שר הבריאות ניצן הורוביץ ובכירי משרד הבריאות ערכו היום (ראשון) מסיבת עיתונאים בה עדכנו על הצעדים להתמודדות עם וריאנט הקורונה החדש, "אומיקרון", שהתגלה עד עתה בקרב מקרים בודדים בארץ. 

"התכוננו לתרחיש כזה ואנו מוכנים לו", אמר שר הבריאות בפתח דבריו. "בזכות ההיערכות והשמירה על אמצעי ההגנה והפיקוח איתרנו במהירות את הווריאנט הזה והיינו הראשונים בעולם לבודד ולאתר. העניין בשליטה, אין סיבה לחרדה או בהלה. משרד הבריאות הוכיח שוב ושוב שההחלטות הן מקצועיות וכך זה יימשך".

הורוביץ הדגיש: "הכי חשוב להתחסן, החיסון הוא קריטי דווקא במצב הזה מול הווריאנט החדש. טעות קשה לחכות עם החיסון מכל בחינה שהיא, עדיף לפגוש את הווריאנט הזה או הדלתא שעוד מסתובב פה כשאת/ה מחוסן ומוגן - במיוחד אלו שטרם קיבלו את מנת הבוסטר והורים לילדים שטרם חוסנו".

"ההנחיות שקיבלנו אמש בקבינט הן בתוקף מעכשיו ובמשך שבועיים, זה פרק זמן קצר מאוד שנועד לאפשר יותר ודאות. בתקופה זו נקבל אינדיקציה טובה יותר על משמעות ההתפשטות. המטרה שלנו - להשאיר את ישראל בטוחה ולשמור על שגרת החיים בארץ כפי שנהגנו עד עכשיו".

על איכוני השב"כ שאושרו אמר השר: "ההפעלה תהיה מצומצמת מאוד, זמנית מאוד ומבוקרת. בניגוד למה שהיה בעבר, האיכון יופעל רק ביחס למספר אנשים בודדים שנמצאו מאומתים לווריאנט החדש בלבד. כדי להגיע מהר למי שהיה איתם במגע. ככה נוכל להזהיר את האנשים שילכו להיבדק ולקטוע את שרשרת ההדבקה הראשונית. זה יעשה בצורה מבוקרת, מוגבלת מאוד ולזמן קצר. היום מחר ושלישי אנחנו ננסה לעצור ולצמצם את קצב ההדבקה של הנגיף".

הוא הוסיף וציין: "יש לי קושי גדול עם שימוש באיכונים, אני דוגל בהגנה על פרטיות ואני מעדיף שהשב"כ יעסוק בביטחון ולא באזרחים, אבל לנוכח המצב החדש והצורך המיידי לאתר אנשים שבאו במגע עם אותם מאומתים ולשמור על הבריאות של מי שבא איתם במגע, באתי מתוך אחריות שמוטלת עלי להיעתר למומחים ולאשר את הבקשה. נבחן את הצורך בשימוש באיכון מדי יום".

"אני רוצה לשבח את הפעולות המהירות של המשרד הבריאות, התאמת הבדיקות לווריאנט החדש, העבודה המהירה של הלשכות ברחבי הארץ. היעילות והמהירות זה מה שמציל חיים של הרבה אנשים. המדיניות היא עדיין חיים לצד הקורונה וכך זה נראה. אי אפשר למנוע לחלוטין כניסת וריאנטים לישראל ולא לשום מקום אחר. מה שכן אפשר למנוע זה התפשטות נרחבת של התחלואה ואפשר למנוע שיתוק של המשק והכלכלה והתרבות והספורט ושגרת החיים".

ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)
ניצן הורוביץ (צילום: אבשלום ששוני)

קבינט הקורונה אישר שורת צעדים משמעותיים בעקבות התפרצות הווריאנט החדש שייכנסו לתוקף בחצות הלילה שבין יום ראשון ליום שני. בין ההחלטות שהתקבלו: תיאסר כניסת זרים לישראל מכלל המדינות, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. כמו כן, בחללים סגורים, יוחל מתווה התו הירוק בהתכנסות העולה על 50 משתתפים במקום 100 משתתפים, על פי המצב הנהוג כיום.

בנוסף, יעשה שימוש באיכונים סלולריים שיופעלו על ידי שב"כ, למעקב אחר מאומתים שנושאים את הזן החדש, אך החלטה זו תיכנס לתוקף לאחר אישור שרי הממשלה, בתקנות לשעת חירום.

נוסעים השבים מחו"ל: ישראלים המוגדרים מחוסנים (בשלושה חיסונים) או מחלימים, יבצעו בדיקת PCR עם נחיתתם ארצה, ולאחריה יכנסו לבידוד ביתי. בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השלישי שתוצאתה שלילית, הנ"ל יוכלו להשתחרר מבידוד. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השלישי, יידרשו להשלים בידוד מלא.

ישראלים לא מחוסנים יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי. בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השביעי שתוצאתה שלילית, הנ"ל יוכלו להשתחרר מבידוד. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השביעי, יידרשו להשלים בידוד מלא.

ישראלים ששבו ממדינות שהוגדרו כאדומות, יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה. לאחר קבלת תשובה שלילית, הנ"ל יועברו להמשך בידוד ביתי וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה, הנ"ל ישוחררו מבידוד.