות הללו ידרשו גם כן להציג תו ירוק או בדיקה שלילית פעמיים בשבוע. ח"כ קריב התייחס לנושא ואמר: "מדובר על תקנות שיחולו על מספר מאוד מצומצם של מקומות עבודה, העובדים ידרשו להציג תו ירוק או ללכת להיבדק פעמיים בשבוע. מדובר במוסדות הרווחה ומוסדות הבריאות, ובכל אותם מקומות בהם הלקוחות נדרשים להציג תו ירוק. אין היגיון שנדרוש מלקוח להציג תו ירוק, אבל המלצרים יוכלו להיות לא-מחוסנים. בעל העסק רשאי, ללא פיקוח חיצוני, לומר שלעובד מסוים אין מגע עם ציבור הלקוחות, ולגביו לא יחול הכלל הזה".