נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (ראשון) לתופעת מתנגדי החיסונים ומכחישי הקורונה, ואמר בטקס חילופי נשיאי האקדמיה הלאומית: "כשאנחנו בעיצומה של מתקפה מטלטלת של פייק ניוז חובה עלינו לחזק את הכוחות המדעיים אל מול אלה שמנסים לערער ולקרוא עליהם תיגר – ובמיוחד מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים". 

כאמור, את הדברים נשא הרצוג בטקס חילופי נשיאי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בו השתתפו הנשיא הנכנס, פרופ' דוד הראל, הסגנית המתמנת פרופ' מרגלית פינקלברג, נשיאי האקדמיה לשעבר ומועצת האקדמיה.

"מכובדיי, המדע לא משפר רק את איכות חיינו אלא מציל אותנו, פשוטו כמשמעו", אמר הרצוג. "ראינו זאת לאחרונה שוב ושוב – כשפיתוחים מדעיים הובילו לפריצות דרך במאבק אל מול מגיפת הקורונה. לכן, כשאנחנו בעיצומה של מתקפה מטלטלת של פייק ניוז חובה עלינו לחזק את הכוחות המדעיים אל מול אלה שמנסים לערער ולקרוא עליהם תיגר – ובמיוחד מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים," הדגיש.

עוד אמר הנשיא: "היקף הפעולות הרחב שמובילה האקדמיה, בארץ ובעולם, אשר נמשכו גם על רקע אתגרי הקורונה, מסייע בקידום מדענים ומדעניות צעירים, מעודד מצוינות, מעצים את חוסנה הרוחני, המדעי והטכנולוגי של מדינתנו, מניח יסודות לשיתופי פעולה חשובים עם מדענים ברחבי העולם, וחושף את יכולותיו של המדע בארץ בפני עוד ועוד גורמי מדע ואקדמיה בעולם".

הנשיא פנה לנשיאת האקדמיה היוצאת ואמר: "פרופסור נילי כהן, נילי יקרה, בשש השנים האחרונות – היה הייעוד הזה למשימתך המרכזית. הובלת את האקדמיה ביד בוטחת, העשרת את מגוון העשייה שלה, ותרמת לקידומה של מערכת המחקר המדעי. אני מודה לך על שנים של מסירות, מקצועיות ומצוינות, בהן הובלת את האקדמיה אל עבר פסגות חדשות. שנים בהן קידמת את הקשר עם אקדמיות זרות, בהן הגברת את מעורבותה של האקדמיה בנושאים שעלו על סדר היום הציבורי, ופעלת להנגשת המדע לציבור הרחב. עשייתך בשדה האקדמיה והמחקר בוודאי לא תמה. מיכל ואני מאחלים הצלחה רבה בהמשך דרכך זאת."

הנשיא פנה לנשיא האקדמיה הנכנס, פרופ' דוד הראל ואמר: "האקדמיה הלאומית למדעים אינה זרה לך כלל ועיקר. כהונתך כסגן הנשיאה, ובוודאי עשרות השנים בהן אתה פועל בליבת השדה המדעי, ציידו אותך בכלים חשובים שיסייעו לך במילוי שליחותך הלאומית. כמי שינק מצוינות מבית אבא, והתכבד להיות דור שני לחתני פרס ישראל, אני בטוח כי תביא את שלל יכולותיך וכישוריך אל הכהונה החשובה שקיבלת על עצמך".

הנשיא סיכם את דבריו ואמר: "אני מבקש להציב בפניכם אנשי ונשות האקדמיה שני אתגרים: הראשון - העמיקו את העיסוק בסוגיית משבר האקלים. עזרו לנו להגביר את המודעות לחומרתו, קדמו ועודדו פעילות מדעית סביבו, והרחיבו את עשייתכם בנושא גם בשיתופי הפעולה עם עמיתים בעולם. זוהי משימת דורנו – ודחיפותה אינה מוטלת בספק. והשני – עשו כל שביכולתכם להנגיש את האקדמיה ואת המדע לציבור כולו. אני שותפכם המלא לשתי המשימות הללו. הן באמצעות "פורום האקלים" של נשיא המדינה שאותו השקתי לאחרונה; והן באימוץ היוזמה שאתה פרופ' הראל, וחברי האקדמיה הבאתם בפניי לאחרונה".

"אני שמח לבשר כי אני נענה לאתגר המבורך, וכי בית הנשיא, יחד עם האקדמיה הלאומית למדעים, יארח באופן קבוע שיח מדעי, חי ומעורר מחשבה ועשייה, בהשתתפות בני נוער מהפריפריה והמרכז. שיח שינגיש את המצויינות המדעית בישראל לכלל החברה הישראלית. פרופ' כהן – תודה לך על תרומתך שלא תישכח, פרופ' הראל ופרופ' פינקלברג – בהצלחה לכם בעשייה הברוכה, בהצלחה לאקדמיה הלאומית למדעים ולכל שותפיה, וכמובן בהצלחה לכולנו".

נשיאת האקדמיה היוצאת פרופ' נילי כהן אמרה: "ציונות, תרבות ומדע היו שלובים זה בזה מאז ומעולם. גם נשיאות המדינה לדורותיה ספוגה תרבות ומדע. הקשר העמוק בין מדע ובין מדינה משתקף בחתימתו של נשיא המדינה על כתב המינוי של נשיא האקדמיה, ועל כן הטקס המרגש שנערך כאן היום. אבל לקשר הזה גם ביטוי סמלי והוא שמשכן נשיא המדינה וביתה של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים שוכנים זה בצד זה. אני סמוכה ובטוחה שהזיקה הרוחנית והגאוגרפית בינינו תזכה להעצמה מיוחדת בתקופת כהונתו של הנשיא יצחק הרצוג".

נשיא האקדמיה הנכנס פרופ' דוד הראל הוסיף: "בעידן של בעיות חובקות עולם, שהמדע מרכזי בהתמודדות איתן, קיימת גם דיכוטומיה עמוקה ומטרידה. מצד אחד, אנו מתבשרים חדשים לבקרים על הישגים מדעיים יוצאי דופן, ועימם באות הסתמכות הולכת וגוברת על המדע והערכה לעוסקים בו. מצד שני, יש התנגדות וספקנות, ולפעמים אף מלחמה בקדמה המדעית והמחשבתית. חייבים להילחם בתופעות האלה, וגם באמונות שווא ובמידע כוזב הנוגעים למדע, ולהעצים את החשיבה הרציונלית-מדעית, המבוססת על עובדות ולוגיקה".