מחקר חדש, שהתפרסם לאחרונה בכתב העתEuropean Journal of Internal Medicine, בהובלת פרופ' עמיחי שטנר מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה, מנתח את נתוני החולים שטופלו בניסויים מבוקרים ומגלה כי התרופה קולכיצין יעילה גם בטיפול בתחלואת קורונה חמורה. 

קולכיצין היא תרופה מימי יוון העתיקה, שמקורה בצמח הסתוונית, שהיה ידוע כבר בימי קדם בתכונות הריפוי המיוחדות שלו, והיא אחת התרופות הבודדות ששרדו עד לתקופה המודרנית.

בעוד בעבר הקולכיצין שימש לטיפול ומניעת התקפים של מחלת השיגדון (גאוט) בלבד, תגלית בת כ־50 שנה, שאושרה על ידי מחקרים בתל השומר ובמרכז הרפואי הדסה, הוכיחה כי קולכיצין יעילה מאוד גם נגד מחלה התקפית דלקתית על בסיס תורשתי, המכונה קדחת ים תיכונית.

באשר למגיפת הקורונה, עד כה התפרסמו ארבעה מחקרים מבוקרים שבדקו את השפעת תוספת הקולכיצין בכמעט 6,000 חולי קורונה. נמצא כי חולים שקיבלו קולכיצין הראו שיפור משמעותי במדדי קורונה חמורה, והחשוב מכל – חלה ירידה בתמותה בשיעור של כ־50% לעומת אלה שלא טופלו בקולכיצין.

פרופ' שטנר ציין: "בזכות המחיר הזול שלה ובטיחות השימוש בה, יעילות הקולכיצין בטיפול בקורונה היא בבחינת תגלית חשובה שתוכל לתרום מהותית לשיפור בתחלואה ובתמותה של חולים רבים, אם תאושר במחקרים נוספים. התוצאה מפתיעה במיוחד, מפני שזו תרופה כה עתיקה ומוכרת לכאורה, שהולכים ומתגלים עבורה שימושים חדשים, וייתכן שמחקרים עתידיים יבססו את התועלת שלה במצבים נוספים".