חובת הבידוד למשך שלושה ימים לישראלים מחוסנים או מחלימים החוזרים לארץ, האיסור על ישראלים לטוס ל־50 מדינות באפריקה והפסקת כניסת תיירים מחו"ל לישראל גרמו אתמול לחששות כבדים בענפי התעופה והתיירות ולביטולים של טיסות, ובמקביל לעומסים בנתב"ג בשעות שלפני כניסת ההנחיות החדשות לתוקף.

ישראלים רבים ניהלו מרוץ נגד השעון, בניסיון לשוב אתמול לארץ לפני כניסתה לתוקף של ההנחיה החדשה המחייבת שלושה ימי בידוד, אך רק מעטים הצליחו בכך.

“הייתי אמור לשוב בלילה, אבל כדי לא להיכנס לבידוד הצלחתי להקדים לטיסת צהריים", סיפר נוסע שהגיע מקייב. “המראות הזכירו את ימי השיא של אוגוסט לפני פרוץ משבר הקורונה", העיד עובד בנתב"ג.

נתב"ג היה שוקק אתמול, ולפי נתוני רשות שדות התעופה במהלך היום נרשמה תנועה של 41,800 נוסעים ב־289 טיסות בינלאומיות. כ־23,400 מהנוסעים עלו ל־157 טיסות יוצאות וכ־18,400 הגיעו ב־132 טיסות בינלאומיות נכנסות.

“חבל היה לי על הכסף והחלטנו לצאת בכל זאת לחופשה. נמשיך את החופשה עוד שלושה ימים בבית כשנחזור", סיפר צעיר מתל אביב.
עם זאת, כבר אתמול החל גל ביטולים של הזמנות וחברות תעופה החלו לבטל טיסות.

חברת "עולם אחר" נאלצה לבטל יציאה של כ־200 ישראלים לספארי בטנזניה, בשל הכללתה בין מדינות אפריקה שאליהן אסור לטוס.
“היינו אמורים להוציא כ־200 נוסעים בטיסות של אל על. חודשים ארוכים תכננו את טיולי הספארי לחופשת החנוכה. הייתה אכזבה קשה בקרב הנוסעים, חלקם ילדים שציפו לחוויה המיוחדת", סיפר ל"מעריב" המנכ"ל והבעלים של עולם אחר שלמה כרמל. 

"ההחלטה לא מידתית. בטנזניה לא התגלה הווריאנט החדש והיא מרוחקת ארבע שעות טיסה מדרום אפריקה. זה כמו שיגלו את הווריאנט בגרמניה ויחליטו לסגור את כל אירופה". לדבריו, בעקבות הביטול הפתאומי נגרמו לחברה נזקים כלכליים כבדים המוערכים בכמיליון שקל.
בתוך כך, חברת התעופה אמירייטס מדובאי דחתה את השקת קו הטיסות החדש שלה לנתב"ג, שתוכננה ל־6 בדצמבר, עד להודעה חדשה והתבהרות המצב.

“החלטת הממשלה היא מכה נוספת לענף התיירות, שרק התחיל להתאושש מהמכה שהנחיתה עליו מגיפת הקורונה", אמר סמנכ"ל שיווק בקשרי תעופה ניר מזור, והוסיף: "אנחנו עדיין לא רואים ביטולים משמועתיים מלבד לאיי סיישל ולמדינות מסוימות באירופה שבהן הוטלו סגרים".

סמנכ"לית השיווק והמכירות בישראייר הילה הרמלין רונן הודיעה על מבצע מיוחד המאפשר לנוסעים שמבקשים לבטל את טיסתם עד ארבעה ימי עסקים לפני הטיסה לקבל החזר של 50% מעלות ההזמנה. זאת, באמצעות שובר זיכוי כספי למימוש עתידי עד שנה.

נוסעים שיבקשו לבטל את טיסתם ארבעה ימים ועד 24 שעות לפני הטיסה יוכלו לקבל שובר של 35% מעלות הזמנה, באמצעות שובר זיכוי כספי למימוש עתידי עד שנה.

החברה גם הודיעה שהיא מציעה לאורך כל השנה רכישת ביטוח "מגן ביטול" לטיסה בעלות של 35 דולר, המאפשר לנוסעים לבטל את ההזמנה ללא עלות עד 72 שעות לפני הטיסה.