פרופ' סלמן זרקא, פרויקטור הקורונה, הביע היום (שני) חשש מפני גל תחלואה נוסף, זאת ברקע העלייה בתחלואה בימים האחרונים. "לצערי יש גל חמישי, ואנחנו נערכים לו. אתם כבר מודעים לכך שהוירוס משנה את המוטציות באופן תדיר", אמר במהלך תדרוך מיוחד של משרד הבריאות לקראת תחילת מבצע החיסונים בקרב שכבת הגיל 11-5.

"אני לא יודע איזה וירוס חדש יהיה בעתיד והאם הוא יפגע יותר בילדים או יהיה יותר מדבק. לאור אי הודעות שיש ורמת התחלואה, הדרך הטובה ביותר היא להתחסן ולהקפיד על ההנחיות", הוסיף. לגבי תו ירוק בקרב ילדים אמר: "פעילות הבית ספר מתקיימת במסגרת הרגילה, יש פעילויות שמחייבות תו ירוק, מי שמחוסן יש לו תו ירוק ומי שלא, שיבצע בדיקת אנטיגן ויכנס לפעילויות".

מתחם החיסונים בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)
מתחם החיסונים בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)

פרויקטור הקורונה נשאל האם למשרד הבריאות יש יעד התחסנות בקרב הילדים, והשיב: "בתקופה הקרובה נפעל בקופות החולים ונביא ניידות כדי להנגיש את החיסונים ונחסן גם בבתי הספר. ההורים יקבלו את המידע, ועם הרופא המשפחה והאתרים המקצועיים של משרד הבריאות, ויקבלו החלטה מושכלת. אנחנו לא נמצאים במקום של ניהול לגבי יעדים, ולא מתכוונים להלחיץ את ההורים. יש להם שבוע-שבועיים לחשוב ולשקול. חשוב לומר שכבר שלושה מיליון ילדים התחסנו בארה"ב, ורואים שהוא יעיל".

בהמשך, פרופ' זרקא התייחס לחיסון בקרב ילדים מחלימים: "מחלימים מעל גיל 12 נדרשים למנת חיסון אחת נכון להיום. חשוב שתכירו שיש מקומות כמו בארה"ב שלא מכירה כלל במחלימים ודורשת מהם התחסנות כמו כולם. לכן אני ממליץ לכל ההורים להסתייע ברופא הילדים ולקבל את המידע הנכון. מי שחושש, ניתן לפנות לגורמים המקצועיים".

מתחם החיסונים לילדים בדיזנגוף. צילום: אבשלום ששוני

לגבי חיסונים במוסדות החינוך אמר: "למבצע הזה אנחנו יוצאים בשלושה שלבים. השלב הראשון הוא קופות חולים, כאשר גם בערבים וגם סופי השבוע יהיה ניתן להתחסן. במקביל משרד הבריאות יביא ניידות לקהילה כדי להנגיש חיסונים לפריפריה. השלב שלישי יהיה הבאת החיסונים לבתי הספר, ביחד עם השלטון המקומי ופיקוד העורף".

לאחר מכן התייחס לעלייה במקדם ההדבקה: "אנחנו מודאגים ממקדם ההדבקה. אנחנו עוקבים באופן תדיר ומנתחים את הנתונים. אני חייב לומר שבשלב זה לא ראינו משהו ממוקד במקום מסוים או בקבוצה מסוימת. עושה רושם שדי מהר יצאנו מהגל הרביעי,  אך אנחנו לא שומרים על התו הירוק כנדרש".

מה הנתונים המצביעים על כך, שהגל הנוכחי הוא "גל הילדים"?
"בגל הרביעי היה גל הלא מחוסנים. להזכירכם עדיין בבתי החולים מאושפזים, מה שמאפיין אותם זה שהם אינם מחוסנים. לכן, הדרך שלנו להתמגן היא בעזרת החיסון. כרגע, בעידן הוא אנחנו נמצאים יש באופן יחסי תחלואה גדולה בקרב ילדים, כאשר 50% מקרב החיוביים, הם עד גיל 12. לכן זה כאשר יש עכשיו אפשרות להגן על הילדים ולאפשר להם חיים רגילים, זאת הזדמנות מצוינת לעשות זאת".

בסיום, דיבר על הירידה באמון במערכת הבריאות בקרב ההורים: "יש לנו אתגר להסביר להורים ולילדים על המחלה ועל החיסונים. הדברים שקופים ונמצאים באתרי האינטרנט של משרד הבריאות. אנשי המקצוע בקופות החולים עושים עבודתם נאמנה וניתן לשאול אותם ולהתעניין. אני חושב שמערכת הבריאות הישראלית בתקופת הקורונה עושה עבודה מצוינת. היינו הראשונים לזהות שהחיסון לא נשאר בתוקף אחרי חצי שנה, והיום כל העולם הולך בעקבותינו. אירופה מתחילה לחסן במנה השלישית אחרי שלמדה מישראל, שהחלטות המקצועיות שלנו בהחלט חשובות".

בתוך כך, לאחר שמאות אלפי חיסוני הילדים של חברת פייזר נחתו בסוף השבוע בישראל, יחל ביום שלישי הקרוב מבצע החיסונים לבני 11-5 באופן רשמי. טרם התחלתו, ילדים ראשונים כבר התחסנו נגד נגיף הקורונה במתחם החיסונים המיוחד שנפתח בדיזנגוף בתל אביב.