ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שוחחה הבוקר (שני) עם מעיין הופמן במסגרת הוועידה העשירית של ג'רוזלם פוסט, והצהירה כי היא מעריכה שישראל תגיע בסופו של דבר לחסינות עדר. בתוך כך, בראיון מיוחד שהעניקה ל-103FM בשולי הוועידה, התייחסה לנאומו של ראש הממשלה נפתלי בנט באו"ם, ועקצה: "אני חושבת שמעל במת האו"ם היה צריך להגיד תשבוחות". 

כשנשאלה איך ניתן לעורר את תעשיית התיירות, השיבה כי לדעתה יש לאפשר לכל מי שקיבלו את החיסון השני או השלישי במהלך ששת החודשים האחרונים להיכנס לישראל. "זה בהחלט מסוכן", הודתה אלרעי פרייס, אך הסבירה: "הדבר הקל ביותר הוא לסגור את השמיים, אבל אנחנו רוצים להמשיך לחיות זה לצד זה עם קורונה, כולל פתיחת השמיים ונטילת סיכונים".

בהתייחס לכך שבישראל ניתן להתחסן רק בחיסון השלישי של פייזר, אמרה: "מודרנה גם משתמשת בטכנולוגיית MRNA. תהיה ירידה בנוגדנים, אנחנו פשוט לא יודעים כמה זמן אחרי. מודרנה מציגה את החיסון שלהם בפני ה-FDA לאישור ביום חמישי הקרוב. אין שום סיכון בהחלפת חיסונים. יש מחקר שמראה שזה מועיל. אם אתה מקבל חיסון שאושר על ידי ה-FDA ואתה עושה זאת יותר משלושה חודשים מהזריקה הראשונה, זה לא מסוכן".

אלרעי פרייס בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)
אלרעי פרייס בוועידת ג'רוזלם פוסט (צילום: מרק ישראל סלם)

על כך שלא ניתן עדיין לחסן ילדים והסיכון שבכך, הבהירה: "אנחנו רוצים להחזיר ילדים לבתי ספר כדי לוודא שיש למידה פרונטלית, אבל הם אינם מוגנים. אנחנו יכולים לקבל החלטות נוקבות מאוד לגביהם. אנחנו יכולים לוודא שכל הקהילה מחוסנת בפועל, וזה יגן גם על הילדים. היו מספיק אנשים שחוסנו, אפילו אם ילדים לא התחסנו, כדי ליצור חסינות לעדר. היה לנו מצב של שליש מהאוכלוסייה שלא חוסנו, ועדיין ראינו את שיעור ההדבקות יורד".

"אני חושבת שנגיע לחסינות עדר", הוסיפה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, "אך עם הדלתא שיעור ההדבקות גבוה יותר, כך שהרמה הדרושה לחסינות העדר גבוהה יותר. אני מקווה שהדברים שקורים בבתי הספר עכשיו לא יורידו אותנו מהפסים". 

ביחס להיערכות משרד הבריאות לגל חמישי של הנגיף, אמרה אלרעי פרייס כי "אני חושבת שהדבר הראשון הוא להבין שלא ניתן לפרק את מה שבנינו. ברגע שנראה שיש התחלה של גל, עלינו להיות מסוגלים לגייס אנשים שיבצעו חקירה אפידמיולוגית. למשרד הבריאות אין את הכלים האלה. אני חושבת שנקודת למידה נוספת היא להסתכל על הגבולות. אנחנו יודעים שהגבולות הם המקום שממנו כנראה תבוא הגרסה הבאה. לכן עלינו לשלוט טוב יותר על הגבולות".

בראיון ב-103FM, בשולי הוועידה, התייחסה, כאמור, אלרעי פרייס למתיחת מול ראש הממשלה ולנאומו באו"ם, בו תקף את מומחי הבריאות. "אני חושבת שמעל במת האו"ם היה אפשר להגיד על מערכת הבריאות ועל בכירי מערכת הבריאות במדינת ישראל ולא רק במשרד הבריאות להגיד תשבוחות - על המהירות בה מטפלים, על זה שאחוז התמותה בישראל בחולי קורונה בין הנמוכים ביותר".

היא הוסיפה כי "בכל דיון בקבינט, כשהגענו ממצב של 500 מאומתים ליום, אמרנו שצריך להפעיל תו ירוק. אנחנו לא אנשים שזורקים כיסאות ושולחנות, אנחנו באים כאנשי מקצוע ואומרים שיש שתי אסטרטגיות: או לנהל את זה לפי החולים קשה וקריטי, שזה אומר שמסתכלים על קצה הקרחון, אבל מתחתיו מתפתח כזה קרחון גדול שכשתרצה להפעיל משהו הוא יהיה פחות אפקטיבי. אמרנו את זה עוד פעם ועוד פעם. יש יתרונות בגישה של לנהל את זה ככה בכך שלא סוגרים את המשק, אבל משרד הבריאות בחן את הנתונים ואמר: אנחנו כל שבוע-עשרה ימים מכפילים את עצמנו והמספרים יעלו".