בתום דיון של צוות הטיפול במגיפות והצוות המייעץ לחיסוני הקורונה, משרד הבריאות הודיע הערב (שלישי) על אישור חיסון ילדים בני 5-11 נגד נגיף הקורונה. ההחלטה התקבלה ברוב של 73 תומכים אל מול שני מתנגדים בלבד. על השאלה האם לדחות את החיסון עד להתפרצות גל תחלואה נוסף הצביעו 8 בלבד בעד, 64 נגד. 

בשונה מהדיון הקודם שנערך בשבוע שעבר והועבר בשידור חי, הדיון הפעם נערך בדלתיים סגורות, ולא היה פתוח לציבור. ד"ר בעז לב, יו"ר הצט"מ, אמר כי "העמדות הוצגו בדיון הפתוח. הדיון הזה היה סגור בגלל החשש מלהציע דעה פתוחה. כל הדיונים נמצאים בצט"מ, וגם הדיון הזה יהיה באתר בקרוב".

ד"ר לב ציין כי לא תהיה כפייה, וההחלטה תהיה של המשפחות בלבד. הוא ציין כי בדיונים לא עלה נושא התו הירוק, משום ש"זה עניין של מדיניות משרד הבריאות".

בנושא חיסון מחלימים, אמר כי טרם הוחלט האופן בו יתבצע המבצע, וכן על הרווח בין מנות החיסונים: "אם נותנים את החיסון במרווח של שלושה שבועות, זה נותן הגנה הכי מהר, אבל בגלל שאנחנו לא בהתפרצות נוכל לחשוב אם עדיף מרווח גדול יותר". בדיונים נתבקשו המומחים להכריע בשאלה האם לחסן ילדים מחלימים בכל שלב, אחרי שלושה חודשים בדומה למבוגרים, או שמא רק לאחר שנה.

לדבריו, שני המומחים שהתנגדו עשו זאת משום שאין מספיק מידע על הסיכון בלחסן ילדים בגילאי 11-5. התנגדותם לא היתה באופן גורף, אלא התנגדות לחיסון בשלב זה. הטיעון בו השתמשו הוא שבמצב התחלואה הנוכחי יש פריבילגיה לחכות לאיסוף מידע מהעולם ולקבל את ההחלטה לחסן בהמשך.

מנכ"ל בית החולים הציבורי אסותא אשדוד ד"ר ארז ברנבוים אמר לאחר ההחלטה: "ככל שנקדים לממש את ההמלצות לחסן את הילדים נהיה ערוכים טוב יותר לאפשרות של גל תחלואה נוסף".

"הזיכרון שלנו נוטה להיות לטווח קצר ורבים מעדיפים להדחיק את המגבלות השונות והעומס ששרר בבתי החולים, אבל הקורונה טרם חלפה בעולם, רבים מהמדינות מתמודדות עם גל תחלואה קשה והדרך להימנע מגל תחלואה נוסף בישראל, עוברת דרך חיסון הילדים", הוסיף. 

כזכור, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הודיעו אתמול על שורת הקלות במסגרת מגבלות הקורונה, בהתאם להמלצת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, בעקבות הירידה המתמשכת בנתוני התחלואה. הורוביץ כינס אתמול מסיבת עיתונאים בהשתתפות בכירי מערכת הבריאות, ובה הם הציגו את ההקלות החדשות.

"גל הדלתא בדעיכה והנתונים מראים זאת בצורה מאוד ברורה. הירידה התלולה שאנחנו רואים בנתוני התחלואה מאז, ובזכות ההחלטה החשובה על מתן הבוסטר, מעידה על סופו של הגל הרביעי, אבל אני אגיד על מה זה לא מעיד - זה לא מעיד על סופה של הקורונה", אמר הורוביץ בפתח דבריו.

בנט והורוביץ החליטו כי בשטחים פתוחים יבוטלו כל מגבלות ההתקהלות. במקומות פתוחים ניתן יהיה לקיים אירועי תרבות, ספורט ותפילה עד 1,000 משתתפים ובישיבה ללא חובת תו ירוק. אצטדיוני כדורגל ומקומות נוספים נחשבים כמקומות שמורים - ועליהם לא חלה כל מגבלה. במקום סגור ניתן יהיה לקיים אירועי תרבות, ספורט ותפילה עד 100 משתתפים ובישיבה, ללא חובת תו ירוק.

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)


התפוסה המרבית באולמות אירועים סגורים תעלה מ־400 ל־600 משתתפים, תחת כללי התו הירוק. גני אירועים יורשו לקיים אירועים בשטח פתוח בלבד ללא מגבלת תפוסה, בכללי התו הירוק. תבוטל חובת עטיית מסיכה בהתקהלות מעל 100 אנשים בשטח פתוח. הסיכום בין ראש הממשלה לשר הבריאות יובא לאישור קבינט הקורונה, והשינוי בהנחיות צפוי להיכנס לתוקפו מחר.

באשר לנתוני התחלואה מנגיף הקורונה בישראל, אתמול אותרו 563 נדבקים חדשים, כאשר שיעור הנדבקים היומי עומד על 0.66%.  בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 153 חולים במצב קשה, מתוכם 103 מונשמים.

מפרוץ המגיפה בארץ נפטרו 8,130 חולי קורונה.בגזרת החיסונים, ישראל חצתה אתמול את רף ארבע מיליון המתחסנים במנה שלישית. כ־6.3 מיליון ישראלים חוסנו במנת החיסון הראשונה וכ־5.7 מיליון קיבלו גם מנת חיסון שנייה.