מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, פרסם היום (שני) את מדד הקול הישראלי החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה. לפיו, עלה כי יש הבדל בין יהודים וערבים ברוב הנושאים.

רוב הציבור היהודי תומך בהגבלות על מתנגדי החיסונים. נתוני המדד מעידים כי 60.5% מקרב היהודים תומכים באיסור כניסה של מתנגדי החיסונים למקומות ציבוריים, בעוד שבקרב הציבור הערבי המספר עומד על 50.5%. על השאלה האם לגבות תשלום על טיפול רפואי בקורונה ממי שבחר לא להתחסן, 61% בקרב הציבור היהודי תומכים בכך, בעוד שבקרב הציבור הערבי המספר עומד על 41%.

גם בשאלת שלילת דמי אבטלה ממי שבחר לא להתחסן יש הבדלים משמעותיים בין שני המגזרים. 54% מהציבור היהודי תומך בשלילת דמי האבטלה, לעומת 35% בלבד בקרב הציבור הערבי. עם זאת, שני המגזרים סבורים, כי כשיש מחסור במכונות אקמו אין להעדיף מחוסנים על הלא מחוסנים.

סדר העדיפויות של הממשלה: על פי הנתונים, 53% מהציבור הערבי דירג את המאבק בפשיעה כמשימה המרכזית של הממשלה בשנה הקרובה, לעומת הציבור היהודי שדירג את ייצוב המשק והכלכלה כמשימה החשובה ביותר.

האיום האיראני: על רקע ההתקדמות האיראנית בנושא הגרעין, 45% מהציבור סבורים כי צדקו אלו שתמכו בפעילות צבאית נגד איראן בשלבים המוקדמים של הפרויקט, לעומת 27.5% התומכים בהסדר עמה. אם לאיראן היה נשק גרעיני, 47% ענו כי קיימים סיכויים נמוכים לתקיפה ישראלית, לעומת 37% שראו בכך סיכוי גבוה.

הסכמי אברהם: 61% מהציבור סבור כי הסכמי השלום עם בחריין ואיחוד האמירויות מילאו הציפיות שתלו בהם. כאשר מפלחים את האחוזים למחנות פוליטיים, השיעור הגבוה ביותר הוא בקרב הימין עם 71%, לעומת מצביעי מרכז עם 58% והשמאל עם 55%. יחד עם זאת, 18% בלבד סברו כי נאומו של בנט באו"ם היה טוב או מצוין.

הנושא הפלסטיני: רוב מוחלט של 87% סבורים כי הסיכוי לחתימה על הסכם שלום עם הפלסטינים בחמש השנים הקרובות נמוך מאוד. בפילוח למחנות פוליטיים, בשמאל 88%, במרכז 85.5% ובימין 92%.

מדד הקול הישראלי נערך אחת לחודש במטרה לעמוד על עמדות הציבור בנושאים החברתיים-פוליטיים העומדים על סדר היום. המדד נערך על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג (756 מרואיינים) של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.59%.