פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל בית החולים הדסה לשעבר, שוחח הבוקר (חמישי) עם גדעון אוקו ב-103FM על הליך עזיבתו את הדסה, על פעילותו כיום ועל התחלואה בקורונה.

"אני מרגיש רגשות מעורבים. מצד אחד  אני רגיל לקחת חלק ברפואה הציבורית, להתבטא לטובתה, ולהילחם עבורה בשביל שתהיה נגישה לכולם וברמה גבוה ושיהיו מספיק משאבים. הייתי רגיל לבקש תקציבים ולקדם דברים חדשים וטכנולוגיות, ומצד שני בוקר אחד אתה קם ואתה אדם לעצמך. אני בן 71 ובגיל שלי אני מרגיש שיש לי עוד הרבה אנרגיה והייתי רוצה לעשות עוד דברים ולקשור אותם לרפואה ולאנשים", פתח רוטשטיין את דבריו. 

כשנשאל האם נעלב מהטונים הצורמים בהם נפרד מהדסה, השיב: "כן. חשתי פגוע בעיקר בגלל שהיו לי תוכניות לטובת המקום. אל תשכחו שאני נכנסתי למקום כשבית החולים היה בפשיטת רגל, ועזבתי אותה כשהיא הייתה כבר כלפי מעלה בנושאי טכנולוגיה, רופאים, ומקומה בהיררכיה בבתי החולים בארץ. בית החולים הדסה עבר שיקום לא קטן, גם מבחינה פיננסית. בוא נגיד דבר כזה באופן כללי ולא רק בקשר להדסה - כל פעם שנוצרים חילוקי דעות בין מנכ"ל לבעלים הוא צריך לדעת שעליו לעזוב, וזה מה שקרה בהדסה. אני מה שנקרא, שוחררתי מעול רציני, אבל הרגשתי שלא סיימתי את משימתי. התהליך נקטע".

לאחר מכן הרחיב פרופ' רוטשטיין על הדברים בהם הוא מעורב כיום: "מגיל צעיר אני מחובר לעולם החדשנות והטכנולוגיה, וגם היום אני מעורב בפיתוחים שונים בתעשיית התרופות שמפתחים אותם במעבדות הכימיות. אני בקשר עם טובי החוקרים באוניברסיטה העברית ואוניברסיטת תל אביב. דוגמה שאני יכול לתת לך היא שחברה שאני נשיא שלה היום מפתחת מולקולות חדשות והיא כבר בניסיונות על בעלי חיים. יש מחלה שמתבטאת בכך שילדים אוכלים הכל מהכל – כולל אדמה, עפר, חצץ וכדומה. אי אפשר לתקן את זה כי זה פגם כרומזומלי, אבל בזכות המולקולה הזו שלנו שאנחנו קוראים לה 301 מצליחים ליישר את המחלה הזו. מבחינתנו, זה הישג עצום ואנחנו רוצים להמשיך ולהתקדם איתו עד למודל אנושי. זה מאוד מלהיב ויש הרבה מאוד מה לעשות ואני מעורב בקידום חברות ישראליות ברחבי העולם".

"אין ספק לגמרי, כל הפניות שנעשו עד היום נעשו בגלל השם שלי, ובגלל שסומכים עליי. אבל כשנפתחו הדלתות הייתי צריך להוכיח את עצמי מבחינה מדעית ואני מעורב, יושב בוועדות המחקר, וחושב קדימה. אני מרגיש את הצרכים האמיתיים של המערכת וקל לי נורא לנווט את המחקר לכיוון הצורך", המשיך. 

לבסוף נשאל האם הוא מודאג מהגל החמישי המסתמן: "אם תעקבו אחר ההתבטאויות שלי בשנה וחצי האחרונות אמרתי לא פעם שאנחנו צריכים ללמוד לחיות לצד הקורונה. אנחנו רואים שעיקר התחלואה היא בקרב אנשים שלא מחוסנים או לא מחוסנים עד הסוף. לכן אני אומר לאנשים: 'לכו להתחסן'". 

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm