מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לאפשרות של הגעת הווריאנט החדש AY.4.2 שהתגלה באירופה: "צריך ללמוד מה המשמעות הקלינית של כל וריאנט, כרגע אני לא יכול לומר הרבה, אנחנו נלמד אותו ונראה האם הוא מסכן אותנו או לא. לאורך הדרך היו הרבה ווריאנטים שחלקם התגלו משמעותיים כגון הדלתא ואחרים לא".

"החשיבות הגדולה כפי שלמדנו שווריאנט שמדביק בקצב יותר מהיר הוא יותר מסוכן כיוון שיכול להתפשט ולהשתלט במדינה ואת זה נצטרך ללמוד בימים הקרובים", הוסיף.

גם ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה לתת זן-הדלתא בגל"צ: "לא כל וריאנט שנוצר בהכרח מסוכן. אנחנו צריכים לראות האם הוא מתפתח במדינה בה היה כבר גל של דלתא, או במדינה מחוסנת. אנחנו עוקבים אחרי כל הזנים".

בהמשך, התייחס פרופ' אש גם לנתוני התחלואה: "אנחנו ממשיכים לראות את הירידה בנתונים, אחוז החיוביים עומד על כ-2 אחוז ומספר החולים הקשים יורד. אפשר לומר בוודאות שאנחנו ביציאה מהגל הזה". 

"אני חושב שדי התרחקנו מהפתיחה המחודשת של בתי הספר, ואפשר לומר שאין עלייה משמעותית בתחלואה כתוצאה מכך. אפשר להיות קצת יותר רגועים", הוסיף. 

כשנשאל על המחיר הגבוה של למעלה מאלף המתים בגל הנוכחי, השיב אש כי "כואב על כל אחד, אבל בסופו של דבר להחלטה לפתוח את המשק ואת המערכת החינוך יש שיקולים יותר רחבים והיא החלטה של מקבלי המדיניות".

"אני חושב שעשינו מקסימום גם בהקשר של החיסונים כאמצעי להורדת התחלואה, הכנסה של הבדיקות המהירות והגנו יפה מאוד על האוכלוסייה המבוגרת. ודאי שתמיד אפשר להסתכל לאחור ולהגיד יכולנו לעשות את זה ואת זה אבל אני חושב שסך הכול הייתה פעילות כדי להוריד את התחלואה", המשיך.

בהמשך דבריו, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לשאלה האם היה נוקט בצעדים שונים ממקבלי ההחלטות, והשיב כי "היה אפשר לעשות צעדים שוודאי היו מורידים את התחלואה אבל אפשר לדון בכמה זה היה מוריד, אנחנו לא יודעים להגיד בוודאות ולכל דבר כזה יש מחיר גם כלכלי וגם בריאותי לאנשים שמגבילים את הצעדים שלהם. אני חושב שזה דיון תיאורטי אבל ההחלטות התקבלו".

"יש מתח בין הרצון לקבל את ההחלטות מהר ולהשפיע מהר לבין הצורך לעשות החלטות שהן יותר יסודיות עם חשיבה ארוכה", הסביר. לטענתו, צריך לקבל את ההחלטות אחרי חשיבה יותר מעמיקה, "אני מבין שזה משגע את הציבור, ודאי שכל החלטה שמבלבלת זה לא טוב".

על מדיניות הבידודים במערכת החינוך אמר כי "אגם אנחנו רוצים שכל התלמידים יהיו בכיתה, המטרות נכונות וחשובות אבל יש לזה מחיר. לזיגזוג הזה יש מחיר בהיבט של אמון הציבור ובהירות הדברים"

"אני לא רוצה להאשים אף גורם. כולנו שותפים לדרך הזאת, אנחנו ממשלה אחת וצריכים לבוא בפני הציבור עם החלטות מאוחדות. אין עניין של להגיד זה אשם או זה אשם, כולנו צריכים להשתפר", אמר.

חיסון קורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חיסון קורונה (צילום: אבשלום ששוני)

בסיום דבריו, התייחס פרופ' אש למחאת המתמחים: "אנחנו חייבים לפתור את זה, אני מעריך שנמצא את הדרך, שנצא לדרך עם התוכנית שיש לה אופק חשוב למתמחים. אנחנו לא רוצים שהם יתפטרו ואני לא חושב שזה יהיה טוב אם נגיע למצב שהם יתפטרו. אי אפשר לעבוד בלי מתמחים, אין דבר כזה. אני מעריך שנגיע למצב שהם לא יתפטרו וזו המטרה שלנו". 

בתוך כך, משרד הבריאות עדכן הבוקר את נתוני התחלואה מהם עולה כי ביממה האחרונה אובחנו 2,323 מאומתים חדשים. עוד עולה מנתוני המשרד כי מצבם של 427 חולים מוגדר קשר, מתוכם 219 במצב קריטי ו-187 מונשמים. 3,772,277 ישראלים התחסנו במנה השלישית. 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm