13 בני אדם בישראל כבר אותרו כמאומתים לתת-הזן החדש של וריאנט הדלתא (AY4.2), שהתגלה לראשונה לפני כשבועיים בארץ - כך נודע לוואלה!. שלושה מבודדים נוספים מחכים לבדיקות הריצוף הגנטי כדי לוודא באיזה וריאנט הם נדבקו.

מתוצאות החקירות האפידמיולוגיות נמצא כי מתוך 30 מגעים עם חולים בווריאנט ישנם 10% מאומתים, וכי שבעה חולים, המהווים 54% מהמאומתים, הם מחוסנים. הנתונים הללו מעידים על יכולת ההדבקה החזקה של הווריאנט החדש, שמדאיג את משרד הבריאות - שמנסה לבלום את ההתפשטות שלו בארץ, כדי לא לאתגר את היעילות של החיסון השלישי.

מבין 13 המאומתים, ישנו נדבק אחד שאינו חזר מחו"ל, והוא מחוסן בשלוש מנות. היתר חזרו ממדינות שונות, בעיקר מזרח אירופה - ארבעה ממולדובה, שלושה מצ'כיה, שניים מבריטניה ומאוקראינה ואחד מרומניה.

ווריאנט AY4.2 סווג עד כה בכל העולם כווריאנט הדלתא, ורק לאחרונה סווג כתת-זן נפרד. הווריאנט התגלה בישראל לפני כשבועיים, בקרב ילד בן 11 שחזר ממולדובה. משרד הבריאות בדק את כלל הריצופים שסווגו עד כה כזן הדלתא בחודשים האחרונים, וגילה חמישה מקרים "ותיקים" נוספים של תת-הזן החדש.

גם בעולם מודאגים מהזן החדש. בבריטניה הוא מהווה כרגע שישה אחוזים מכלל מקרי הקורונה, לפי דוח בריאות הציבור שהתפרסם ב-1 באוקטובר. בארצות הברית לא נמצאו מקרי הידבקות רבים בווריאנט.

במקביל, במשרד הבריאות חוששים מהירידה מהיענות לחיסון השלישי ולראשון, כאשר בשבוע האחרון חוסנו רק 7,000 אנשים בכלל החיסונים. ישנם כרגע מיליון וחצי מחוסנים בשני חיסונים, שזכאים לחיסון שלישי מאחר שעברה חצי שנה מהחיסון השני שלהם, אולם לפי שעה הם אינם מגיעים להתחסן.

בישיבה שהיתה בתחילת השבוע בראשות ראש הממשלה בנט, בכירי משרד הבריאות, המל"ל ופיקוד העורף, הם הביעו דאגה מהירידה בהיענות וטענו כי הם חסרי אונים כיוון שאין להם עוד מענים לעידוד ההתחסנות באוכלוסייה. דיון נוסף בנושא יערך בחזרתו של בנט מועדת האקלים בגלזגו שבסקוטלנד.

בתוך כך, מחר חברי הוועדה לטיפול במגפות צפויים להתכנס ולדון על חיסון ילדים מגיל 11-5, בפעם הראשונה בשידור חי עם שאלות מראש לחברים. מי שיוביל את הדיון הוא מנכל משרד הרווחה, מר ניר קידר.