לאחר שכבר זמן מה שתת זן ה'דלתא' החדש 'AY.4.2', מעורר בהלה ברחבה בריטניה, השבוע הוא זוהה לראשונה בארץ, זאת בקרב ילד ששב ממולדובה והגיע לישראל דרך נתב"ג. האם ישנה סיבה לחשוש מגל קורונה נוסף? פרופסור סיריל כהן, חבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים לחיסוני הקורונה, שוחח על כך הבוקר (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס, בתוכניתה ב-103FM, והביע את דעתו על הדברים. 

"אנחנו כבר יודעים שהווריאנט שמעסיק אותנו כבר כמה חודשים הוא הדלתא, הוא הכי חזק", אמר פרופסור כהן, "היו גם ווראינטים שהגיעו ונעלמו". לדבריו, יש מאות ווריאנטים שהסתובבו בעולם ולא הצליחו להשתלט. "הווירוס הראשוני יצר שינויים, חלקם נותנים לו יתרון במהירות הדבקה, התחמקות ממערכת החיסון וגרימה למחלה קשה יותר. כאשר אחד מהקריטריונים האלו מתגלה בווריאנט מנסים להבין את הביולוגיה שלו ומה התכונות שלו", אמר, כי "אחד הדברים שראינו הוא שזן הדלתא מדביק יותר, לא בהכרח גורם למחלה קשה יותר והוא אולי קצת יותר מתחמק ממערכת החיסון".

כשנשאל, האם החיסון יעיל מול תתן הזן החדש, השיב פרופסור כהן: "הממצאים מראים שאם החיסון טרי אז הוא עדיין מגן". לדבריו, מה שעורר סערה, היא העובדה שהוריאנט החדש התגלה באנגליה לפני כמה שבועות ומאז התחיל לעלות: "בחודש וחצי האחרון רואים ממש את העלייה והוא הגיע לעשרה אחוזים ממקרי ההדבקה באנגליה אז כנראה שיש לו יתרון. יש טענה שהוא קצת יותר מדביק מזן הדלתא שאנחנו מכירים".

בסיום דבריו, הדגיש פרופסור כהן: "אנחנו נדע אם החיסונים יעילים מולו רק כשנעשה מבחנים, אבל בגלל שאנחנו יודעים איפה השינויים בווירוס הזה, סביר להניח שאין דבר כזה שהחיסון בכלל לא יעבוד עליו. להשערתנו לא נראה שהמוטציות עם שינויים גדולים כדי למנוע פעילות כללית של החיסון".