במשכן הכנסת התקיים אתמול ויכוח בנושא בחינת אפשרות להטיל הגבלות על ציבור הלא מחוסנים לנגיף הקורונה ואף להטלת סגר לאלו שאינם מחוסנים וסגירת נמל התעופה בן גוריון. עוד פורסם, כי שר הבריאות ניצן הורוביץ ונציגי משרד הבריאות הגדירו את הצעותיו של ראש הממשלה נפתלי בנט כ"לא סבירות". פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר שוחחה הערב (חמישי) עם ליאת רון ואריה מליניאק בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM ואמרה כי "זה תקדים מסוכן לעשות כזה דבר". 

בפתח הראיון הסבירה הפרופ' מהי עמדתה לגבי הוויכוח בין רצונו של רה"מ להטיל מגבלות קשות על האנשים שאינם מתחסנים לבין עמדת משרד הבריאות שרוצה להמשיך בפעילויות ההסברה. "אתם יודעים שמי כמוני חשובים לה החיסונים וכמה אני בעד ובאמת. אבל אני מצד שני, חושבת שכן - זכויות הפרט זה זכויות הפרט. הגוף של הבן אדם הוא בידי הפרט ואני חושבת שזה תקדים מסוכן לעשות כזה דבר. אז אני נגד להטיל סנקציות, אני חושבת אבל שכן צריך לעשות הסברה - עושים, אומרים שעושים, צריך הסברה טובה - הסברה לא רק בטלוויזיה או ברדיו - הסברה אישית. לאסוף כל מיני אנשים שלא התחסנו ולדבר איתם, רופא משפחה ידבר ובאמת ישכנע, לא סתם לשכנע אלא באמת. הנתונים כל כך בעד ותופעות הלוואי הן כל כך מעטות, אז אני די בטוחה שאפשר לשכנע חלק לא קטן מהאוכלוסייה".

במענה לשאלה היכן עובר הקו האדום בין זכויות אדם לחיי אדם השיבה רהב, כי "המחלקות שלנו בחודשיים האחרונים היו מלאות באנשים מונשמים, אקמו ולא מחוסנים. מרביתם, כששואלים אותם כשהם מגיעים לבית חולים 'למה לא התחסנתם?' הם עונים שהם לא נגד חיסונים. אומרים 'קצת פחדנו', 'לזאת הייתה הפרעה במחזור', כל מיני דברים מאוד לא משמעותיים. ואני חושבת שצריך לעבור את המחסום הזה".

פרופ' רהב חטפה איומים ואף הגיעה לבית המשפט מול אחד המאיימים עליה באופן אישי. על כך סיפרה: "אני ממש לא פחדתי וממש לא נבהלתי. התביעה הייתה שייראו וייראו, כי האלימות הזאת - פשוט לא הסכמתי לקבל אותה. זה לא ששיניתי את דעתי. זה נכון שכל פעם אנחנו מעלים את הקטע של 'כן אולי שישלמו על האשפוז' כי זה באמת מעצבן לראות אותנו עובדים כמו אני לא יודעת מה ואלה לא מתחסנים. זה מרגיז לראות שהם מדביקים, והכי נורא זה מה שהם חווים בסופו של דבר. אז אני כן חושבת שבאמת עם מישהו כזה שבמשפחתו נפטר או במשפחתו אנשים מונשמים, אני הייתי לוקחת אותם לעוד עבודה - לא בטלוויזיה או ברדיו, זה לא מספיק - משהו פרטני. היום נבוא ונגיד, 'ניתן קנס', מה זה יהיה מחר? זה תקדים שבעיניי הוא מפחיד. ולמרות שאני לא חושבת שיש מישהו כמוני שהוא יותר בעד חיסונים, אני לא הייתי הולכת על זה".

לקראת הדיון שיתקיים הערב נשאלה רהב איזה מספרים צריכים לשים מול העיניים מקבלי ההחלטות ואילו החלטות לדעתה הם צריכים לקבל בהינתן שמקדם ההדבקה עומד היום על 1.09. על כך השיבה הפרופ': "אני חושבת שקודם כל העלייה הזאת של הימים האחרונים בעיקר נובעת מבתי ספר ובאמת מהקטע שפשוט עשו הרבה בדיקות עם החזרה ללימודים מחופשת החנוכה. אני חושבת שזאת העלייה. אני חושבת שמה שנעשה עד עכשיו הוא טוב. אני בשום פנים ואופן לא הייתי מקלה על החוזרים מחו"ל. אני חושבת שכן צריך לעשות עוד עבודה בבתי ספר, חיסונים בבתי ספר, צריך להראות את המספרים האלה שם, צריך להראות את התחלואה, צריך להראות את כל הדברים הנ"ל ולנסות באמת לחסן יותר. אני חושבת שבאמת הפתרון כרגע זה חיסון, חיסון, חיסון".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM