ראש הממשלה נפתלי בנט עורר זעם מצד צמרת משרד הבריאות בישראל לאחר שנאם ביום שני האחרון מול העצרת הכללית של האו"ם. בנאומו, בחר בנט להפנות ביקורת נוקבת כלפי גורמי משרד הבריאות על הטיפול במגפת הקורונה, ולאחר מכן אף טען בתדרוך הכתבים כי המומחים הקוראים להחמרת ההגבלות 'לא רואים את התמונה בכללותה'. האפידמיולוג פרופ' חגי לוין (האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה) ששימש בעבר כיו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, שוחח על כך היום (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס בתוכניתה ברדיו 103fm, והתייחס לדברים. בהמשך אמר מה דעתו על כניסתו של התו הירוק החדש בשבוע הבא. 

תחילה אמר פרופ' לוין על ראש הממשלה: "התייחסותו של בנט לאנשי מערכת הבריאות היא בעייתית, אני חושב שאם הייתה יותר שקיפות אז היינו יודעים מה אומר הדרג המקצועי והפוליטי, ומהם השיקולים בקבלת ההחלטות". יחד עם זאת אמר כי "חשוב להתמקד במהות - שיטת הסגרים נכשלה".

עוד ציין כי רופאי בריאות הציבור הגישו לאורך התקופה האחרונה ניירות עמדה בהם הציגו תפיסה אסטרטגית אותה לדבריו "הממשלה הנוכחית מנסה ליישם", אך הוסיף כי: "לצערי יש מומחים ששוגים בגישה שלהם של סגרים ואפס הדבקה, שהיא לא ריאלית וגורמת ליותר נזק מאשר תועלת".

 


התו הירוק החדש

ביום ראשון הקרוב יפוג תוקפו של התו הירוק עבור 1.9 מיליון אזרחים שטרם חוסנו במנה השלישית. לדעתו של פרופ' לוין לא נכון לאסור על אנשים לאכול בחוץ: "הרי בחוץ הסיכון הרבה יותר נמוך", אמר והוסיף, "ברגע שאתה פועל בהיגיון ואומר 'אנחנו יוצרים מרחב מוגן בפנים ומאפשרים למי שרוצה בחוץ', הלא מתחסנים מרגישים שלא פוגעים בזכויותיהם". האפידמיולוג הבכיר הסביר כי "מוצדק לפגוע בזכויות כדי להגן על הזכות החשובה ביותר - הזכות לחיים". עם זאת סייג באומרו כי "ברגע שאתה מגזים ועושה דברים שאין להם ביסוס, אתה שומט את הביסוס המוסרי. זה כמו שראינו את הנושא של הרדיפה אחרי גולש בים. ככל שאתה עושה את זה בצורה יותר מדויקת, כך אתה מגייס את אמון הציבור ונוגע במקומות המסוכנים".

בהמשך, התייחס הפרופ' לבקשה שהגישה חברת 'פייזר' ל־FDA בנושא חיסון הילדים ואמר כי "אנשי מקצוע שנאמנים למקצועיות לא צריכים להגיד אני בעד או נגד, אלא להגיד את האמת - צריך לאסוף עוד מידע על חיסון הילדים, ואחרי שיהיו כל הנתונים נוכל לקבל החלטה שקולה". עוד אמר: "אני ראיתי ילדים חולים, גם קטנים שחלו בצורה משמעותית עם נזקים ארוכי טווח ולעתים נדירות יש גם תחלואה קשה ותמותה. הבן שלי אורי בן 10 וחצי שואל אותי 'מתי אני אוכל להתחסן'? זה צד אחד. הצד השני, אסור להתעלם מהסיכון האפשרי לתופעות לוואי, צריך לבדוק את זה בצורה מדויקת". 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm