משרד הבריאות הודיע הבוקר (רביעי) כי ביממה האחרונה נרשמו 2,502 חולי קורונה חדשים, ו-761 נוספים נרשמו מחצות ועד השעה רבע לתשע בבוקר. מספר החולים הכולל עומד על כ-1.3 מיליון מפרוץ הנגיף, בהם 35,876 חולים פעילים, ו-7,855 קורבנות. בנוס, מספר החולים הקשים ירד מעט, ועומד על 487, בהם 236 במצב קריטי ו-190 מונשמים. מספר המתחסנים במנה השלישית עומד על 3,634,984 ואחוז הבדיקות החיוביות על 2.32%.

בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התייחס הבוקר למצב התחלואה, ואמר כי "אם נראה בשבוע הבא שהמגמה נמשכת - נוכל לומר שאנחנו ביציאה מהגל הזה". בראיון בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm, עדכן אש כי "המשך מגמת הירידה נמשכת. אתמול היו כ־2,500 מאומתים, אחוז החיוביים 2.3 אחוז, וגם מספר החולים קשה ירד. מקדם ההדבקה עלה טיפה, אבל זה בגלל חישוב בהשוואה לשבוע שעבר שהיה חג, 0.78 - הרבה מתחת לאחד".

מנכ"ל משרד הבריאות ציין כי המספרים מעודדים: "הירידה היא ברורה. אם חששנו שזה רק עניין של ימי החג, אז אפשר לומר היום שהמגמה חד משמעית".

לדבריו, הסיבות לירידה בתחלואה טמונות במתן החיסון השלישי: "אני חושב שהדבר המרכזי זה הבוסטר, ואפשר לראות את זה על ידי זה שהחולים הקשים ומספר ההדבקות בקרב המחוסנים פעמיים שבתחילת הגל היה מאוד בולט, שמי שהיה מחוסן פעמיים וחלפה חצי שנה מאז החיסון השני - הם היו עיקר הנדבקים והחולים הקשים. ככל שהגל התמשך וחיסנו יותר ויותר, עיקר החולים הקשים היום זה הלא מחוסנים. הירידה בהחלט מיוחסת להתחסנות. זה הדבר המרכזי. כמובן ששאר הפעולות שנעשו תורמות ועצם זה שיש יותר הדבקות לאורך זמן אז יש דעיכה טבעית בהדבקות".

תורי ענק לחיסון השלישי בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)
תורי ענק לחיסון השלישי בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)

כשנשאל האם אנחנו בוודאות לקראת סיום הגל הרביעי, השיב: "אני עדיין מהוסס בתשובה שלי רק בגלל שאנחנו רוצים לראות את ההשפעה של פתיחת הלימודים המחודשת עכשיו. אם נראה בשבוע הבא שהמגמה נמשכת אז כן, אנחנו ביציאה מהגל הזה".

בהתייחס להחלטה על פתיחת שנת הלימודים, הבהיר פרופ' אש, כי "לא צפינו עד כה בעלייה בגלל שנת הלימודים. בחודש ספטמבר בהתחלה היו הרבה מאומתים, אבל אפשר לייחס את זה, כי בכלל במדינה היו הרבה מאומתים. עברנו את החודש הזה תוך כדי שאנחנו מתנסים בלימודים ובבדיקות המהירות, כך שלדעתי היה נכון לפתוח".

על תוכנית מניעת הבידודים, אמר: "צריך לבחון את זה. אנחנו עושים בחינה מהירה, בשבועיים הקרובים נצטרך לבוא עם מסקנות. השיטה שאומרת נעשה בדיקות יום־יום לתלמידים כדי למנוע בידוד היא שיטה אפשרית שיכולה לשמור שיהיו פחות הדבקות, וגם נפסיד פחות ימי לימוד וההורים יפסידו פחות ימי עבודה, אבל נראה את התוצאות".

היום מתחילים לאכוף את התו הירוק בבתי העסק ויש טענה שרצה ברשתות החברתיות שהמעקב אחרי התו הירוק יאפשר למדינה רישום של תנועות של אזרחים. אתה יכול לאשר או להכחיש?
"אני מכחיש לגמרי, זה בלתי אפשרי. זה מתבסס על סריקת הברקוד בכניסה למקומות אבל היא מקומית ולא נשלחת לשום מקום. עצם הסריקה לא נשלחת לשום מקום ואף אחד לא יכול לדעת שזה קרה. אין רישום בכלל".

איזה נתונים מגיעים למדינה?
"למעשה לא מגיעים נתונים מרכזיים, האכיפה צריכה להתבצע על ידי ביקור של פקחים ושוטרים במקומות השונים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm.