סדקים בממשלה? עימות סוער פרץ היום (ראשון) בין שר הבריאות ניצן הורוביץ לבין שרת החינוך יפעת שאשא ביטון במהלך ישיבת הממשלה שעסקה במוכנות לווריאנט "אומגה" של נגיף הקורונה. הורוביץ האשים את השרה כי היא "מתנגדת להכל", וזו השיבה: "לא מתאים לי הזלזול הזה". 

הוויכוח נסב על סעיף של צמצום מגעים בין כיתות ה' לז' ביישובים אדומים, אליו התנגדה שאשא ביטון בחריפות. הורוביץ טען כלפיה: "את מתנגדת לכל הצעה שמביאים תמיד. יש גבול. מגיעים עם משרד החינוך לסיכומים ואז הם מפרים הכל". היא, בתגובה, תקפה: "אני לא מוכנה לסבול את הסגנון המזלזל הזה".

שאשא ביטון ציינה כי ועדת החינוך של הכנסת פסלה את הסעיף המדובר, והורוביץ השיב: "אז מה אם הכנסת פסלה? אנחנו מנהלים פה את העניינים, לא הכנסת..." השר סער עקץ בתגובה: "אני מבין שמרצ החדשה בעד לבטל את הכנסת...". לדברי גורם שנכח בישיבה, השרים גנץ ופרקש הכהן תמכו בעמדת שרת החינוך וגם רה"מ בנט קיבל בסוף את עמדת שרת החינוך והסעיף ירד מסדר היום של הישיבה. 

"אנחנו פועלים להגן על הילדים ואתם חוזרים שוב ושוב, פעם אחר פעם, לסעיף הזה", אמרה שאשא ביטון. "אתם לא רואים מה קורה בבתי הספר? האלימות בשחקים, אתם לא יודעים עם מה אנחנו מתמודדים". 
הורוביץ: "אז תטפלי בזה".
שאשא ביטון: "זה בדיוק מה שאני עושה ולא מתאים לי הזלזול הזה והטונים שאתה מדבר אליי בהם".

השרה זנדברג העירה: "אני לא מבינה מה את רוצה, אנחנו מדברים על ערים אדומות. למדנו שכדי למנוע הדבקה צריך לצמצם מגעים".
יועמ"ש בריאות: "התקנה באה לצמצם מגעים כשישוב הופך לאדום". 
שאשא ביטון: "לא צריך לסגור את כל העיר, אפשר לפי בתי הספר. אין פה התאמה לנסיבות שמשתנות".
הורוביץ: "אבל גם לזה התנגדת – את תמיד מתנגדת להכול".
שאשא ביטון: "הנסיבות השתנו מאז שנכנסנו למציאות של כיתה ירוקה".
שר המשפטים גדעון סער גיבה אותה: "אין שום סיבה להביא את הסעיף הזה לדיון חוץ מכוחנות מיותרת". 

שאשא ביטון: "מתי נבין שזו פשוט מחלה מחזורית? מתי נחזור לשגרה?"
בנט: "היום בישראל יש שגרה".
שאשא ביטון: "יש עוד מסיכות...עד כמה נהפוך את זה לשגרת חיים כמו שעושים במדינות אחרות...זאת לא התרסה, האם משרד הבריאות הגדיר מתי פשוט נסתכל על זה כפנדמיה?"
הורוביץ: "כשזו תהיה מחלה "רגילה", נתייחס לזה ככה. אנחנו לא שם...במדינות אחרות כמו רומניה, פחות מתחסנים, וכשמגיע גל, התמותה היא במספרים עצומים".
שאשא ביטון: "אצלנו כן מתחסנים".
הורוביץ: "עדיין יש אצלנו קבוצה גדולה שלא מחוסנת. הכל פתוח ועדיין, אנחנו ממזערים סיכונים...באוסטרליה יש סגר רק ללא מחוסנים". 
אלי אבידר: "לומר שאנחנו בשגרה זו תקלה. התו הירוק הורס עסקים, ואין טעם להביא דוגמאות מהעולם, כמו אוסטרליה. שנה וחצי הם בסגר, זה הרי טירוף מערכות".

מתכוננים לגל הבא

במהלך הדיון עסקו השרים במוכנות לווריאנט "אומגה" ובסיכום תרגיל ההיערכות שנערך לקראתו בשבוע שעבר, לקראת "תרחיש של חדירת וריאנט חדש + פוגע בילדים + עוקף חיסון – התרחישים הבאים הם פשוט חמורים יותר". הוצגה לשרים תפיסת "בין הגלים": "אחרי הגל השלישי – התפרקנו מהיכולות שלנו וחגגנו. לגל החמישי אנחנו רוצים להיכנס אחרת. נשמור על היכולות שלנו. אי אפשר להמשיך אותו הדבר כי זה יקר וגם לא נכון להתפרק, אלא צריך משהו דינמי שמאפשר להגיב בצורה מהירה". 

בין מסקנות הדיון עלה כי יש צורך בתכנית אופרטיבית  לניהול משבר לצד מוכנות דינאמית ל"בין הגלים". עוד עלה הצורך ב"חוק קורונה מאפשר" – החוק הקיים יוארך בחודש ובזמן הזה יתקנו את החוק. האתגר הכי גדול זה להבין בשלב מוקדם שהמצב השתנה, ועם הגעת וריאנט עוקף חיסון, ישר נצטרך לסגור שערים. 

בנט סיכם: "הסבירות לעוד מגפה בעשור הבא היא גבוהה מאד ולא לכל מחלה יימצא חיסון...יש תובנות לגבי המצב "בין הגלים".. יש "בין הגלים" כשהקורונה קיימת, ויש ארוך טווח לשגרה. שתיים, אם חלילה יש נגיף עוקף חיסון, זה סיפור אחר. נטיית ליבי זה לסגור הרמטי. חלק ניכר מהמהלך הוא להפיל אסימון לציבור שאנחנו במצב חדש, והם יצטרכו לשתף פעולה. גם אם נכנס וריאנט, ניתן לקטוע... אנחנו כל הזמן נהיה עם האצבע על הדופק".