פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור (אוניברסיטת בן גוריון), התייחס היום (שלישי) בראיון לענת דוידוב בתכנית "איפה הכסף" ב103FM לדיווחים בנוגע להתפרצות של וריאנט דלתא משודרג שעשוי להיות מסוכן יותר, וביקש להרגיע את הלחץ: "אני רוצה לשים את הדברים בפרופורציה, כל הזמן יש וריאנטים וכל הזמן יש מעקב אצל ארגון הבריאות העולמי".

לפי יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, "גם ישראל משתתפת במאמץ הזה. כל מדינה עושה ניטור גנטי, וישראל מאוד השתפרה בנושא הזה ברמה המערכתית – הבדיקות הגנטיות והניטור הגנטי הוכפל. צריך להבין שכל הזמן יש וריאנטים, כל עוד בעולם לא תהיה רמת התחסנות מספקת זה יימשך", הוא אמר. "אנחנו לא נצליח למנוע לעולם כניסה של וריאנטים, אנחנו לא אי".

פרופ' דוידוביץ' הוסיף והתייחס גם להחלטה לאפשר לתיירים להיכנס לישראל החל מה-1 בנובמבר (ממדינות עימן קיים הסכים הדדי הנוגע לתעודת ההתחסנות): "לא נוכל להמשיך לנצח לסגור את הארץ לתיירים, זה לא סביר", הוא אמר והוסיף, "כל עוד בעולם יש פערים גדולים ברמת ההתחסנות, זאת קרקע פורייה לווריאנטים, ולא נצליח להשלים את המלאכה במיגור הקורונה כל עוד הפערים קיימים. זה משהו שמדינת ישראל ומדינות אחרות צריכות לטפל בו, גם אל מול הרשות הפלסטינית – וגם כלפי העולם בכלל.

הפרופ' ציין כי "בשבוע שעבר כ-50 רופאים, ואני ביניהם, חתמנו על מכתב שקורא לעולם לראות כיצד נותנים חיסונים גם למדינות עניות. כל עוד זה לא קורה צריך להמשיך ולבצע ניטור גנטי. אפילו ניו זילנד וסינגפור, מדינות שסגרו את עצמן לחלוטין, לא הצליחו להכחיד את הקורונה לגמרי. צריך ללמוד לחיות לצד הקורונה, וכמו שפתחנו את בתי הספר והבנו שיש בכך סיכון מסוים, כך יהיה גם עם נתב"ג".

פרופ' דוידוביץ' התייחס לצעדים שיש לנקוט כעת, עם הירידה בכמות הנדבקים מדי יום, על מנת למנוע התפרצות מחודשת: "עם הירידה במספר הנדבקים היומי, הנושא של קטיעת שרשראות הדבקה הופך להיות רלוונטי. כשיש 10 אלף נדבקים ביום, כמו שהיה בחודש אוגוסט האחרון, זה בלתי סביר – אבל אני מקווה שכעת נרד דיי מהר למספרים של מאות נדבקים ביום, ואז קטיעת שרשראות ההדבקה הופכת להיות משמעותית, וגם נושא הניטור הגנטי חשוב".

עוד הוסיף פרופ' דוידוביץ' והביע דעתו על הירידה בתחלואה שמסמנת את סופו של הגל הרביעי: "אנחנו במגמת ירידה, ובוודאי שאנחנו מאוד שמחים על כך. הגל הרביעי עוד לא נגמר – עדיין מדי יום נדבקים אלפים וזה משמעותי, העומס על מערכת הבריאות עדיין גבוה גם אם פחות מאשר בשבועות הקודמים. צריך להיות זהירים ולא לעשות את הטעות שעשינו אחרי הגלים הקודמים. בתקופה הנוכחית, כשהמצב יותר רגוע, צריך לחזק את המערכים של הניטור הגנטי ושל קטיעת שרשראות ההדבקה. יש הרבה נושאים שצריך לחזק ויש לנו הרבה מאוד עבודה. אני מקווה שה-FDA יאשר את החיסונים לילדים מתחת לגיל 12, גם זה משהו שצריך להיערך אליו – זאת תהיה בשורה מאוד חשובה".

סייע בהכנת הכתבה: ג'וני דב, 103FM